arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۲

علویان ترکیه خواستار حقوق برابر شهروندی هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ˈیورتˈ چاپ ترکیه در مطلبی نوشت که علویان ترکیه خواستار حقوق برابر شهروندی در این کشور هستند.
 
 به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این روزنامه می نویسد: علویان از سال 2008 با برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف ترکیه خواستار حقوق برابر شهروندی در این کشور هستند و این در حالی است که حزب حاکم عدالت و توسعه خواسته های آنان را نادیده می گیرد.

به نوشته این روزنامه، دولت حزب حاکم ترکیه به تازگی با ارائه بسته جدید دمکراسی و اصلاحات و ایجاد هیاهو ظاهرا به دنبال سرپوش گذاشتن بر این گونه درخواست های علویان در ترکیه است.

روزنامه یورت در ادامه با اشاره به آخرین تجمع علویان در میدان ˈکادی کوی ˈ شهر استانبول که با حضور بیش از ده ها هزار نفر برگزار شد، می نویسد: علویان ترکیه یک بار دیگر در این تجمع خواست های خود را بیان کردند.

این روزنامه می نویسد: علویان ترکیه خواستار برداشتن هرگونه محدودیت در باره اعتقادات اقلیت های مذهبی، حذف دروس اجباری دینی، انحلال سازمان دیانت، احداث عبادتگاه های علویان، حقوق برابر شهروندی و استفاده از آزادهای دمکراتیک براساس ارزش های جهانی، بازگردان اموال مصادر شده علویان، رسیدگی به پرونده های قتل علویان، رفع ممنوعیت استخدام علویان در دوایر دولتی و خصوصی و تغییر نام پل سوم بر روی تنگنه بسفر هستند.

این روزنامه چاپ ترکیه در ادامه می نویسد که علویان ترکیه با برگزاری تجمع در شهر استانبول نشان دادند که می توانند همانند اعتراضات ضد دولتی پارک گزی در میدان استانبول، نسبت به سازماندهی مخالفان دولت ترکیه اقدام کنند، ضمن آنکه در انتخابات آتی این کشور با یکدیگر متحد هستند.

آمار غیر رسمی حاکی از آن است که جمعیتی بالغ بر 25 تا 30 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیونی ترکیه را علویان تشکیل می دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
12
14
تابی جان این آمارها رو از دولت قبل گرفتی آخه ترکیه 30 میلیون علوی داره !؟
نظرات بینندگان