arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۲

توافق ایران و سوریه درباره راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی برای مقابله با وهابیت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزرای فرهنگ ایران و اوقاف سوریه بر سر راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مشترک با هدف مقابله با وهابیگری توافق کردند. وزیر اوقاف سوریه در این نشست اعلام کرد: هدف از این کار هم آن است که این شبکه جایگزین شبکه‌هایی شود که به ترویج اندیشه‌های وهابی می‌پردازند. ما در این زمینه به دنبال تقریب مذاهب اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز شنبه 11 مرداد در هتل آزادی تهران محل اقامت محمد عبدالستار السید وزیر فرهنگ و اوقاف سوریه با وی و هیئت همراهش دیدار و پیرامون مسایل مشترک دو کشور گفتگو کرد.

وی در این دیدار هدف از سفر این هیئت سوری را به تهران تبادل نظر و زمینه‌سازی برای همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه‌های اوقاف و مسایل دینی عنوان کرد و گفت: مذاکرات بسیار خوبی با آقای دکتر محمد عبدالستار السید، وزیر فرهنگ و اوقاف سوریه در طول سه روز اقامتشان در تهران انجام شده است که در نهایت منجر به امضای یکی از یادداشت تفاهم همکاری شد که این مسئله می‌تواند زمینه برای همکاری‌های بیشتر بین ایران و سوریه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخشی از مفاد این تفاهمنامه هم اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این تفاهمنامه، موافقت شد که از خطبه‌های جمعه در ایران و سوریه برای اهداف و موارد فرهنگی و دینی استفاده شود، همچنین همکاری‌هایی برای مقابله با اندیشه‌های افراطی و تکفیری ونیز مبارزه با جریان سلطه و همچنین دعوت تقریب بین مذاهب اسلامی صورت گرفته است و در همین راستا قرار شد یک کمیته علمی و فرهنگی بین دو کشور ایجاد شود تا موارد اختلافات فقهی بین خصوص بین اهل تسنن و اهل تشیع وجود دارد، بررسی و برطرف شود.

به گفته وی برای انتشار کتاب‌هایی با موضوع احادیث نبوی و فقه مقارن بین مذاهب اسلامی هم کمیته‌ای بین ایران و سوریه تشکیل خواهد شد.

جنتی همچنین به همکاری ایران و سوریه برای مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و دعوت از ملت‌های مسلمان برای پرهیز از اندیشه‌های افراطی اشاره کرد و گفت: ما همچنین تصمیم گرفتیم برای تبادل دانشجو و محققان دو کشور کارگروهی تشکیل تا موارد مربوطه را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: در زمینه تبلیغات هم توافق شد که یک شبکه تلویزیونی مشترک راه‌اندازی و از این طریق در جهت همکاری دو جانبه و نزدیکی متقابل ایران و سوریه گام‌های موثری برداشته شود.

در این دیدار همچنین محمد عبدالستارالسید، وزیر اوقاف سوریه در سخنانی با اشاره به این که سوریه در حال حاضر با یک جنگ جهانی روبروست گفت: این یک جنگ طایفه‌گری و تکفیری است و دشمنان ما بارها به نام اسلام به تخریب مساجد و کنیسه‌ها مبادرت کردند و هدفشان هم این است سوریه را از جنبش مقاومت دور نگه دارند.

وی با بیان اینکه ایران و سوریه از سال‌ها پیش در جهت تقریب مذاهب همکاری‌های خوبی داشتند، به دیدار اخیر خود و هیئت همراهش با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خامنه‌ای در این دیدار اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است، زیرا سوریه در خط مقدم مبارزه با جبهه غرب است.

عبدالستار السید همچنین از تلاش مشترک ایران و سوریه برای مبارزه با توطئه‌های فتنه‌گرانه در منطقه خبر داد و گفت: ما در یادداشت تفاهم همکاری با ایران در جهت تحقق همکاری موسسات علمی و فقهی توافق کردیم. این گامی است در جهان اسلام و جهان عرب در جهت احیای میراث مشترک اسلامی بین ایران و سوریه.

وی یادداشت تفاهم کشورش با ایران را یک گام بسیار بزرگ به عنوان همکاری میان کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: ما توافق کرده‌ایم که شبکه تلویزیونی بین ایران و سوریه راه‌اندازی شود و هدف از این کار هم این است که این شبکه جایگزین شبکه‌هایی شود که به ترویج اندیشه‌های وهابی می‌پردازند. ما در این زمینه به دنبال تقریب مذاهب اسلامی هستیم.

وزیر اوقاف سوریه همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای کار روی احادیث نبوی خبر داد و در ادامه به حمایت از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: ما تاکید داریم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از انرژی هسته‌ای برای مسایل انسانی و غیرنظامی استفاده کند.

نظرات بینندگان