arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۲

وزیر ارشاد احمدی نژاد: اینکه گفته می‌شود وزیر مقتدری نبودم؛ درست نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیدمحمد حسینی(وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم) معتقد است که تعداد سفرهای وی برای کشف استعداد‌ها در شهرستان‌ها بوده و از طرفی اینکه گفته می‌شود وی وزیر مقتدری نبوده؛ درست نیست.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینی؛ ظهر امروز(12 آبان) در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشکده صدا و سیما حضور پیدا کرد و در پاسخ به سوالی پیرامون میزان سفرهای خود به نقاط مختلف کشور در دولت گفت: من در زمان مسئولیت به مراکز علمی و فرهنگی سر می‌زدم و حتی از وزیر علوم نیز در دانشگاه‌ها بیشتر حضور داشتم. در طی دوره وزارت خود من بیش از ۲۵۰ سفر داشتم و به نوعی مردمی‌ترین وزیر ارشاد در دولت‌های گذشته بودم.
 
وی ادامه داد: بیشترین استعداد‌ها فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها و روستا‌ها است و باید توجه ویژه به هنرمندان استانی می‌کردیم و از طرف دیگر باید فعالیت‌های عمرانی زیادی در بخش فرهنگی در استان‌ها انجام می‌شده است.
 
وی ادامه داد: ما تحرک زیادی در وزارت ارشاد در دولت دهم داشتیم و در بخش‌های مختلف همچون سینما، تئا‌تر و موسیقی، برنامه‌های قرانی کارنامه من کاملا مشخص است و یک روز نمی‌توانید پیدا کنید که در آن کار مشخصی انجام نشده باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه بیشتر مدیران شما افرادی بودند که تحصیلات خوبی نداشتند و حتی بعضا دیپلمه بوده‌اند، گفت: یکی از افتخارات من استفاده از نیروهای درون وزارت ارشاد بود به خصوص کسانی که ما آن‌ها را از شهرستان‌ها به تهران آورده‌ایم و قابلیت‌های آن‌ها را ارتقا دادیم. سعی ما بر این بوده است که از نیروهای کار‌شناس و خبره استفاده کنیم و اینکه گفته می‌شود بعضی از مدیران دیپلمه بوده‌اند؛ درست نیست بلکه اکثرا تحصیلات عالی داشته‌اند و حتی افرادی مانند مدیران اداری مالی ما عضو هیات علمی دانشگاه بودند.
 
وی ادامه داد: حتی امروز نیز در دولت کسانی وجود دارند که سمت و مدیرتشان ربطی به مدرکشان ندارد.
 
حسینی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون انتصاب جواد شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی و احمد میرعلایی به عنوان مدیرعامل بیناید سینمایی فارابی گفت: در بحث سینما من می‌خواستم یک فرد غیرسینمایی را منصوب کنم و از وی استفاده کنم البته بعد با مجموعه دولت به این توافق نرسیدیم و قرار شد فردی که سینماگر است به عنوان معاونت سینمایی منصوب شود که جواد شمقدری منصوب شد.
 
حسینی ادامه داد: امروز یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های من این است که برنامه‌هایی که در دوره ما اجرا می‌شد مانند جشنواره خلیج فارس، جشنواره قربان تا غدیر، جشنواره ۹ دی ادامه پیدا کند. من معتقدم اینکه ما ضعف و اشکالی نداشیم صحیح نیست اما در این چهار سال گذشته تلاش شده که کار و فعالیت بیشتری صورت بگیرد.
 
حسینی با اشاره به توجه به استان‌ها گفت: ما به توسعه فرهنگی استان‌ها توجه کردیم و حتی بسیاری از استان‌ها را به رایزن‌های فرهنگی پیوند زده بودیم به گونه‌ای که هنرمندان استانی به صورت مستقیم در کشورهای خارجی مانند قطر برنامه اجرا می‌کردند.
 
حسینی در پاسخ به این سوال که چرا این میزان از انتقادات بعد از پایان دولت دهم از عملکرد فرهنگی وزارت ارشاد در آن دوران می‌شود، گفت: من هم می‌توانستم در دفتر خودم بنشینم و امکانات را فقط به یک عده محدود بدهم تا قطعا آن عده محدود نیز از من تعریف می‌کردند اما وقتی من به جای آنکه یک بودجه‌ای را به ۱۰ نفر بدهم به ۵۰۰ نفر می‌دادم خوب معلوم است گروهی از من انتقاد می‌کردند و یا در بحث صندوق حمایت از روزنامه نگاران من کاری کردم که به جای آنکه فقط هنرمندان تهرانی و یا عده‌ای محدود عضو شوند؛ بسیاری از هنرمندان استانی و شهرستانی عضو صندوق شوند و مورد حمایت قرار گیرند.
 
حسینی ادامه داد: اگر من امروز به انتقادات جواب نمی‌دهم یا کمتر در محافل حضور پیدا می‌کنم دلیل آن این است که نمی‌خواهم تعرضی به دولت یازدهم باشد هرچند ما نقد را تخریب دولت نمی‌دانیم اما خود را موظف می‌دانیم که از دولت حمایت کنیم.
 
حسینی در پاسخ به سوال دیگری نیز پیرامون اینکه شما در بخش جشنواره‌های فرهنگی و سینمایی به جریان‌های خاص و افراد خاص جایزه دادید که حتی بعضی از آن‌ها شاید با نظام مشکل داشته باشند، گفت: بنای ما جذب حداکثری بود و نباید هر فردی که انتقاد می‌کند را معاند حساب کنیم حتی افرادی که در قضیه سال ۸۸ فعال بودند در سال اول ما را تحریم می‌کردند و در جشنواره‌ها حضور پیدا نمی‌کردند اما ما آن‌ها را دعوت کردیم توجیه کردیم و حتی جایزه دادیم تا اتمام حجتی شود که ما شما را دوست داریم حتی اگر اشتباهی کرده باشید.
 
وی ادامه داد: در دوره من ارشاد به حلقه خاصی امتیازی نمی‌داد و یا وابسته نبود و حتی در بعضی موارد مانند توقیف روزنامه شرق خود من و رئیس جمهور موضع گرفتند ما در ارشاد مساله مخفی نداشتیم.
 
حسینی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وی وزیر مقتدری نیست و این امر در انتصابات افرادی برای خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران کاملا مشهود بود، گفت: در بحث خبرگزاری این گونه نیست که فقط من تصمیم بگیرم جمعی از اعضا حضور دارند که وزیر ارشاد نیز یک رای دارد اما غالبا نظر رئیس جمهور و فردی که احمدی‌نژاد معرفی می‌کرد، غالب بود و فرد مورد نظر وی منصوب می‌شد درباره روزنامه ایران نیز من فقط یک رای داشتم.
 
وی ادامه داد: من آنجایی که باید حرف خود را بزنم زده‌ام و انتقاد کرده‌ام به طور مثال در هنگام انتشار ویژه نامه خاتون در روزنامه ایران به احمدی‌نژاد گفتم که من این مشی و روش را قبول ندارم و حتی اعلام کردم من دیگر مسئولیت نمی‌پذیرم و مسئولیت روزنامه را به نهاد ریاست جمهوری واگذار کرده‌ام.
 
حسینی افزود: روزی صدا و سیما با همه وزرا گفتگو کرد و نظر آن‌ها را درباره احمدی‌نژاد پرسید هیچکدام از آن‌ها انتاد نکردند اما من انتقاد کردم و به طور مثال گفتم صحنه‌ای که در مجلس بین احمدی‌نژاد و لاریجانی پیش آمد درست نبود و یک بازی باخت باخت بود و یا گفتم بعضی سخنان تفرقه انگیز است که نباید مطرح شود. من مسائلی دارم که شاید آن‌ها را در آینده مطرح کنم.
 
حسینی با گلایه از انتقاداتی که به عملکرد فرهنگی دولت قبل می‌شود، گفت: اینکه دولت و وزرا در دوره جدید فقط به گذشته می‌پردازند و برخی نقاط ضعف را برجسته نمایی می‌کنند درست نیست. من زمانی که به ارشاد رفتم از‌‌ همان روز اول برنامه داشتم و حتی پیش از آن و از قبل از انقلاب و در زمان دانش آموزی نیز من فرهنگی بودم و کار فرهنگی می‌کردم در وزارت ارشاد نیز من نگاهم فرهنگی بود و نگاه سیاسی نداشتم و زمانی که مسئولیت را پذیرفتم نگاه سیاسی را حاکم نکردم.
 
وی در پاسخ به سوالی پیرامون بدهی‌هایی که گفته می‌شود وزات ارشاد در دولت دهم برای دولت یازدهم به جا گذاشته، گفت: این بدهی‌ها همیشه وجود داشته حتی زمان ما مبلغ ۹ میلیارد تومان برای یک پروژه از دولت نهم بدهی به جا مانده بود که به ما منتقل شد و ما پرداخت کردیم و یا مبالغی بدهی نیز از دولت هشتم به جا مانده بود که هزینه زیادی بود که ما پرداخت کردیم اما هیچ کدام را بیان نکردیم.
 
حسینی در ادامه جلسه با اشاره به اینکه این جلسه به مناسبت برگزاری تحلیل تسخیر لانه جاسوسی برگزار شده است، گفت: اگر ۱۳ آبان نبود و تسخیر لانه جاسوسی وجود نداشت انقلاب دیگری نیز وجود نداشت و انقلاب اسلامی از بین می‌رفت‌‌ همان گونه که مشروطه از بین رفت.
 
وی ادامه داد: بسیاری از گروه‌های چپ از اول انقلاب معتقد بودند که حکومت شاه را نمی‌توان برکنار کرد و حتی دنبال مبارزه مسلحانه بودند و کسانی را که در راهپیمایی‌ها کشته می‌شدند را نیز قبول نداشتند افرادی مانند میناچی، ابراهیم یزدی با بختیار ارتباط داشتند و دنبال یک نظام نیم بند حداقلی بودند اما امام راحل یک نظام حداکثری در پایه ولی فقیه را دنبال می‌کرد.
 
وی ادامه داد: بازرگان یک فرد متدین و متعهد بود اما تفکراتش با تفکرات ما متفاوت بود هرچند فردی وابسته نبود اما معتقد بود که بعد از پیروزی مردم نباید در صحنه حضور داشته باشند.
 
وی با اشاره به تلاش آمریکا برای نفوذ در بین دولت مردان گفت: به طور مثال آمریکا با نفوذ روی حسن شریعتمداری پسر آیت اله شریعتمداری تلاش کرد تا به وابسته وی در روی روحانیون سنتی اثر بگذارد و اعتراضاتی را علیه امام راه اندازی کند و یا با استفاده از مرتضی بازرگان برادر مهندس بازرگان بر روی او تاثیر بگذارد.
 
حسینی با اشاره به شرایط امروز ایران و آمریکا گفت: درباره آمریکا دو بحث مطرح است یک بحث مذاکره با آمریکا و یک بحث رابطه با آمریکا این دو موضوع با هم تفاوت دارند. ما با آمریکا مذاکره می‌کنیم اما رابطه‌ای با وی نداریم زیرا ما در بعضی از مسائل مانند سوریه و عراق تضاد منافع داریم اما می‌شود در بعضی از مسائل مانند انرژی هسته‌ای مذاکره کرد.
 
وی ادامه داد: این مذاکرات‌‌ همان گونه که دولت مردان نیز اشاره کردند به نوعی اتمام حجت است اینکه ما به آن‌ها بگوییم اگر ما امتیازات می‌دهیم آن‌ها هم باید به آن‌ها امتیازاتی بدهند و تصور نکنند که ما از روی ناچاری به مذاکره آمده‌ایم.
 
وی ادامه داد: نباید در آستانه مذاکرات وضعیت کشور را تیره و تار نشان دهیم هرچند کشور تحریم است و فشار وجود دارد اما نباید نگاه ما برای حل مشکلات به خارج از کشور باشد.
 
وی ادامه داد: ما آمریکا مذاکره می‌کنیم‌‌ همان طور که زمانی با صدام مذاکره می‌کردیم ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم بلکه با دولت آمریکا مشکل داریم حتی ما در سفر به نیویورک در بین مردم آمریکا حضور پیدا کردیم و بسیاری از آن‌ها با ما عکس یادگاری می‌گرفتند.
نظرات بینندگان