arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

آغاز کوهنوردی در مریخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : همشهری آنلاین: کاوشگر مریخ‌نورد Opportunity‌ ناسا پس از ۱۰ سال اکتشاف در سیاره مریخ،‌ اولین کوهنوردی جدی خود را آغاز کرده‌است.

براساس گزارش اسپیس، کاوشگر Opportunity‌ یا "فرصت" ناسا بالا رفتن از بلند‌ترین کوهی که طی 10 سال اکتشافش در مریخ با آن مواجه شده را آغاز کرده‌است.

این کاوشگر در تلاش است تا خود را به نقطه سولندر، قله شمالی کوهی 40 متری در لبه حفره اندیور مریخ برساند. فرصت درحال حاضر درحال مطالعه برروی رخنمون‌های سنگی در ارتفاع یک تا 6 متر بالاتر از سطح دشتهای مریخی بوده و ممکن است طی روزها و هفته‌های آینده خود را به ارتفاعات بیشتر برساند.

استیو اسکویرس محقق ارشد پروژه فرصت می‌گوید این اولین کوهنوردی حقیقی فرصت در مریخ است و انتظار می‌رود این کاوشگر طی ماجراجویی جدیدش با نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین سنگ‌های مریخی مواجه شده و به نشانه‌هایی از گذشته باستانی مریخ دست بیابد.

فرصت کوهنوردی خود را از هشتم اکتبر آغاز کرده‌است و طی سه دوره صعود به ارتفاعات بالاتری دست یافته‌است. سنگ‌های ارتفاعات سولندر نسبت به سنگ‌های پست‌تر از قدمت بیشتری برخوردارند زیرا این سنگ‌ها توسط برخوردی که منجر به شکل‌گیری حفره اندیور شده به بالا پرتاب شده‌اند.

فرصت در ماه آگوست و پس از سفری طولانی از بخش دیگری از لبه حفره اندیور به نام کیپ‌یورک به نقطه سولندر رسید. در منطقه کیپ‌یورک فرصت توانسته بود پدیده‌های جالب توجهی از قبیل مناطق رسی و سولفور کشف کند. حضور در منطقه سولندر برای این کاوشگر فرصت مناسبی خواهد بود تا در انتظار پایان یافتن زمستان مریخی در نیمکره جنوبی مریخ بماند. سولندر منطقه‌ای شمالی است و حضور در این منطقه امکان استفاده از نور خورشید را فراهم خواهد آورد.

طی سالهای اخیر چهار کاوشگر ناسا در مریخ به اکتشاف پرداخته‌اند که کاوشگر کنجکاوی پیشرفته‌ترین و آخرین این کاوشگرها است که در آگوست سال 2012 برروی مریخ فرود آمد. سفرهای اخیر کاوشگرهای مریخی ناسا مسافت طی شده برروی سیاره سرخ را به حدود 50 کیلومتر رسانده است.
نظرات بینندگان