arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۲

روزنامه پرتغالی : کی روش در حال حاضر تنها پرتغالی جام جهانی 2014 است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه «iOnline» پرتغال در گزارشی از کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، از او به عنوان تنها پرتغالی یاد کرده است که تا کنون موفق به صعود به رقابت های جام جهانی 2014 برزیل شده است.
 
به گزارش ایرنا، این روزنامه علت این امر را حضورتیم ملی پرتغال درمرحله پلی آف جام جهانی می داند. این تیم در این مرحله برای کسب جواز شرکت در جام جهانی 2014 باید به مصاف سوئد برود.
 
روزنامه iOnline در این مطلب با انتشارعکسی از کی روش در کنار الکس فرگوسن سرمربی اسطوره ای تیم فوتبال منچستریونایتد مصاحبه ای را هم با سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان انجام داده است.
 
کی روش دراین گفت وگو خاطرنشان کرده است که فوتبال را از تیم راه آهن نامپولای موزامبیک آغاز کرده است. همان تیمی که پدرش خولیو کی روش در کنار ماتاتئو در آن بازی می کرد.
 
وی تصدیق کرد دراین تیم اجازه بازی در پست های جلوتر را به پسر خولیو نمی دادند ومعتقد بودند او بهتر است درون دروازه بایستد.
 
کی روش می گوید الگوی او کاستا پریرا دروازه بان تیم بنفیکا بوده است که با این تیم به قهرمانی در اروپا دست یافت و سپس هدایت تیم نامپولا را بر عهده گرفت.
 
سرمربی تیم ملی ایران در مورد خاطراتش از آن دوران اظهار داشت: در آنجا یک مجله انگلیسی زبان منتشر می شد که فیلم بازی ها ضمیمه اش بود. من هم به همراه دوستانم با شور و شوق هر چه تمام این فیلم ها را می گرفتیم و تماشا می کردیم. بیشتر بازی های پرتغال در جام جهانی 1966 را می دیدیم. برای نسل ما نه باشگاهی بود، نه سرگرمی های خاص ورزشی. ما عاشق ورزش بودیم و در چنین محیطی بزرگ شدیم.
 
وی افزود: در سال 1967 درست یک سال پس از جام جهانی 1966 انگلیس، به پرتغال مهاجرت کردیم. در آن زمان به عنوان یک دانش آموز سال دوم علاقه شدیدی به بازی فوتبال داشتم و در یک مدرسه آمریکایی با دانش آموزانی از ملیت های مختلف بازی می کردیم. چند سال بعد مربیگری را آغاز کردم.دیدار بلننسز و استوریل در لیگ دسته اول پرتغال اولین تجربه مربیگری ام بود. در تیم بلننسز دستیار ماریو ویلسون بودم. تیم خوبی بود ولی متأسفانه به خاطر تفاضل گل کمتر به دسته دوم سقوط کردیم. از آن دوره بازیکنانی چون آمیلکار، باروس، تیائو، اوریکو، آبرانتس و فرناندو سانتوس را به یاد دارم. هنوز هم گاهی فرناندو سانتوس را می بینم که در حال حاضر مربی موفقی است. او سرمربی یونان است و شانس صعود به جام جهانی را دارد.
 
کی روش باابرازامیدواری به صعود تیم های یونان و پرتغال به جام جهانی 2014 گفت: حضور سه مربی از پرتغال در جام جهانی، دوباره نام مربیان این کشور را بر سر زبان ها خواهد انداخت.
 
وی در ادامه به سابقه مربیگری خود پرداخت و گفت: قهرمانی پرتغال در جام جهانی زیر 20 سال 1990 در ریاض عربستان هم برای من هم برای نلو وینگادا نقطه عطفی بود.درهمان شب قهرمانی خبرنگارها سراغم آمدند تا اطلاعاتی از این مسابقات بگیرند. واقعا حس جالبی بود. وقتی به پرتغال برگشتیم گفتند که حالا باید خودتان را برای جام جهانی زیر 20سال لیسبون پرتغال آماده کنید. جشن قهرمانی را در آنجا ادامه خواهیم داد.
 
کی روش ادامه داد: دو سال بعد شرایط خیلی فرق کرده بود. ما به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به شدت مورد توجه رسانه ها بودیم و مردم هم از ما حمایت می کردند. در بازی فینال با ضربالت پنالتی برزیل را در مقابل 120 هزار هوادار شکست دادیم و دوباره قهرمان شدیم.
 
وی سپس در خصوص باخت 3 بر صفر پرتغال برابر استونی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 تحت مربیگری او اضافه کرد: خوب بازی نکردیم و شانس هم با ما یار نبود. بعد از آن هم با اختلاف یک گل مغلوب ایتالیا شدیم و از راهیابی به رقابت های جام جهانی بازماندیم.
 
کی روش که پس از مربیگری در تیم های اسپورتینگ لیسبون، نیویورک ردبولز، ناگویا، امارات، آفریقای جنوبی، منچستریونایتد و رئال مادرید مجددا در سال 2008 هدایت تیم ملی پرتغال را بر عهده گرفت،گفت: در مرحله مقدماتی رقابت های جام جهانی شروع خوبی نداشتیم ولی درسال 2009 با 9 پیروزی و 3 تساوی عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشتیم به طوری که نه تنها موفق شدیم به مرحله پایانی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برسیم بلکه در رده بندی فیفا هم به رتبه سوم صعود کردیم. ما در جام جهانی مغلوب اسپانیا شدیم که در نهایت قهرمان شد. پس از آن بازی برخی بازیکنان اسپانیا از جمله ایکر کاسیاس به اتوبوس ما آمدند و برای ما آرزوی موفقیت کردند.
 
دستیار سابق الکس فرگوسن در منچستریونایتد در مورد کریستیانو رونالدو نیز اظهار داشت: من او را به فرگوسن معرفی کردم و با صحبت هایی که در خانه ام با کریس انجام دادم او را برای پیوستن به منچستریونایتد متقاعد کردم. در ضمن در سال 2008 هم وی را متقاعد کردم پیش از اینکه به رئال مادرید برود یک سال دیگر در اولدترافورد بماند.
 
وی در مورد همکاری با فرگوسن خاطر نشان کرد: روزهای اولی که به منچستریونایتد رفته بودم سرالکس فرگوسن با من صحبت کرد و گفت برو و خودت را به بازیکنان معرفی کن. کار من در این تیم دخالت در کار مربی تیم نبود. وظیفه ام این بود رسانه هایی که قصد حاشیه سازی برای تیم را داشتند را از تیم دور کنم.
 
کی روش در ادامه به دوره حضورش در رئال مادرید اشاره کرد و گفت: حضور در رئال مادرید شبیه به تجربه حضور در لیسبون بود. سال اول خبری از جذب بازیکن جدید نبود. جدایی کلودیو ماکلله هم اوضاع را بدتر کرد.
 
او که درفصل نخست حضورش دراین تیم موفق شد بعد از 20 سال بارسلونا را در نیوکمپ شکست دهد و در سه مسابقه لیگ قهرمانان اروپا، لالیگا و جام حذفی اسپانیا بازی کند،خاتمه داد: ما پاون ها و زیدان هایی در تیم داشتیم ولی نمی خواستیم سیاستی را که سال ها در این تیم پیاده می شد را دنبال کنیم چون راز موفقیت در فوتبال انتخاب زیدان ها یا ژائو پینتوها نبود.هرروز صبح فوتبال جوانان پرتغال را دنبال می کردم به طوری که همسرم در میان روزنامه ها و مجله ها گم می شد. بازیکنی همچون جان پینتو نابغه بود. مشکل اینجا بود که انتخاب پینتوها انتخابی قوی نبود. اگر بازیکن 18 ساله ای همچون کریستیانو رونالدو وجود داشت انتخابی به طبع بهتر از پاون ها بود.
نظرات بینندگان