arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۷ آبان ۱۳۹۲

جیره‌بندی آب تهران فعلاً منتفی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب استان تهران گفت: هم‌اکنون ۲۰ درصد شهر تهران افت فشار آب دارند و افزایش این رقم بستگی به میزان مصرف مردم دارد اما فعلاً جیره‌بندی آب در کلان‌شهر تهران منتفی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد پرورش دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سه هفته گذشته به‌صورت ویژه برای ساماندهی به وضعیت تأمین آب شرب پایتخت وارد عمل شدیم اما در این مدت در وضعیت بارندگی کشور اتفاق خاصی نیفتاد.

وی با بیان اینکه سه‌ماهه سوم سال برای افزایش منابع آبی سه ماه خوبی نیست، افزود: بارندگی کمتر از میزان پیش‌بینی بود و دمای هوا نیز مجدداً افزایش یافته، ما باید به حالت پایداری برسیم تا مشکلی در تأمین آب شرب پایتخت پیش نیاید.

پرورش با اعلام اینکه مجموع مخازن سدهای شهر تهران 53 درصد کاهش نسبت به میزان نرمال دارد، گفت: حجم ذخایر مخازن روز به روز در حال افزایش است و این رقم وزنی متفاوت در سامانه شرق و غرب تهران دارد به‌طوری که کاهش حجم ذخایر آب در سدهای لتیان و لار به 65 تا 70 درصد رسیده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص اقدامات انجام‌شده اذعان داشت: اگر بخواهیم برداشت از سد لتیان را مثل گذشته ادامه دهیم ظرف مدت کوتاهی این منبع تأمین آب را از دست خواهیم داد، ازاین‌رو برداشت از لتیان را به کمترین مقدار ممکن رسانده‌ایم.

وی افزود: با استفاده از سه خط لوله اصلی از غرب تهران به شرق پایتخت اقدام به انتقال آب می‌کنیم تا کمبود آب در سامانه شرق تا حدودی برطرف شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده سه‌ماهه چهارم سال از نظر بارندگی سه‌ماهه نرمالی باشد، گفت: اما ما نمی‌توانیم براساس پیش‌بینی‌ها ریسک کنیم، ازاین‌رو مدیریت سختگیرانه را روی منابع آبی تهران در برنامه قرار داده‌ایم.

وی افزود: برنامه ریزی شده تا با همکاری شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدماتی چند حلقه چاه در اقصی نقاط شهر تهران پخش شود که بودجه آن از ردیف منابع جاری تخصیص یافته و به‌مرور زمان از یک ماه آینده یک به یک به مدار خواهند آمد.

به‌گفته مدیرعامل آبفای تهران با بهره‌برداری از این تعداد به ظرفیت تأمین آب پایتخت افزوده می‌شود.

پرورش با بیان "برای تابستان سال آینده نیز از هم اکنون اقداماتی را آغاز کردیم" گفت: در حال تکمیل خط انتقال آب از سد ماملو به تهران هستیم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا خرداد این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 84 درصد از آب تهران توسط مشترکان مسکونی مصرف می‌شود، گفت: هشدارهای ماههای گذشته کمتر از 4.5 تا 5 درصد در کاهش مصرف تأثیر داشته اما در حال حاضر جیره‌بندی آب برای شهر تهران منتفی است. اما کمبود فشار را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: هم اکنون 20 درصد از مشترکان تهرانی با افت فشار مواجه هستند و افزایش این رقم بستگی به مصرف مردم دارد.

پرورش با بیان "با تعرفه فعلی آب چیزی نداریم تا مشترکان کم‌مصرف را تشویق کنیم" اظهار داشت: ما ابزار جریمه‌ای نیز در اختیار نداریم و قرار است روی آن بررسی شود تا این ابزار در اختیار ما قرار گرفته تا به‌صورت تصاعدی ویژه در قبوض مشترکان پرمصرف لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای با همکاری مراجع قضایی تشکیل شده تا در وهله فعلی نسبت به قطع انشعاب‌های پرمصرف و غیرمتعارف اقدام کنیم.
نظرات بینندگان