arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲

انتخاب همسر با 40 هزار تومان؛ کاملا قانونی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گسترش جوامع و توسعه تکنولوژی و از طرفی کوچک شدن خانواده‌ها مسئله همسریابی و انتخاب همسر امروزه به یکی از دغدغه‌های بسیارمهم جوانان تبدیل شده است. اخیرا نیز معاون ساماندهی امورجوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه باید برای مقوله همسریابی جوانان که از مطالبات خانواده‌هاست فکر اساسی شود. گفته است باید بر روی سایت‌های مورد قبول نظام کار کارشناسی و مطالعات علمی صورت بگیرد تا به یک ساختار قابل قبول برسیم.

در شرایط کنونی دغدغه همسریابی است که باعث رشد قارچ گونه سایت‌های همسریابی شده و فرصت را برای سوءاستفاده این سایت‌ها ایجاد کرده است اما به غیر از سایت هایی که به شکل غیرمجاز فعالیت می کنند مراکزهمسریابی نیز وجود دارد که با دریافت مجوز از وزارت کشور به فعالیت می پردازند و افراد با مراجعه حضوری و صرف هزینه اندک، 40 هزار تومان اقدام به همسرگزینی می کنند.

نگرش جامعه نسبت به مراکز همسریابی
اگرجلوی سواستفاده سایت‌های همسریابی گرفته شده و مشکل صحت اطلاعات در این سایت‌ها نیز حل شود، باز هم مسئله اصلی نگرش منفی جامعه به این گونه سایت هاست. با وجود آن که جوانان نسبت به مسئله همسرگزینی دغدغه دارند و شاید برای انتخاب همسر ایده ال خود دست به بسیاری از کارها بزنند و حتی در کوچه و خیابان به دنبال همسر مناسب خود بگردند اما نگرش مثبتی در جامعه به مراکز همسریابی وجود ندارد.

اکثر دختران اذعان می کنند: نگاه جامعه نسبت به ثبت نام در این گونه سایت‌ها به منزله نداشتن خواستگار است و این مسئله می‌تواند در زندگی زناشویی باعث سر کوفت‌هایی از سوی خانواده همسرانمان در آینده شود .از طرف دیگر نگرش غلطی نیز هم چون همین نگرش در میان اکثر پسران وجود دارد که افرادی که در این مراکز ثبت نام می کنند حتما دچار مشکلی هستند که از این طریق به دنبال همسر می گردند .

این یک واقعیت است که علاوه بر ساماندهی این مراکز ، فرهنگ سازی در این مسئله نیز بسیار با اهمیت است، به طوری که علی ملازمانی روانشناس و مدیر مرکز مشاوره زندگی نوین بر فرهنگ سازی در این خصوص تا کید می‌کند و می‌گوید: سایت‌ها و مراکز همسریابی اگر ذیل مراکز مشاوره و بر اساس الگوها و تکنیک‌های مشاوره اقدام به همسان گزینی وهمسریابی کنند قطعا به جامعه کمک می‌کنند.

وی می افزاید: متاسفانه چون این سایت‌ها پس از سایت‌های گفت‌وگو و دوست‌یابی به وجود آمده‌اند و یکسری سو استفاده‌ها نیز در این خصوص صورت گرفته و نگرش غلطی در جامعه نسبت به آن به وجوده آمده است.

ایجاد سایت‌های همسریابی اصولی، نگرش منفی خانواده‌ها را تغییر می‌دهد
این روانشناس ادامه می‌دهد: اگر سایت‌ها و مراکز همسریابی با مجوز و بر اساس اصول ایجاد شود، به طور حتم خانواده‌ها به آن اعتماد خواهند کرد و به مرور این نگرش غلط از بین خواهد رفت. در حال حاضر استقبال از مراکز مشاوره بسیار زیاد شده و اگر در کنار آن مقوله همسرگزینی هم انجام شود، قطعا استقبال خواهد شد.

انتخاب همسر با 40 هزار تومان همراه با مشاوره پس از ازدواج
به گزارش ایسنا ؛ یکی از مراکز مجازی که سال‌هاست اقدام به همسریابی می کند، موسسه پیوند الزهرا(س) است که دفتر مرکزیش در شهر اصفهان قرار دارد و به گفته حجت اسلام محمود داوری، مدیر موسسه پیوند الزهرا(س) ، توانسته عده بسیار زیادی از جوانان را از همین راه، راهی خانه بخت کند، این موسسه از سال 1363 صرفا جهت امور خیریه افتتاح شده است و تا سال 88 نیز رایگان اقدام به همسرگزینی می‌کرده است. ضمن آنکه این مرکز مجوز فعالیت خود را سال 90 از وزارت کشور دریافت کرده است و تا سال 93 نیز اعتبار دارد.

افراد با مراجعه به دفاتر این موسسه و پس از مشاوره‌های رایگان و دادن تست‌های روانشناسی مورد نیاز ابتدا مشخصات اولیه خود را در فرم هایی که شامل اطلاعاتی هم چون قد، وزن، مشخصات ظاهری و چهره، تحصیلات ، اشتغال ، شغل پدر و ...است، پر می کنند و در آخرهم مشخصات همسر دلخواه خود که شامل قد و وزن و مشخصات ظاهری و تحصیلات و .. می باشد را عنوان می کنند. البته به گفته مدیر این موسسه دختر ها فقط با حضور خانواده خود می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

حجت اسلام داوری درباره نحوه انتخاب همسر در دفاترموسسه نیز می گوید: اطلاعات افراد پس از بررسی‌های انجام شده وارد سیستم می شود و مطابق اطلاعات دلخواه فرد موتور جستجو کیس‌های مورد نظر افراد را پیدا می‌کند. به طور مثال برخی خانواده های فرهنگی یا بازاری علاقه مندند همسر مناسب خود را از خانواده ای در همان صنف انتخاب کنند و تمام این موارد پیش بینی شده است. در نهایت پس از جستجو لیستی در اختیار فرد قرار می گیرد و او از میان 200 الی 300 نفر به طور مثال 20 الی 30 نفر را انتخاب می کند؛ البته مشخصاتی که به افراد ارائه می شود فقط شامل مشخصات اولیه فرد است و از دادن آدرس و یا شماره تلفن و ارائه عکس افراد خودداری می‌شود.

داوری با تاکید بر این‌که تمام روند همسرگزینی از ثبت‌نام تا آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر توسط یک کارشناس مشاوره نظارت می‌شود، می افزاید: پس از انتخاب کیس‌های مورد نظر، کارشناس با افراد تماس گرفته و اقدام به هماهنگی برای ملاقات خانواده‌ها می کند.

مدیر موسسه پیوند الزهرا(س) اظهار می‌کند: آشنایی خانواده ها از سه طریق انجام می شود، پس از هماهنگی شماره خانواده دختر در اختیار خانواده پسر قرار می گیرد وآنها به خانه دختر جهت آشنایی بیشتر مراجعه می کنند و اگر خانواده دختر تمایلی به این مسئله نداشته باشند، می‌توانند در محل دیگری با یکدیگر آشنا شوند. همچنین در خود مرکز نیز محیط مناسبی فراهم شده تا اگر دو خانواده خواستند در محیط مرکز با یکدیگر ملاقات کنند و با هم آشنا شوند.

آمار جدایی در ازدواج‌های موسسه پیوند الزهرا(س) پایین است
داوری با بیان این که آمار اختلافات و جدایی در ازدواج‌هایی که این مرکز دخیل بوده بسیار پایین است، می‌گوید: از آنجایی که افراد خود همسر مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کنند و گزینه‌های بسیاری نیز برای انتخاب وجود دارد، به راحتی می‌توانند پاسخ منفی داده و گزینه‌ها دیگر را برای انتخاب درست بررسی کنند. به همین منظور این افراد بیشتر از ازدواج خود ابراز رضایت می‌کنند‌.

وی با یادآوری اینکه این مرکز بعد از ازدواج نیز با زوجین در ارتباط است و خدمات مشاوره پس از ازدواج ارائه می‌دهد، تاکید می‌کند: اگر زوجین به اختلاف برسند، به خوبی در همان ابتدای امر با مشاوره‌های روانشناسان مرکز مسئله برطرف می شود.

مدیر موسسه پیوند الزهرا (س) با اشاره به کیس‌های مختلف بر مفید بودن این روش تاکید می کند و می افزاید: این مرکز توانسته است به بسیاری افراد در امر همسرگزینی کمک کند تا همسر مناسب خودا پیدا کنند به طور مثال دختری 4 انگشت خود را از دست داده بود و خانواده او اظهار می کردند به محض آن که خواستگار متوجه این مسئله می شود منصرف می شود و خانواده ابراز ناراحتی می کردند، در حالیکه پس از جستجوی‌های مرکز پسری که شرایطی شبیه به همین دختر را داشت به او معرفی کردیم و پس از آشنایی به یکدیگر ابراز علاقه کردند و در حال حاضر هم یک فرزند دارند. یا در نمونه دیگری دختری با قد 192 سانتی متر با تحصیلات دکتری در مسئله انتخاب همسر دچار مشکل بود که موسسه با معرفی پسری با قد 195 و با تحصیلات دکتری توانست این دو زوج را به یکدیگر برساند.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که این مرکز دریافت می کند می گوید: در25 سال اول فعالیت‌مان رایگان کار می کردیم؛ اما از سال 88 مبلغ کمی برای این مسئله دریافت می کنیم و در حال حاضر نیز مبلغ 40 هزار تومان پس از ازدواج از طرفین دریافت می شود.

به گفته داوری، این مرکز در سطح کشور فعالیت می کند؛ اما فعالیت عمده‌اش در استان اصفهان است، به گونه‌ای که فرد می تواند همسر مورد علاقه خود را در محله خود پیدا کند و در شهرستان‌های دیگربا مراجعه کنندکان کمتری رو به رو هستیم.

سایت همسریابی با مشکل صحت اطلاعات مواجه است
مسئله‌ای که همیشه درباره سایت‌های همسریابی عنوان می شود عدم اطمینان بر اطلاعت وارد شده است مسئله‌ای که حجت اسلام داوری نیز بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: این مرکز سایتی هم برای فعالیت راه اندازی کرده بود؛ اما چون هیچ گاه نمی‌توان از اطلاعات افراد اطمینان حاصل کرد، متقاضیان موظف بودند در وهله اول خود به صورت حضوری برای ثبت‌نام اقدام کنند و سپس از آن اطلاعاتش وارد سایت می‌شد و افراد برای انتخاب گزینه‌های خود به سایت مراجعه می کرده و کدهای مورد نظر خود را انتخاب می کردند؛ اما از چند ماه گذشته به خاطر حساسیت‌هایی که در مورد سایت‌های همسریابی به وجود آمده است این سایت موقتا تعطیل شده است؛ اما با رایزنی‌هایی که با وزارت ورزش و جوانان انجام شده است تا چند هفته آینده قول اخد مجوز گرفته شده است و امیدواریم سایت این مرکز نیز مجددا راه اندازی شود.

به گزارش ایسنا، طبق تعریفی که وزارت ورزش و جوانان برای سایت‌های همسریابی دارد؛ این سایت ها فقط در ذیل مراکز مشاوره حق فعالیت دارند به عبارت دیگر طبق آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج یکی از وظایف پنج گانه مراکز مشاوره مسئله همسریابی است و کارشناسان نیز همیشه بر مسئله مشاوره در کنار همسر گزینی تاکید داشته‌اند و آن را جز لاینفک همسرگزینی می‌دانند. ضمن آنکه رییس پلیس فتا نیز معتقد است اگر متولی برای این مسئله پیدا شود قطعا بهتر می‌توان این مسئله را ساماندهی کرد و مردم نیز اگر بدانند یک سایت وابسته به دولت وجود دارد که حافظ اسرار محرمانه آنهاست، به آن اطمینان پیدا می‌کنند.

تجربه‌های موفقی هم چون موسسه پیوند الزهرا (س) می‌تواند یا یک کارکارشناسی در قالب مراکز مشاوره ملی شود؛ البته اگر مناقشات اخیر وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی بر سر اصلاح ایین ساماندهی مراکز مشاوره پایان یابد و هر چه زودتر تکلیف این مراکز روشن شود.
نظرات بینندگان