arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

روزی 18 نفر در عراق کشته می‌شوند/ روزی 36 نفر در جاده‌های ایران می‌میرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بدهکاربودن رانندگان به ویژه برای پرداخت اقساط وسیله نقلیه خود از دلایل رانندگی بیش از میزان استاندارد در طول شبانه‌روز است که منجر به خستگی، خواب آلودگی و بعضا عصبانیت آن‌ها می‌شود.
بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه بر مبنای منابع پزشکی و امنیتی، از ‌آغاز سال جاری میلادی به دلیل حملات مرگبار در عراق روزانه به صورت میانگین 18 تن کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گلوبال پست، انفجار بمب‌ها در مساجد، بازارها، مراسم عزاداری و عروسی در عراق و کشته شدن غیرنظامیان توسط مردان مسلح در منازل و خیابان‌ها و حمله به نیروهای امنیتی به صورت روزانه در عراق رخ می‌دهد.

البته دولت بغداد با یکسری اقدامات به عملکرد این افراد پاسخ داده که از جمله آنها می‌توان به عملیات گسترده هدف قرار دادن شبه نظامیان، افزایش نیروهای لباس شخصی مخالف القاعده، ممنوعیت استفاده از وسایط نقلیه شخصی در بغداد و منع آمد و شد اشاره کرد. اما این اقدامات هم تاکنون باعث تحت کنترل درآمدن خشونت‌ها در این کشور نشده است.

مایکل ناتیس، یکی از مقام‌ها در موسسه سیاست شرق نزدیک در واشنگتن گفت: استراتژی امنیتی عراق در حال حاضر، شامل مواردی شکست خورده در تلاش برای ایجاد تصویری از پیشرفت و نه خود پیشرفت است. این یک اقدام حقیقی برای جدا کردن شبه نظامیان از لباس شخصی‌ها نیست. بلکه سیاست دولت برای تامین امنیت باعث شده تا همان لباس شخصی‌ها هم به خشونت کشیده شوند.

ساموئل برانن، یکی از مقام‌ها در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی درباره برنامه امنیت بین‌الملل با اشاره به این مساله که مشکل اصلی، اقدامات امنیتی عراق است، گفت: در حالی که خشونت رو به افزایش است، عراق با فقدان برنامه‌ای برای مقابله با این روند به وسیله یک سطح تاکتیکی، عملی و استراتژیک مواجه است.

وی گفت: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق باید تمرکز خود را برای یافتن راهی به منظور دستیابی برای خروج از این بحران معطوف کند.

جان دریک، متخصص امنیتی نیز گفت: ریشه این درگیری‌ها در خشم و ناراحتی اقلیت‌هاست و تنها به وسیله مشاوره و رایزنی، تامل و تفکر، اشتغال‌زایی، اعتمادزایی، سرمایه‌گذاری و بهبود مشهود و پایدار معیارهای زندگی صورت می‌گیرد.

اقدامات امنیتی دولت بغداد نه تنها باعث کنترل خشونت‌ها نشده بلکه زندگی مردم عراق را مشکل‌تر کرده است. ایست‌های بازرسی در بغداد باعث ترافیک گسترده و مسدود شدن چند ساعته خیابان‌ها شده است. علاوه بر این، منازل برخی از عراقی‌ها که در مناطق درگیر ساکن هستند، از جانب نیروهای امنیتی عراق مورد بازرسی و هجوم قرار می‌گیرد.

دولت عراق در از میان بردن خشونت‌ها ناکام مانده و اعتماد به دولت از میان رفته است.

روزی 36 نفر در جاده‌ها می‌میرند

 رانندگی بیش از میزان استاندارد و خستگی رانندگان از مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای است.

حسین احمدی‌زاده - رییس کانون انجمن‌های صنفی موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل کالای کشور - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خطاهای انسانی عمده‌ترین علت سوانح جاده‌ای محسوب می‌شود، گفت: حداکثر زمان رانندگی در اتوبوس‌ هشت ساعت و کامیون‌ 10 ساعت در شبانه‌روز است اما به دلایل مختلف رانندگان مجبورند بیشتر از این میزان رانندگی کنند که این امر باعث وقوع حوادث می‌شود.

وی افزود: بدهکاربودن رانندگان به ویژه برای پرداخت اقساط وسیله نقلیه خود از دلایل رانندگی بیش از میزان استاندارد در طول شبانه‌روز است که منجر به خستگی، خواب آلودگی و بعضا عصبانیت آن‌ها می‌شود.

استفاده از مواد مخدر برخی رانندگان برای رفع خواب‌آلودگی

احمدی‌زاده با بیان اینکه بعضی از رانندگان راهکار رفع خواب‌آلودگی را استفاده از مواد مخدر می‌دانند دیده و مشکل خواب‌آلودگی خود را با مصرف موادمخدری مثل تریاک به طور موقت حل می‌کنند، اظهار کرد: این دسته از رانندگان بعد از مدتی دچار اعتیاد شده و با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

نبود استراحتگاه‌های بین‌راهی برای رانندگان کامیون‌ها

رییس کانون انجمن‌های صنفی موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل کالای کشور راه‌اندازی مجتمع‌های بین‌راهی و استراحتگاه‌ را برای رانندگان کامیون‌ها ضروری دانست و تاکید کرد: رانندگان اتوبوس‌ها و سواری‌های کرایه در جاده‌ها استراحتگاه دارند اما رانندگان کامیون‌ها فاقد این استراحتگاه‌ها هستند و این موضوع باعث می‌شود دچار خواب‌آلودگی و حادثه شوند.

ضرورت وجود گاردریل‌های بلند و ارتجاعی

وی تاکید کرد: گاردریل‌ جاده‌ها باید بلند و حالت ارتجاعی داشته باشند؛ گاردریل‌ها باید به‌گونه‌ای تعبیه شوند که در شب، نور اتومبیل‌های لاین مقابل را خنثی کنند این در حالی است که گاردیل‌ها در کشور ما از استاندارد مناسب بی‌بهره هستند.

احمدی‌زاده با بیان این‌که لاستیک‌ها و نحوه‌ نگهداری آنها بسیار نامناسب است که آنها را با استهلاک مواجه می‌کند، گفت: نحوه‌ نگهداری نادرست لاستیک‌ها در انبارها باعث فرسودگی زودهنگام آن‌ها می‌شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری برای حل مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها

وی سرمایه‌گذاری و توجه به برطرف کردن مشکل نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها را از دیگر عوامل مهم دانست و تصریح کرد: باید بودجه کافی برای برطرف کردن این مشکل هزینه شود چراکه این سرمایه‌گذاری در این زمینه منجر به کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش هزینه‌های تحمیلی ناشی از آن تصادفات می‌شود.

نظرات بینندگان