arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۲

راه‌های جلوگیری از فشار خون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
یک پزشک خانواده با تشریح فشار خون بالا و پایین، راه‌های جلوگیری و مواجه با فشارخون را عنوان کرد.
سید محسن مروج در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه فشار خون نتیجه کیفیت جریان خون در عروق بدن است و تابع دو عامل برون‌ده قلب (حجم خونی که در واحد زمان توسط قلب پمپاژ می‌شود) و مقاومت عروق (سفتی و سختی عروق) است. وی افزود: در نتیجه هر چه برون‌ده قلب و مقاومت عروق بالاتر باشد فشار خون بالاتر خواهد بود. بدیهی است فشار بالا در طولانی‌مدت باعث آسیب هم به قلب و هم به عروق بدن خواهد شد.

مروج بیان داشت: از آنجا که عروق در همه بافت‌ها و دستگاه‌های بدن وجود دارد آسیب به عروق به معنای آسیب به همه اعضای بدن (مغز، کلیه، چشم و...) خواهد بود. وی ادامه داد: برای کنترل فشار خون بهتر است ورزش سبک روزانه جهت بهبود جریان خون در بدن، پرهیز از مصرف زیاد نمک جهت کاستن از حجم خون و کاهش برون‌ده قلبی، پرهیز از سیگار و مصرف کمتر چربی‌ها جهت جلوگیری از آسیب و مقاومت عروق را رعایت کرد.

مروج خاطرنشان کرد: هر چند اغلب موارد فشار خون دلایل ارثی و ژنتیکی دارند، لذا بهتر است به صورت منظم فشار خون را اندازه‌گیری کرد. عوارض فشار خون بالا شامل سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی را در بر دارد، باید دانست اگر فشار خون بالا درمان شود آنگاه از خطر ابتلا به عوارض آن کاسته خواهد شد.

توصیه‌های جدید فشارخون نرمال را فشار کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ می‌دانند. فشار خون بیش از ۱۳۰ روی ۸۰ فشارخون بالا محسوب می‌شود. فشار خون پایین (هیپوتانسیون) فشاری است که به حدی کم است که باعث ایجاد علائم و نشانه‌های ناشی از کاهش جریان خون در عروق می‌باشد. وقتی فشار خون به حدی کم باشد که سبب ایجاد نقصان در رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به ارگان‌های مختلف مثل مغز، قلب، کلیه شوند اندام‌ها نمی توانند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و به مرور زمان صدمه می‌بینند.

برخلاف فشار خون بالا، فشار خون پایین با علائم و نشانه‌های افت جریان خون شناسایی می‌شود نه با کمک اندازه گیری با دستگاه (چون اغلب فشار خون بالا بدون علامت است) برخی افراد ممکن است با وجود فشار خون ۵۰/۹۰ هیچ گونه علامتی از فشارخون پایین نداشته باشند و بنابراین فشارشان پایین محسوب نمی‌شود. به هر حال، برخی از افرادی که عموماً فشارخون بالاتری دارند ممکن است وقتی فشارشان به حد ۶۰/۱۰۰ افت کند علائم فشار خون پایین را در خود احساس کنند.

نوشیدن آب قند، ساده‌ترین و راحت‌ترین درمانی است که از سوی مردم برای افت فشار خون تجویز می‌شود. غافل از این‌که آب قند کمکی به بهبود شرایط بیمار نمی‌کند. نوشیدن آب قند شیوه‌ای اشتباه برای بهبود چنین وضعی است؛ البته نوشیدن آب برای تنظیم فشار خون مفید است، ولی قند هیچ کمکی به فرد نخواهد کرد.

با توجه به اینکه یون سدیم که در نمک وجود دارد، فشار خون را تنظیم می‌کند، اگر قرار باشد به فردی که دچار افت فشار خون شده کمکی کنیم باید مواد غذایی شور و نمک را به کار ببریم. به همین دلیل در اورژانس‌ها نیز برای افزایش فشار خون فردی که در حالت شوک است از سرم‌های نمکی استفاده می‌کنند.

افرادی که دچار افت فشار خون هستند، ابتدا باید علت اصلی بروز مشکل تشخیص داده شود و به فکر درمان آن باشند. با مشخص‌شدن علت می‌توان از رژیم‌ها و داروهای خاص نیز به منظور بهبود شرایط کمک گرفت. همچنین باید مایعات بیشتری مصرف کنند و تا حدی نمک غذا را افزایش دهید. علاوه بر این، توجه داشته باشند هرگز به صورت ناگهانی وضعیت‌تشان را تغییر ندهند (تغییر وضع​ از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده) و آرام در چند مرحله این کار را انجام دهند.
نظرات بینندگان