arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲

گاسپار در گفت‌وگو با NBC: ایران آن چیزی نیست که می‌گویند/ سفیری بهتر از فوتبال وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دن گاسپار، مرد معتمد کارلوس کی‌روش در گفت‌وگوی مفصلی که با سایت شبکه تلویزیونی NBC آمریکا داشته، ایران را یکی از امن‌ترین کشورهایی دانسته که تا به حال در آن کار کرده است.

به گزارش ایسنا، سایت شبکه تلویزیونی NBC آمریکا گفت‌وگوی مفصلی را با دن گاسپار، مربی 58 ساله تیم ملی ایران انجام داده است؛ مردی که به نوشته این سایت "یک آمریکایی است که از زندگی در ایران لذت می‌برد".

او در ابتدای مصاحبه‌اش به تصویری که از ایران در رسانه‌های غربی ارائه می‌شود اشاره کرده و گفته است: "تجربه‌ای که من کسب کرده‌ام با دیدن برنامه‌های تلویزیون یا خواندن روزنامه‌ کسب نشده. من در آنجا زندگی کرده‌ام، یک زندگی واقعی."

گاسپار در ادامه می‌گوید: "حرف‌های زیاد و عجیبی را از بسیاری مردم شنیده‌ام، اما (از نظر من) که در چهار کشور کار کرده‌ام، ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیاست. من از طریق رسانه‌ها چیزهایی را (درباره ایران) می‌شنوم یا می خوانم، اما وقتی به بالکن آپارتمانم می‌روم و تهران را می‌بینم چیزی نیست که گفته می‌شود."

دستیار کی‌روش درباره زندگی مردم ایران هم می‌گوید: "برایتان جالب خواهد بود که بدانید در ایران فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد و این فراتر از چیزی است که من پیش‌بینی می‌کردم. در آپارتمانی که زندگی می‌کنم شما می‌توانید اغلب از ملیت‌های مختلف در آن ببینید."

گاسپار که به نوشته این سایت به همراه دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی ایران به طور منظم برای یکدیگر غذا پخت می‌کنند، درباره رستوران‌های تهرانی هم می‌گوید: "(در تهران) من غذای مکزیکی خورده‌ام، همچنین غذای ایتالیایی و فرانسوی. رستوران‌های ایران از استاندارد بالایی برخوردار هستند و شما می‌توانید آنها را با سایر رستوران‌های کشورهای دنیا مقایسه کنید."

او همچنین به رفتار مردم ایران با خودش اشاره می‌کند و می‌گوید: "خارج یا داخل شهر وقتی مردم متوجه می‌شوند که من آمریکایی هستم، مشتاقانه از من استقبال می‌کنند. آنها با روی باز شروع به صحبت می‌کنند و من تا به حال هیچ واکنش منفی از آنها ندیده‌ام."

سایت شبکه تلویزیون NBC آمریکا در ادامه گفت‌وگوی خود با گاسپار به سابقه و همراهی او با کارلوس کی‌روش اشاره می‌کند؛ تجربه‌ای که در نهایت باعث صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل شد. مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی ایران درباره کار در ایران هم می‌گوید : "به لحاظ حرفه‌ای (کار در ایران) چالش غیر قابل باور و جذابی بود. به نظر من این یک فرصت بی‌همتاست."

او درباره هواداران فوتبال در ایران هم می‌گوید: "مردم ایران عاشق فوتبالند. این مساله یک چیز معمول است که شما 120 هزار تماشاگر را در ورزشگاه آزادی ببینید. جو ورزشگاه با به اهتزاز در آمدن رنگ سبز و سفید و قرمز گیراست. ضمن این که سر و صدای زیاد تماشاگران با حمایت آنها از قهرمانان فوتبال‌شان هم جذاب است."

در ادامه از گاسپار درباره روابط ایران و آمریکا هم پرسیده شده که دستیار کارلوس کی‌روش گفته "تخصص‌اش سیاست" نیست، اما او توانسته اخیرا هم محمود احمدی نژاد را ببیند و هم رییس جمهور حسن روحانی را.

NBC در ادامه به صعود ایران به جام جهانی سه روز پس از انتخاب حسن روحانی اشاره کرده است؛ اتفاقی که باعث شد به گفته گاسپار "موجی کامل" از " حس وصف ناپذیر خوش بینی ملی " در ایران به وجود بیاید. او می‌گوید: "این اتفاق باعث شد که امید مردم به همه چیز زیاد شود."

گاسپار به روز بازی ایران برابر کره اشاره می‌کند و می‌گوید: "تصور کنید که مجبورید فشار 75 میلیون نفر را روی شانه‌هایتان تحمل کنید. آن هم با امیدواری که آنها برای صعود تیم ملی کشورشان به جام جهانی 2014 دارند. (پس از صعود ایران) جشنی که در رختکن تیم ملی ایران به پا شد، بسیار احساسی بود. در آنجا همه همدیگر را بغل می‌کردند و آواز می خواندند و پر بود از شادی".

در ادامه گاسپار به روزی اشاره می‌کند که به دلیل همزمانی اردوی تیم ملی با انتخابات ریاست جمهوری صندوقی برای شرکت بازیکنان تیم ملی ایران در انتخابات به اردو آورده شد. او درباره این تجربه‌اش می‌گوید: "فکر نمی‌کنم کسی بتواند باور کند که چنین اتفاقی در آنجا رخ داده است".

او همچنین درباره احتمال برگزاری بازی ایران و آمریکا پیش از جام جهانی 2014 هم می‌گوید: "مذاکرات در حال حاضر در مرحله مقدماتی است، اما شواهد نشان می‌دهد که علاقه‌ای میان دو طرف برای برگزاری این بازی وجود دارد."

گاسپار درباره این که برگزاری این بازی چقدر می‌تواند پس از باز شدن پنجره‌های جدید، در روابط ایران و آمریکا تاثیرگذار باشد؟ می‌گوید: "برای 90 دقیقه‌ یک نشانه ایده‌آل به سوی دیپلماسی به وجود خواهد آمد. چه کسی است که نداند فوتبال ممکن است مسیری را برای احترام، صلح و صداقت و حل مشکلات بین کشورها ایجاد کند. مطمئنا دنیا می‌تواند از چنین اتفاق‌هایی بهره‌مند شود. تاریخ نشان داده که فوتبال می‌تواند پلی میان کشورها باشد. قدرت و تاثیر فوتبال فوق‌العاده‌ است. هیچ سفیری بهتر از فوتبال نیست."

سایت شبکه تلویزیونی NBC در پایان به موضع‌گیری دولت و فدراسیون فوتبال آمریکا در تایید یا رد برگزاری این بازی اشاره کرده است. همچنین به بخش‌هایی از صحبت‌های ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه اشاره کرده که از برگزاری دیدار دوستانه بین ایران و آمریکا استقبال کرده است.
نظرات بینندگان