arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲

حل مشکل کسری بودجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون ‌برنامه‌ریزی رییس‌جمهور گفت: با توجه به لایحه اصلاحیه بودجه 92 با همکاری مجلس توانستیم سقف بودجه را در حد درآمدهای واقعی کاهش دهیم و به همین جهت تا پایان سال‌جاری هیچ کسری‌ای در بودجه نخواهد بود.

محمدباقر نوبخت که در همایش بزرگداشت «روز آمار و برنامه‌ریزی» در سالن وزارت کشور سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه امیدواریم ستاد بودجه کشور لایحه بودجه 93 را در زمان مقرر به مجلس ارایه کند توضیح داد: قیمت نفت در اصلاحیه بودجه امسال همان رقم پیش‌بینی‌شده در قانون مصوب بودجه 92 است، اگرچه هم میزان درآمدهای نفتی و هم درآمدهای مالیاتی کمتر از میزان مصوب بود، اما چون کمیسیون و برنامه بودجه پیشنهاد لایحه دولت برای ارقام جدید را پذیرفت، مشکلی نخواهد بود.  وی در مورد سقف بودجه سال آینده گفت: امسال برای سقف بودجه یک رقم 210‌هزار‌میلیاردتومان در قانون آمده که ما این سقف را در اصلاحیه قانون بودجه به 150‌هزار‌میلیاردتومان کاهش دادیم و قطعا بودجه 93 نسبت به رقم جدید تهیه و به همان نسبت رشد خواهد داشت.

برای حذف دهک‌ها اطلاعاتمان کافی نیست
وی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی حذف سه دهک پردرآمد از یارانه نقدی گفت: این کار در حال بررسی است، اما قطعا اطلاعات موجود ناکافی است و باید تقویت و پردازش شود، چون دولت اعتقاد دارد هیچ‌گونه تنش و چالشی نباید در جامعه به وجود‌ آید.  معاون ‌برنامه‌ریزی رییس‌جمهور با بیان اینکه برای حذف یارانه سه دهک طبق زمان‌بندی قانون عمل خواهیم کرد، متذکر شد: با توجه به واقعیت‌ها نسبت به اصلاح روند اجرای قانون هدفمندی تا پایان امسال عمل می‌کنیم و آنچه برای سال آینده در لایحه بودجه دیده می‌شود، مطابق روند اصلاح‌شده است.

سازمان مدیریت کارآمدتر و چابک‌تری احیا می‌کنیم
نوبخت در مورد احیای سازمان مدیریت اظهار کرد: در تلاش هستیم تا سازمان مدیریت جدید دقیقا همان سازمان ثابت نباشد و یک سازمان کارآمد، چابک و متناسب با ماموریت‌هایش باشد.  وی اضافه کرد: طرح یک‌فوریتی در این خصوص در مجلس در حال رسیدگی است که هنوز نهایی نشده است.

کاهش بودجه به‌معنی کاهش تورم است
سخنگوی دولت در مورد برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم گفت: قانون برنامه پنجم که برای کاهش نرخ تورم تکلیف تعیین کرده است، در حال اجراست و همین لایحه اصلاحیه بودجه که سقف آن از 210 به 150‌هزار‌میلیاردتومان کاهش یافته، نشان‌دهنده اقدام دولت برای کاهش تورم است.  وی اضافه کرد: اگر منابع کافی در بودجه نباشد حتما باید از بانک مرکزی استقراض کنیم و این کار موجب تزریق پول پرفشار به اقتصاد و افزایش تورم می‌شود. به گفته نوبخت، در برنامه‌ای که برای سال 93 تعیین شده نرخ تورم بسیار پایین‌تر از رقم فعلی است.

مهر «محرمانه»های دردسرساز
نوبخت، متولی اعلام و انتشار آمار را مرکز آمار ایران اعلام کرد و افزود: البته بانک مرکزی هم آمار تولید می‌کند (آمارهای رشد اقتصادی و نرخ تورم) اما لازم است که مرکز آمار و بانک مرکزی از یک استاندارد پیروی کنند تا در تولید و اعلام آمارها استانداردسازی و یکسان‌سازی صورت گیرد، زیرا در حال حاضر اختلاف آماری در بین آمارهای منتشرشده این دو نهاد وجود دارد.  معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه البته بخشی از آمارهای تولیدی مرکز آمار ایران محرمانه است و نباید دستاویز دیگران قرار گیرد، تصریح کرد: اما به بهانه نامناسب‌بودن نتیجه یک فعالیت اقتصادی که آمار آن را تایید نمی‌کند و مطابق میل ما نیست، نباید «مهر محرمانه» به آن بزنیم و باید در بخش‌هایی مانند صندوق ذخیره ارزی و... آمارهای صحیح در اختیار افراد قرار گیرد.

مشکلات «ال‌سی» ۳۰درصدی حل شد
ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی نیز در این مراسم از برگزاری جلسه‌ای ویژه برای حل مشکلات ال‌سی ۳۰‌درصدی خبر داد و درباره بازنگری بخشنامه‌های ارزی اظهار کرد: بازنگری بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی در شرف انجام است، البته در زمینه ال‌سی و بحث دریافت 30‌درصد معادل ریالی ارز مورد نیاز از سوی بانک‌ها ابهاماتی برای بانک‌ها وجود داشت که در این راستا جلساتی تشکیل شده است. در این راستا طی دوروز گذشته جلسه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی و بانک‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه موانع موجود به‌سرعت برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: دستورالعمل درباره گشایش اعتبار که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده بود به‌صورت شفاف قابل اجراست.  رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار است، درباره ارایه بسته سیاستی و نظارتی برای سال 93 گفت: موضوعات لازم موردبه‌مورد در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد.

تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار
رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. اما در مورد ارایه بسته جدید موضوعات لازم موردبه‌مورد در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد.  وی گفت: ‌هر زمان که اعضای شورا قانع شوند و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود درباره نرخ سود به نتیجه می‌رسیم اما مسلم این است که همت اصلی و تلاش بانک مرکزی در راستای کاهش تورم است که در این مسیر کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از نقدینگی موجود از بحث‌های اساسی است.

490‌هزار‌میلیاردتومان نقدینگی تا پایان شهریورماه
رییس‌کل بانک مرکزی درباره اینکه گفته می‌شود میزان نقدینگی اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی (حدود 490‌هزار‌میلیاردتومان تا پایان شهریورماه) بدون احتساب نقدینگی بانک‌ها و موسسات اعتباری تازه‌تاسیس است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بانکی‌ای وجود دارد که تحت‌نظارت بانک مرکزی نیست اما بانک مرکزی در حال تلاش است و حتما در آینده اقدامات جدی‌تری انجام خواهد داد تا آن بخش از فعالیت‌ها را زیر چتر نظارتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: آماری که اکنون از نظام پولی کشور منعکس می‌شود بخشی را در برمی‌گیرد که زیر چتر نظارت بانک مرکزی است بنابراین آن بخش از فعالیت‌ها که بانک مرکزی بر آنها اشراف ندارد در اعلام میزان نقدینگی لحاظ نشده است که 20‌درصد حجم فعالیت‌هایی است که زیر چتر بانک مرکزی است.

تخصیص تسهیلات به تولید، سیاست اصلی بانک مرکزی
سیف در پاسخ به اینکه آیا برای کنترل نرخ تورم از ابزاری مانند اوراق مشارکت یا سیاست‌های پولی دولت قبل استفاده خواهید کرد؟ اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که وجود دارد سیاست اصلی باید استفاده بهینه از امکان تسهیلات جدیدی باشد که می‌تواند به بخش صنعت تخصیص داده شود. وی درباره کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر، تاکید کرد: ‌روند تغییر نرخ ارز را تایید می‌کنیم.

توصیه سیف به شورایعالی آمار
وی به شورایعالی آمار توصیه کرد که از همه ظرفیت‌های آماری کشور استفاده بهینه کرده و با تقویت یک نظام آماری غیرمتمرکز و اثربخش به تخصصی‌کردن بخش‌های مختلف تولید آمار کمک کند.  رییس‌کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه به دلیل مغفول‌ماندن تهیه یا انتشار به‌موقع برخی از آمارها، در مقایسه‌های بین‌المللی، رتبه کشورمان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پایین‌تر از برخی از کشورهای منطقه قرار گرفته است.

اعلام نرخ تورم از سال 93 به‌روز می‌شود
در این مراسم عادل‌آذر، رییس مرکز آمار ایران هم از به‌روزشدن اعلام نرخ تورم از سال 93 و انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 با تبلت خبر داد و گذر از آمارهای کاغذی و حرکت به سمت رویکردهای نوین و بدون کاغذ را اولویت این مرکز اعلام کرد.  عادل‌آذر تاکید کرد: ارایه آمارها و اطلاعات سریع به دولتمردان به‌صورت جدی در دستور کار ماست به‌طوری که تورم که در گذشته با فاصله 12 روز اعلام و منتشر می‌شد، هم‌اکنون با فاصله هفت‌روزه اعلام می‌شود، این در حالی است که در سال 93 این فاصله به یک یا دو روز خواهد رسید و تورم شهری، روستایی، ملی و دهکی در همین فاصله زمانی منتشر خواهد شد.

آمار محرمانه افشا نمی‌شود
عادل‌آذر خاطرنشان کرد: اطلاعات هیچ شخص و هیچ بنگاهی در مرکز آمار افشا نخواهد شد، یکی از نگرانی‌هایی که همواره در مراکز امنیتی نسبت به آمارهای مرکز آمار ایران وجود دارد، لورفتن اطلاعات است، این در حالی است که این موضوع به هیچ‌وجه اتفاق نخواهد افتاد و امکان‌پذیر نیست، زیرا مرکز آمار گنجینه اطلاعات افراد و خانوار است.

آذر از راه‌اندازی و رونمایی سامانه یکپارچه جمع‌آوری الکترونیکی داده‌ها (سیجاد) خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، دیگر برای اجرای هر طرحی لازم نیست از صفر کدنویسی‌ها را آغاز کنیم.
منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان