arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲

صفايي فراهاني: احمدي نژاد کميته امداد 75 ميليوني به راه انداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ک کارشناس اقتصادي با بيان اين که هدفمندي يارانه ها به شيوه فعلي ، توزيع سرمايه ملي است گفت: احمدي نژاد به جاي هدفمندي يارانه ها يک کميته امداد 75 ميليوني به را ه انداخت.
محسن صفايي فراهاني در گفتگو با آريا بابيان اين مطلب اظهار داشت: متاسفانه در اجراي قانون هدفمندي آنچه که مد نظر قانون گذار به معني واقعي هدفمندي بود برآورده نشد و به جاي آن توزيع منابع بين عموم مردم اتفاق افتاد.
وي با طرح اين سوال که چرا واقعا بدنبال هدفمند کردن يارانه ها رفتيم؟ گفت: در شرايطي که انرژي و مواد اوليه بدون کنترل بين مردم توزيع مي شد و هزينه اي بالغ بر100 ميليارد دلار براي دولت در برداشت ، قانون گذار به اين نتيجه  رسيد که اين نحوه توزيع منابع اشتباه است و با يد امکانات و يارانه را  به طور منطقي و هدفمند در اختيار عموم  قرار دهند ضمن اين که در اين راستا مشکلات اقشار آسيب پذير  نيز مرتفع شود.
فراهاني افزود: اما در نهايت امروز شاهد اجراي  اين قانون به شيوه غلط هستيم به طوري که همه اقشار با هر سطح درآمد به طور يکسان يارانه نقدي دريافت مي کنند.
وي با بيان اين که متاسفانه آقاي احمدي نژاد به جاي هدفمندي يارانه ها يک کميته امداد 75 ميليوني به را ه انداخت گفت: اين در حالي است که  طبق قانون افراد بايد به ميزان درآمدشان از يارانه دولتي بهره مند شوند .
اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اين که  برخورداري دهک هاي مرفح از يارانه نقدي منطقي نيست تصريح کرد: شناسايي اقشار واجد شرايط بوسيله سازمان بهزيستي ، کميته امداد و تامين اجتماعي  به سادگي امکان پذير است و اين نهادها در توزيع عادلانه يارانه نقدي مي توانند بسيار موثر باشند.
صفايي فراهاني تعداد افراد واجد دريافت يارانه را  کمتر از 50 درصد ميزان فعلي دانست و بر بازنگري قانون هدفمندي از سوي دولت و مجلس تاکيد کرد.
وي با بيان اين که اصلاح اين قانون در بهبود وضعيت نابسمان اقتصاد فعلي کشور موثر خواهد بود خاطر نشان کرد: در پرسه بعدي با تبيين مناسب هدفمندي بايد آرام آرام به سمتي برويم که پرداخت يارانه نقدي را حذف کنيم.
اين کارشناس اقتصادي در ادامه با اشاره به  اظهارات برخي مبني بر اين که يارانه را پول نفت و حق خود مي دانند گفت: اين طرز تفکر بسيار اشتباه است ، چراکه نفت سرمايه ملي است و پول  قابل توزيع نيست.
وي افزود: نفت سرمايه  بين نسلي است و نسل هاي آينده کشور نيز بايد از آن منتفع شوند.
فراهاني با بيان اين که معتقدم با هدفمندي منطقي منابع بايد به سمت بالا بردن ظرفيت توليد وثروت ملي کشور پيش رويم گفت: اين مسئله  بايد به صورت شفاف بخصوص از طريق رسانه ملي براي آحاد جامعه بازگو شود چراکه در اين باره جاي نگراني وجود ندارد و مردم واقع بين تر از آن هستند که ما تصور مي کنيم.
نظرات بینندگان