arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۲

عراقچی: ظریف و اشتون درباره متن نهایی تفاهم‌نامه مذاکره کردند/ مذاکره 3 جانبه ظریف، کری و اشتون/تفاهم‌نامه بر اساس پیشنهاد ایران است

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 گفت: مذاکرات در سطوح کارشناسی و رییسان هیات‌ها ادامه دارد و الان به مراحل حساس و پیچیده‌ای رسیده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


به گزارش  انتخاب ، سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار ظریف و اشتون روز جمعه گفت: این دیدار یک ساعت به طول انجامید و درباره نحوه ادامه مذاکرات در سطح کارشناسی و رسیدن به توافق درباره متن نهایی رایزنی شد.

او ادامه داد: خوشبختانه مذاکرات کارشناسی درباره متن تفاهمی که قرار است در قالب یک بیانیه مشترک باشد پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز نمی‌توان گفت که این مذاکرات امشب به نتیجه می‌رسد یا خیر؛ درعین حال که روند به خوبی در حال پیشرفت است.

عراقچی با بیان این که به مراحل "حساس" و "پیچیده" مذاکرات رسیده‌ایم ادامه داد: با توجه به حساسیت مذاکرات اشتون از ظریف خواست که درباره متن تفاهم مشترک جلسه‌ای سه جانبه با حضور وزیر خارجه آمریکا برگزار شود تا بر روی مطالب باقی مانده در متن تفاهم گفت وگو شود.

این عضو هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 افزود: ظریف برای یک جلسه سه جانبه با اشتون و کری به دفتر اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل در ژنو می‌رود.

وی هم‌چنین از دیدار وزیر خارجه کشورمان به طور دوجانبه با نمایندگان چین و روسیه خبر داد و در پاسخ به این پرسش که ظریف با کری ملاقات دوجانبه خواهد داشت؟ گفت: تا الان برنامه‌ای برای ملاقات دوجانبه با آمریکا نداریم و در دستور کارمان هم نیست. کری به درخواست خانم اشتون به ژنو سفر کرده است.

عراقچی درباره ادامه مذاکرات تا روز شنبه نیز گفت که با توجه به حساسیت مباحث در این مرحله و ضرورت رسیدن به نتیجه ممکن است مذاکرات تا نیمه‌های شب یا روز شنبه ادامه یابد و به مذاکرات بعدی موکول شود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که می‌توانید به موارد مورد بحث در متن تفاهم احتمالی میان ایران و 1+5 اشاره کنید؟ با بیان این که نمی‌توانم وارد جزییات شوم اظهار کرد: متنی مشترک به طور بیانیه شامل طرح سه مرحله‌یی ایران (اهداف مشترک، گام اول و گام آخر) در حال مذاکره است و چارچوب این متن همان چارچوب طرح پیشنهادی ایران است که در ژنو 1 ارایه شد و در این ژنو نیز بر روی آن بحث می‌شود و قرار است بر همین مبنا به نتیجه برسیم.

این عضو تیم مذاکره کنده ایران با 1+5 گفت: مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد و شامل رفع تحریم‌ها و مباحث مربوط به اعتمادسازی می‌شود که جزییات متعددی دارد. کارشناسان از نشست وین تاکنون مباحث را دنبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی بر روی متن مشترک به تفاهم رسیدیم پس از آن درباره گام اول، دو طرف مباحث خود را نهایی می‌کنند و درباره تاریخ برداشتن گام‌ها هم توافق خواهد شد. پس از نهایی شدن متن، جلسه 1+5 با ایران تشکیل می‌شود و در پایان کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان ظریف واشتون برگزار می شود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود توافق میان ایران و 1+5 درباره حذف غنی‌سازی 20 درصد است؟ تاکید کرد: هیچ کدام از اخباری که در مورد جزییات توافق میان ایران و1+5 منتشر شده است را تایید نمی‌کنم. غنی‌سازی از اصول و حقوق ماست اما درباره اندازه، ابعاد و سطح آن می‌توان مذاکره کرد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا فقط دیدار سه جانبه بین جان کری، اشتون و ظریف برگزار می‌شود؟ گفت: از آن جایی که بسیاری از تحریم‌های یک‌جانبه توسط آمریکا اعمال شده بنابراین لازم است در این مورد و برخی مسایل دیگر توافق نهایی بین وزیران خارجه دو کشور انجام شود.

عراقچی در پایان گفت که وزیر خارجه ژاپن روز شنبه با محمد جواد ظریف دیدار می کند.

او به زمان دقیق ملاقات وزیر خارجه ایران و ژاپن اشاره ای نکرد.

عراقچی در عین حال گفت که وزیران خارجه ایران و ژاپن صبح روز یک‌شنبه در صبحانه کاری با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
14
718
خدا قوت به این فرزندان انقلاب و سفیران دوستی مردم مسلمان کشورمان.
نظرات بینندگان