arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

ایندیپندنت: آمریکا باید جدیتش برای تحقق توافق برد برد با ایران را نشان دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت و تاکید کرد که تنها راه رسیدن به یک توافق برد برد دنبال کردن اهداف مشترک توسط ایران و 1+5 است.

روزنامه ایندیپندنت در این گزارش نوشت: برنامه هسته‌ای ایران 10 سال پیش به یک چالش تبدیل شد. برخی از کشورهای جامعه بین‌المللی که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (1+5) نمایندگی آن‌ها را بر عهده داشتند در حال ابراز نگرانی درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته​ای ایران هستند و ایران نیز در حال کار روی مقاصد صلح‌آمیز برنامه هسته​ای‌اش است.

گروه 1+5 چندین دور تحریم یک‌جانبه و چندجانبه برای متوقف کردن برنامه هسته​ای ایران اعمال کرده است. در این میان ایران و گروه 1+5 چندین دور مذاکره برای رسیدن به توافق برگزار کرده‌اند.

ایران دو هدف دارد؛ اول این‌که مایل است گروه 1+5 حق ایران برای داشتن چرخه سوخت هسته​ای کامل را به عنوان عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته​ای (ان.پی.تی) به رسمیت بشناسد. دوم این‌که ایران خواستار لغو کامل همه تحریم‌هاست. از طرف دیگر گروه 1+5 مایل است اطمینان حاصل کند که برنامه هسته​ای ایران همان‌طور که تهران اعلام کرده است منحصرا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. یک توافق برد برد زمانی تعریف خواهد شد که اهداف دو طرف هم زمان دنبال شود. در غیر این صورت چنین توافقی همانطور که تاریخچه طولانی مذاکرات نشان داده است قابل تحقق نخواهد بود.

تحریم‌های اعمال شده روی زندگی مردم عادی در ایران تاثیر گذاشته‌اند، نه روی برنامه هسته​ای‌اش که در 10 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ بنابراین نه 1+5 و نه ایران به اهداف‌شان نرسیده‌اند. اکنون سوال اصلی این است که این چالش چگونه می‌تواند حل شود.

ایران در تاریخ 14 ژوئن از انتخابات ریاست جمهوری‌اش نتیجه متفاوتی گرفت. حدود 73 درصد از مردم ایران در انتخابات شرکت کردند و اکثریت آن‌ها به کاندیدای میانه‌رویی که "کلید تدبیر و امید" را داشت رای دادند.

دولت حسن روحانی، رییس جمهور ایران خواستار این است که چهره جدید و واقعی ایران را به جهان نشان دهد. وی درک می‌کند که آمریکا نقش کلیدی در گروه 1+5 دارد و به همین دلیل در حاشیه ملاقات با شش کشور، پیشنهاد ملاقات دوجانبه با آمریکا را پذیرفت.

اما آمریکا نیز باید جدیتش برای یافتن یک توافق برد برد را نشان دهد. این کشور نمی‌تواند تفنگی روی پیشانی ایران بگذارد و آنگاه خواستار مذاکرات شود. علاوه بر آن اگر کنگره مرتبا تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند، مذاکرات بدون شک مانند قبل با بن‌بست روبرو می‌شود.

مذاکرات جدید بین ایران و 1+5 ماه میلادی گذشته در نیویورک آغاز شد و دور بعدی آن در ژنو بود. کلید موفقیت در مذاکرات جدید دنبال کردن اهداف مشترک است، نه اهداف رقابتی. وزیر امور خارجه جدید ایران اعلام کرده است که تهران چیزی برای مخفی کردن ندارد و آماده شفافیت کامل تحت قوانین بین‌المللی است که می‌تواند هدف 1+5 را تضمین کند.

اکنون اگر گروه 1+5 تمایلش به تحقق اهداف ایران نشان دهد، یک توافق برد برد حاصل خواهد شد. خوشبختانه هر دو طرف از همان ابتدا در زمینه نقشه راه ایران برای دنبال کردن اهداف مشترک توافق کرده‌اند. تعهد هر دو طرف به این نقشه راه و مذاکرات بیشتر درباره جزییات آن می‌تواند به راه‌حلی در سال 2014 منجر شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان