arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲

"افشاگری‌های اسنودن جدی‌ترین افشاگری اطلاعاتی تاریخ آمریکا است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام شماره دو سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای گفت: افشاگری‌های ادوارد اسنودن باعث کمک به دشمنان آمریکا شده و جدی‌ترین مورد افشای اطلاعات محرمانه در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "مایکل مورل"، معاون سابق رئیس سازمان سیا و رئیس موقت سابق این سازمان در مصاحبه‌ای به شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت که افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند مقاطعه‌کار آژانس امنیت ملی آمریکا به تلاش‌ها به منظور ردیابی تهدیدات تروریستی احتمالی آسیب زده است.

مورل که اخیرا پس از 33 سال از سازمان سیا بازنشسته شد، گفت: آنچه که ادوارد اسنودن انجام داد، آمریکایی‌ها را در خطر بزرگتری قرار داده است زیرا تروریست‌ها از این افشاگری‌ها مطالبی را دریافته و احتیاط بیشتری را انجام خواهند داد و اطلاعاتی را که ما قبلا می‌توانستیم دریافت کنیم دیگر دریافت نخواهیم کرد.

ادوارد اسنودن خود را به عنوان افشاگر برنامه‌های استراق سمع و دیگر جاسوسی‌های محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا معرفی کرده اما به گفته مایکل مورل وی یک خائن به کشور است.

وی تاکید کرد: عقیده دارم افشاگری‌های وی جدی‌ترین افشاگری و جدی‌ترین درز اطلاعات محرمانه در تاریخ جامعه اطلاعاتی آمریکا است. یکی از افشاگری‌های اسنودن که بیشترین آسیب را در پی داشت، مربوط به درز بودجه محرمانه جامعه اطلاعاتی آمریکا موسوم به "کتاب مشکی" است.

مورل تاکید کرد که جزئیات اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پول خود را در چه زمینه‌ای صرف کرده‌اند، نشان دهنده اولویت‌ها و ضعف‌های بالقوه جامعه اطلاعاتی آمریکا است که سرویس‌های جاسوسی خارجی می‌توانند از آنها بهره‌برداری کنند.

در این مصاحبه که تنها بخش‌هایی از آن به نمایش درآمده و قرار است به طور کامل فردا (یکشنبه) پخش شود، مورل گفت: سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌توانند تلاش‌های ضد اطلاعاتی خود را بر حوزه‌هایی که ما در آنها موفق بوده‌ایم قرار دهند چرا که دیگر نگران حوزه‌هایی که ما در آنها موفق نیستیم نخواهد بود.

مورل همچنین نسبت به خطرات خصومت سیاسی در واشنگتن به دنبال تعطیلی دولت آمریکا هشدار داد.

وی گفت: چیزی که به شدت موجب نگرانی من است، ناتوانی دولت ما در اتخاذ تصمیم‌هایی است که باعث جلو رفتن کشورمان می‌شود. امنیت ملی هر کشوری بیشتر از هر چیز وابسته به قدرت اقتصاد آن و جامعه آن است.

مورل از سال 2010 تا 2013 معاون رئیس سازمان سیا بوده و دو بار به مقام ریاست موقت این سازمان از جمله در نوامبر 2012 پس از استعفای ژنرال دیوید پترائوس رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان