arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

عقب نشینی رییس بانک مرکزی: کاهش نرخ ارز بعید نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست گفت: «برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.»

ولی الله سیف در حاشیه سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم درباره صفر شدن نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال جاری اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی سال 91 منفی 5.8بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای کنترل نقدینگی و سایر پارامترهای اقتصادی صورت می گیرد سعی داریم رشد منفی را متوقف کنیم و شاهد حرکت مثبت در اقتصاد باشیم.

وی در ادامه کاهش تورم و افزایش تولید را از نشانه‌های متوقف شدن رشد منفی اقتصاد اعلام و تصریح کرد: این علامت‌ها در اقتصاد دیده می‌شود و حتما نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال به صفر می‌رسد.

گزیده سخنان سیف به این شرح است:
  •  همان طور که پیش ازاین نیز اعلام کردم نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و این شورا روی این موضوع کار می ‌کند. بانک مرکزی گزارش‌هایی را آماده کرده که در شورای پول واعتبار بررسی می‌شود. اما جهت گیری کلی افزایش در نرخ سود بانکی نیست اما ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات باید انجام شود که از جمله آن ها می توان به اوراق مشارکت اشاره کرد تا بتواند با سایر نرخ‌های موجود در نظام بانکی متعادل شود.
  • رقم سود سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت بانک‌ها اکنون از 20 درصد بیشتر است و زمانی که اوراق مشارکت منتشر می کنیم جذابیت زیادی ندارد بنابراین برای افزایش این جذابیت و ایجاد تعادل در نرخ‌ها افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در دستور کار شورای پول واعتبار است.
  • اصل موضوع تعدیل نرخ‌ها است و به دنبال از بین بردن عدم تعادل هستیم.

افزایش تسهیلات خرید مسکن هنوز به بانک مرکزی ارائه نشده است
  • رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرداخت تسهیلات مسکن به میزان شش برابر ودیعه گفت: وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اشاره کرده است اما هنوز این موضوع به بانک مرکزی ارائه نشده اما کارگروه مربوطه در حال کار کردن بر روی موضوع است.
  • افزایش تسهیلات مسکن مراحلی دارد و آخرین مرحله این است که در شورای پول و اعتبار تصویب شود.آنچه که مسلم این است این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده است.
کاهش نرخ ارز بعید نیست
  • نرخ ارز متناسب با شرایط بازار تغییر می کند و حتما این امکان وجود دارد که شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و این موضوع بعید نیست.
  • جهت گیری‌های اقتصادی آثاری را بر نرخ ارز در بازار خواهد گذاشت.
  • بحث ما تغییرات ناگهانی نرخ ارز است که عدم ثبات در اقتصاد ایجاد می کند. بنابراین اگر براساس منطق‌های اقتصادی نرخ ارز در بازار تعدیل شود از نظر ما مطلوب است و در واقع مطلوب این است که نرخ ارز پایین بیاید و هیچ کس مخالفتی با این موضوع ندارد.
  • زمانی که آن بحث درباره کف نرخ ارز مطرح شد هم کسی مخالفتی با کاهش نرخ ارز وجود نداشت و نگرانی‌هایی از سوی صادرکنندگان مطرح شده بود که براساس بررسی‌هایی که در بانک مرکزی انجام داده بودیم اعلام کردیم که بعید می دانیم نرخ ارز از 3000 کمتر شود اما اکنون وقتی جهت گیری‌های اقتصاد علامت‌های مثبتی را از خود نشان می دهد می تواند بر نرخ ارز تاثیرگذار باشد.
  • رقمی را نمی توانیم اعلام کنیم اما براساس پارامترهایی که بررسی می‌شود تقریب‌هایی به دست می آید که آن را در بازار رصد می کنیم و همان طور که می‌دانید بانک مرکزی وظیفه دارد و مجری نظام شناور مدیریت شده باشد. لذا بانک مرکزی نیز از بازار تبعیت می‌کند و اگر یک خبر ناگهانی بخواهد شوک قیمتی ایجاد کند از آن ممانعت می‌کند.
نظرات بینندگان