arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲

رهن و اجاره‌های میلیاردی در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزهای پر رونق اجاره مسکن و مستغلات اداری، رهن و اجاره برخی ساختمان‌های شهر تهران به نرخ‌های میلیاردی رسید.

این روزها بازار مسکن تهران شاهد وضعیت متفاوتی است؛ از طرفی قیمت‌ها به گفته مسئولان به حداقل ممکن رسیده اما از سوی دیگر معاملات خرید‌و‌فروش همچنان روند نزولی دارد. حتی چوب حراج زدن به مسکن‌ها هم جواب نداده و مقامات اتحادیه‌های مربوط به مسکن ارزان‌فروشی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

در این شرایط افت معاملات خرید وفروش مسکن، اما بازار اجاره رونق خوبی دارد. آخرین آمارها نیز نشان می‌دهد که میزان معاملات اجاره مسکن روندی صعودی دارد.

آن طور که ایسنا دو روز پیش گزارش داده، مقایسه معاملات مسکن در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که اجاره‌نشینی 3000 مورد افزایش یافته است اما کل قراردادهای خرید‌وفروش مسکن طی این مدت با کاهش همراه بود.

این در شرایطی است که به گفته رئیس اتحادیه مسکن تهران قیمت مسکن در آبان ماه به کف رسیده است. آن طور که حسام عقبایی دو روز پیش به تسنیم گفته، قیمت‌ها در آبان ماه به کف رسید و با توجه به ثبات بازار مسکن احتمال افزایش قیمت مسکن وجود ندارد و این یک آسایش خاطر و امنیت عمومی را برای مردم فراهم می‌کند تا گروهی که در حوزه مصرفی مسکن قرار دارند بتوانند مسکن مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند.

از نگاه رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز رکود بازار مسکن تا پایان سال ادامه‌ دارد و قیمت‌ها تا پایان سال تغییر چندانی نخواهند داشت.

به دلیل همین پیش‌بینی‌های این چنینی است که از نگاه برخی کارشناسان حوزه مسکن اکنون بهترین زمان خرید مسکن محسوب می‌شود. رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و رئیس اتحادیه املاک کشوری طی چند هفته اخیر چند باری بر این موضوع تاکید کرده‌اند که اکنون بهترین زمان خرید است.

در همین حال که به نظر می‌رسد از نگاه مقامات غیردولتی حوزه مسکن، قیمت مسکن به کف رسیده، مقامات دولتی هم نظر چندان متفاوتی ندارند.

به اعتقاد وزیر مسکن و شهرسازی، کاهش قیمت مسکن دستوری نیست که بخواهند دستور به کاهش قیمت آن بدهند بلکه این قیمت ناشی از تحولات بازار است و به انتظارات مردم بستگی دارد.  در عین حال عباس آخوندی هفته پیش در حاشیه نشست «‌ پیشنهادهای شورای هماهنگی تشکل‌ها درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی» کاهش قیمت مسکن را مشروط اعلام کرده بود.

وی گفته بود: باید در جهت افزایش سپرده‌ها اقدام کنیم، زمانی که این افزایش سپرده‌ها عملیاتی شد، با افزایش نقدینگی مواجه نخواهیم بود و بنابراین آثار تورمی نخواهیم داشت و هیچ پولی یکباره به بخش تزریق نمی‌شود و قطعاً موضوع افزایش قیمت نخواهیم داشت.

اجاره‌های میلیاردی
در این شرایط رکود معاملات خرید‌و‌فروش اما رونق اجاره مسکن، نگاهی به وضعیت اجاره مستغلات اداری هم قابل توجه است. آن طور که در اطلاعیه‌های حواشی میادین ولیعصر، فاطمی و آرژانتین و دیگر نقاط مرکزی تهران می‌توان مشاهده کرد این ارقام رهن برای اجاره مستغلات اداری به میلیاردها تومان هم می‌رسد.

ساختمانی در میدان آرژانتین با وسعت 1200 متر، 5 طبقه، 2 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 2.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

ساختمانی دیگر در خیابان گاندی با وسعت 1300 متر، 5 طبقه، 3 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 2.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

یک ساختمان در ولیعصر – فاطمی با وسعت 1000 متر، 5 طبقه، 3 واحدی با 20 پارکینگ به مبلغ 1.8 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

در خیابان مطهری نیز ساختمانی با وسعت 1400 متر، 20 ساله، 4  طبقه با 16 پارکینگ به مبلغ 1.5 میلیارد تومان رهن گذاشته شده است.

اجاره‌های با اعداد و ارقام قابل توجه در حوزه مسکن شهر تهران نیز وجود دارد. واحدی در الهیه، 200 متر با قیمت 320 میلیون تومان رهن گذاشته شده است.

در فرشته – چناران نیز یک مسکن 430 متری ، 4 خوابه با قیمت 300 میلیون رهن و اجاره ماهانه 3.5 میلیون تومان گذاشته شده است.

یک واحد 240 متری در ولنجک، 4 خوابه با قیمت 300 میلیون تومان، یک واحد 200 متری در زعفرانیه با قیمت 250 میلیون تومان ، یک مسکن 230 متری در جردن با 2 پارکینگ با قیمت 240 میلیون رهن گذاشته شده است.

یک واحد 220 متری در خیابان شریعتی ، 3 خوابه با پارکینگ و انباری نیز با قیمت 190 تومان میلیون و واحدی دیگر در میرداماد به متراژ 200 متر بدون پارکینگ با نرخ  160 میلیون تومان رهن گذاشته شده است.
نظرات بینندگان