arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۲

قالیباف: امنیت جز رضایت مردم نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران با اشاره به این که نباید بین مردم و پلیس شکاف فناورانه وجود داشته باشد،‌ گفت: امنیت جز رضایت مردم نیست و شکلی غیرانسانی و غیرشهروندی هم ندارد.

به گزارش ایسنا، در همایش ملی فرماندهی و مدیریت انتظامی که در دانشگاه علوم انتظامی برگزاری شد با اشاره به معنویت و عقلانیت به عنوان شروط تحقق عدالت در جامعه گفت: بدون عدالت پیشرفت مفهومی ندارد و از سوی دیگر بدون پیشرفت هم عدالت مفهوم درستی پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: اگر در بحث فناوری مردم جلوتر باشند اقتدار انتظامی خدشه‌دار می‌شود و اگر پلیس بیش از اندازه جلو باشد ممکن است امنیت به ضد خود تبدیل شود.

شهردار تهران گفت: عدالت و پیشرفت در کنار هم مفهوم پیدا می‌کنند و می‌توان عدالت در جامعه را محقق کرد.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی انقلاب اسلامی نشان داده است که توجه به دانش به عنوان یکی از پایه‌های ثبات سیاسی کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران کشور بوده است و در حقیقت پایه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بر دانش است.

وی تاکید کرد: کسانی که از قدرت گرفتن جبهه آرمانخواهی و استقلال طلبی واهمه دارند این را فهمیده‌اند و در حال حاضر سعی می‌کنند این روحیه دانشگاهی را به روحیه تکنولوژی‌خواهی و آن هم تکنولوژی‌خواهی مخرب تقلیل دهند. اما همانگونه که خودشان هم متوجه شدند تمدن اسلامی - ایرانی همواره با تاکید بر استقلال خود به دنبال علم و دانش است و دسترسی به دانش برای مقاصد صلح‌آمیز را لازمه ایجاد امنیت پایدار، نفی سلطه و خودکفایی در جهان می‌داند.

شهردار تهران با اشاره به آگاهی ناجا به عنوان نهاد متولی انتظام و امنیت درونی کشور از ضرورت‌های بیرونی و درونی کشور گفت: امروز ناجا به دنبال ایجاد یک نگاه دقیق ، فنی و کارشناسانه است و این مساله بیانگر دو نکته مهم است. اول وجود یک عزم جدی برای ارتقای ظرفیت اجتماعی در تمام سطوح اجرایی و قضائی کشور که نشان از درونی شدن اعتقاد به جمله میزان رای ملت است که امام فرموده‌اند و همان طور که این نظام متکی به مردمی‌ترین انقلاب تاریخ بشر است لذا مردم‌داری و مردم‌واری اهمیت و ضرورت ویژه‌ای دارد.

وی دومین نشان را استانداردهای موجود در کشور و توسعه قابل ملاحظه آن دانست و گفت: شکاف حقوق شهروندی و خدمات اجتماعی موجود در کشور ما با سایر کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست البته با بعضی کشورهای دیگر فاصله زیادی داریم که باید تلاش کنیم این فاصله را جبران کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب مبنی بر این که در نظام اسلامی خواست مردم یک امانت الهی است،‌ گفت: این یعنی پشتوانه نظام اسلامی قدرت مردم است و به همین دلیل رهبری تاکید دارند شاخص مشروعیت مسئولان و انجام وظیفه وابسته به تحقق عدالت اجتماعی است.

قالیباف تاکید کرد: باید به عنوان خادمان جامعه اسلامی بدانیم زمینه عدالت اجتماعی و پیشرفت، ثبات اجتماعی است.

وی ادامه داد: اما در مورد این مساله باید گفت: در نظام اسلامی مفهوم امنیت با کنترل و ابزاری شدن خدمات انتظامی متمایز است. حافظان جامعه اسلامی در خدمت مردم برای مردم و در راستای تضمین سلامت جامعه گام برمی‌دارند و می‌دانند استبداد ضد استعداد است به همین دلیل همه دفاع از حقوق و آزادی‌های مشروع را به عنوان رسالت خود تعریف کرده‌اند.

وی با اشاره به این که حریم قانون باید همیشه در جامعه مصون بماند،‌ گفت: مهمترین مشکل برای یک کشور وقتی به وجود می‌آید که در محیط کار، زندگی، تحصیل و فضای عمومی جامعه مردم احساس امنیت نکنند. مشخص است که امنیت مورد نظر امنیت حریم قانون است.

وی افزود: منظور از امنیت برخورد خشن نیست بلکه برای تامین امنیت وجود شاخص، هدفگذاری و برنامه‌ریزی اصل غیرقابل انکاری است. اندازه‌گیری زبانی کارایی ندارد چرا که نیاز مردم به امنیت یک نیاز واقعی است و با تخمین ذهنی نمی‌توان در مورد ارتقاء امنیت اظهارنظر کرد.

شهردار تهران با اشاره به حساس بودن بعضی از اقشار اجتماعی در حوزه امنیت اجتماعی مانند جوانان گفت: اگر می‌خواهیم با مساله امنیت به صورت اصولی روبرو شویم باید نوع نگاهمان به جوانان و جایگاه آن‌ها را تغییر دهیم. نگاه اجتماعی در حوزه امنیت با نگاهی فرصت محور و نه تهدید انگار با حداقلی کردن محدودیت‌ها و افزایش مصونیت‌ها شرایط به ثمر نشستن استعدادها را فراهم می‌کند.

وی در خصوص نگاه به مقوله عدالت اجتماعی، روحیه عدالت‌جویی و پیشرفت به عنوان یک نقطه اتکا جامعه گفت: مردم پلیسی را که برابری در فرصت‌ها را تضمین کند از خودشان می‌دانند. مردم وقتی که به پلیس نگاه می‌کنند باید احساس کنند پلیس در جامعه این فرصت‌هایی که وجود دارد و در حوزه کاری‌اش است در یک توزیع عادلانه به آن توجه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ عدالت هدف است و رشد و توسعه مقدمه عدالت است. در شرایطی که عدالت اجتماعی تحقق یابد ناجا نهادی است که هم در دادن حق مردم و هم در گرفتن آن توسط مردم و هم در آموزش آزادی و هم وجوه فرهنگی و بهره‌مندی از آزادی حرف برای گفتن دارد.

در پایان این مراسم با اعطای لوح تقدیر به تعدادی از فرماندهان تجلیل به عمل آمد.
نظرات بینندگان