arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۲

ايوبي: آويني براي جشنواره ها فيلم نمي ساخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارمين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني با معرفي برترين هاي اين دوره ؛ به کار خود پايان داد.

در اين مراسم که شامگاه يکشنبه با حضور دکتر ايوبي رييس سازمان سينمايي ، جمعي از مديران سينمايي و خانواده شهدا در تالار وحدت برگزار شد ، حجت ا... ايوبي رييس سازمان سينمايي ضمن ابراز خوشحالي از حضور در اين مراسم گفت: اين افتخاري است که نصيب ما شده و در اين مراسم حضور پيدا کرده ايم اما امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند اين هستيم که بدانيم شهيد آويني کيست . ضمن اين که ايران امروز به شهيد آويني با آن قلم زيبا، بيان دلنشين و آثار ماندگار نيازمند است، جهان اسلام هم به نگاه لطيف او نيازمند است.

وي با اشاره به تاثير شهيد آويني در عرصه فرهنگ و هنر گفت: يکي از تعاريفي که شايد بتوان درباره شهيد آويني مطرح کرد، اين است که او خودش بود. نگران پخش آنچه مي نگاشت و مي ساخت نبود و براي جشنواره ها هم اثري را نمي ساخت بلکه براي دلش و مردمش مي ساخت.شهيد آويني نشان داد اين تفکر که هنر براي هنر است، تفکر ناصوابي است و کار او اين بود که هنرفقط براي هنر نيست بلکه هنر متعهد و داراي رسالت است. هنرمند نگران تاثير اثرش بر جامعه است، بنابراين امروز بيش از هر چيز نيازمند يک نگاه و هنر متعهد هستيم.

ايوبي با بيان اينکه ارزش هاي نهفته در دفاع مقدس يک ثروت است که سينما و ما به آن نيازمنديم خاطرنشان کرد: سينماي ايران بايد زيبايي هاي دفاع مقدس را نشان بدهد و اينجا هم شهيد آويني کارساز است چون فيلم جنگي با فيلم دفاع مقدس تفاوت دارد، اگر هنرمندي زيبايي هاي دفاع مقدس را هم به تصوير بکشد، حتي در صحنه هاي جنگ موثر خواهد بود و آويني با همين تصاوير جاودانه شد.درادامه از شهيد هادي باغباني و زنده ياد طاها کريمي تقدير شد که پدر و مادر شهيد باغباني در مراسم حضور داشتند وخانواده طاها کريمي به دليل دوري مسافت، امکان حضور در تهران را پيدا نکردند.همچنين از محمد يوسف زادگان يکي از همکاران شهيد آويني با اهداي تنديس، لوح تقدير و هديه جشنواره تقدير شد.سپس نفرات برتر بدين شرح معرفي شدند:

بخش ويژه بيداري اسلامي:زهره يزدان پناه قره تپه، حسين همايونفرو سيد احسان اصغرزاده در اين بخش برگزيده شدند.

بخش مسابقه :

در بخش فني هادي بهروز فيلمبردار فيلم مستند "آخرين روزهاي زمستان" ومحمدحسين مهدويان تدوينگر همين فيلم جايزه رااز آن خود کردند.

جايزه بخش پژوهش نيزبه پيروز کلانتري پژوهشگر فيلم مستند "پيرها اگر نباشند" اهدا شد.

مستند دفاع مقدس:در اين بخش آزاده بي زار گيتي،حبيب احمدزاده ومحمدحسين مهدويان آثار شان برگزيده شد .

مستند مقاومت و پايداري:در اين بخش محمدعلي شعباني ومصطفي رزاق کريمي برگزيده شدند.

مستند سياسي: دراين بخش نيز طاها کريمي و علي محمد قاسمي برگزيده شدند.

مستند اشراقي: در اين بخش نيزبهروز نوراني پورجايزه بهترين مستند اشراقي را دريافت کرد.

مستند پرتره:محسن استادعلي ،کيوان عليمحمدي و اميد بنکدارنيز جوايز اين بخش رااز آن خود کردند.

مستند اجتماعي:لوح تقدير و جايزه نقدي اين بخش نيز به رايا نصيري،جواد دبيري ومحمد کارت اهدا شد.

جايزه ويژه هيئت داوران: جايزه اين بخش نيز به دليل اجراي خلاقانه و حرفه اي مستند بازسازي، به حبيب والي نژاد تهيه کننده فيلم مستند "آخرين روزهاي زمستان" اهدا شد.

بهترين فيلم (جايزه بزرگ):در اين بخش نيز هيئت داوران جايزه بهترين فيلم چهارمين دوره جايزه بزرگ شهيد آويني شامل تنديس شهيد آويني، ديپلم افتخار و هديه نقدي به مبلغ 70 ميليون ريال را به خاطر فراهم آوردن امکان لازم جهت شکل گيري اثري ماندگار در موضوع دفاع مقدس، به "مرتضي رزاق کريمي"تهيه کننده فيلم مستند "خاطراتي براي تمام فصول" اهدا کرد.

در حاشيه

در اين مراسم فرزند شهيد تندگويان، عضو شوراي شهر تهران گفت:ازسال 88 که جشنواره شهيد آويني توسط محمد آفريده برگزار شد ، جزو داوران بودم البته آن موقع ما هنوز "خردادي" نشده بوديم و گرنه داوري آن جشنواره را به من نمي دادند.

طباطبايي نژاد خودش فرزند شهيد است و پدرش جزو شهداي 72 تن است .

شهيدي فر همچنين در اين مراسم به طباطبايي نژاد گفت: درباره "لاله" نمي خواهيد چيزي بگوييد؟ که طباطبايي نژاد گفت: فقط درباره رقم جوايز بگويم که اين ميزان از قبل در فراخوان ذکر شده بود و به واسطه تعهد آن را حفظ کرديم اما اميدوارم در جشنواره سينما حقيقت آن را جبران کنيم.

نظرات بینندگان