arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

جهانگیری:علمای شیعه و سنی مانع از تفرقه در امت اسلامی شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رییس جمهور گفت: وظیفه علما، بزرگان و عقلا اهل تسنن و تشیع است که در راستای هم‌اندیشی و وحدت بین شیعه و سنی برای از بین بردن ذهنیت منفی در دو طرف کمک کنند.

اسحاق جهانگیری در نشست روسای اتاق بارگانی کشورهای اسلامی که در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، شیعه‌هراسی را از تلاش دشمنان مشترک مسلمانان اعم از شیعه و سنی دانست گفت: وظیفه عالمان بزرگ شیعه و سنی است که تفهیم نمایند ملت اسلامی، یک هدف، یک دین، یک قرآن و یک پیامبر دارند و اختلاف نظرشان روی فروع است.

معاون اول رئیس جمهور با طرح این سوال که مگر گروه‌های مختلف اهل سنت با یکدیگر اختلاف ندارند، خاطرنشان کرد: شیعیان هم گروه دیگری هستند که با آنها در زمینه‌هایی اختلاف نظر دارند که نباید اجازه دهیم این اختلاف نظرها به رودر رویی و دشمنی ختم شده و جریانهای تندرو به ‌این اختلافات دامن بزنند.

جهانگیری اظهار داشت: جهان اسلام، علیرغم استعدادهای زیادی که برای توسعه اقتصادی در اختیار دارد، متاسفانه نه تنها به یک اتحاد و قطب سیاسی و یا حداقل ائتلاف سیاسی دست نیافته بلکه نتوانسته به یک قطب نیرومند اقتصادی نیز تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه اکنون شاهد روزهای پرالتهاب و اضطراب در برخی کشورهای اسلامی هستیم، تصریح کرد: البته ثبات و امنیت و حرکت رو به جلو در تعدادی از کشورهای اسلامی دیگر نقطه امید برای مسلمانان است.

وی افزود: ایران در طول تاریخ به خصوص در قرون اولیه بعداز ظهور اسلام، سهم بالایی در گسترش تمدن اسلامی ‌داشته و بسیاری از دانشمندان بزرگ اسلامی ایرانی بودند که نقش ماندگاری در تاریخ ایفا کرده اند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رویکرد نگاه فرامرزی را در بین نخبگان و سیاسیون ایران تقویت نمود و وحدت اسلامی را در صدر برنامه های خود قرار داد.

جهانگیری گفت: علیرغم مشکلاتی که دشمنان اسلام برای ایران ایجاد کرده و می کنند، دستاوردهای ارزنده ای در بخش های مختلف داشته ایم و با توجه به موقعیت ایران و نقش مردم متمدن و تاریخ ساز آن، آمادگی پیگیری و کمک به حل مشکلات پیش روی امت اسلامی و منطقه حساس و مهم خاورمیانه را داریم.

وی با بیان اینکه مخالفان همواره تلاش میکنند نقش ایران را بعنوان یک رقیب قدرتمند منطقه‌ای کمرنگ کنند و یا نادیده بگیرند، ‌تصریح کرد: آنها می کوشند بین ما و کشورهای اسلامی ‌اختلاف بیندازند ولی به لطف خدا جز در موارد خاص موفق نبودند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: غرب نمیخواهد این الگوی اسلامی در سایر کشورها ساری و جاری شود، در نتیجه سعی در ایجاد"ایران هراسی"در بین ممالک دیگر مینماید که متاسفانه بعضی اختلافات با حکومتهای برخی کشورهای اسلامی، ناشی از همین تلاشهاست.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بر اساس ارقام منابع رسمی میزان تولید ناخالص کشورهای عضو OIC به نسبت جمعیت و منابع طبیعی بسیار کم می باشد که بیش از 73درصد از همین میزان تولید ناخالص داخلی تنها به ده کشور تعلق دارد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارشهای منابع رسمی مبنی بر اینکه در بین 50 کشور کمتر توسعه یافته جهان، متاسفانه22 عضو OIC دیده میشود، گفت: این کشورها با مشکلات خاصی مانند کسری مزمن تراز پرداختها، سوء تغذیه و فقر غذایی، بدهیهای خارجی کلان و ناتوانی در تامین نیازهای اساسی روبرو هستند.

جهانگیری افزود: توسعه بازرگانی بین کشورهای اسلامی و بهره گیری از پنانسیلها واستعدادهای فراوان این کشورها میتواند در کاهش اختلاف درآمد بین اعضای OIC ، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت و کشاورزی آنها نقش موثری ایفا نماید .

در این نشست همچنین شماری از روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سخنانی ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در ایجاد همبستگی میان کشورهای مسلمان و توسعه تجارت میان این کشورها، بر لزوم رفع چالش های پیش روی بخش خصوصی و گسترش همکاری کشورهای اسلامی در زمینه بازرگانی، گردشگری و سرمایه گذاری مشترک تاکید کردند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان