arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۲۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲

افزایش اختلافات میان سناتورهای امریکایی درقبال ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رویترز گزارش داد که طرح اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران احتمالا در روزهای آینده در حالی که دیپلمات‌ها برای دور سوم مذاکرات هسته‌یی با ایران به ژنو می‌روند به سنای آمریکا راه می‌یابد. 
 
 خبرگزاری رویترز در ادامه‌ی گزارشش نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته است اعمال تحریم‌های جدید را به تعویق بیاندازد تا زمان بیشتری برای دنبال کردن یک توافق دیپلماتیک حاصل شود. اما کنگره نسبت به دولت آمریکا موضع تند روتری را در قبال ایران دارد و جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها خواستار تاخیر بیشتر نیستند. 
 
برخی از جمهوری‌خواهان که از به تاخیر افتادن بسته‌ی جدید تحریم‌ها در کمیته‌ی بانکداری سنای آمریکا به درخواست کاخ سفید عصبانی شده‌اند گفتند که قصد دارند با ارائه‌ی محدودیت‌های بیشتر روی ایران به عنوان اصلاحیه‌ای برای لایحه‌ی دفاعی که انتظار می‌رود در روزهای آینده به سنا فرستاده شود، این مساله را به پیش ببرند. 
 
یک دستیار ارشد سنای آمریکا گفت این یعنی ما لایحه‌ی دفاعی را در آستانه‌ی ژنو 3 دریافت می‌کنیم و گفت‌وگوهایی بین کنگره و کاخ سفید رد و بدل می‌شود به اوج خود خواهد رسید. 
 
رویترز در ادامه‌ی گزارشش نوشت: وتوی اصلاحیه تحریم‌ها که به قانون " اجازه‌ی دفاع ملی " اضافه خواهد شد از نظر سیاسی برای سران دموکرات سنا چالش آمیز خواهد بود. وتوی این طرح چند میلیارد دلاری که سیاست دفاعی سالانه را تعیین می‌کند برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز دشوار خواهد بود. 
 
در حالی که مناظرات ادامه داشت، قانونگذاران هر دو طرف ( دموکرات و جمهوریخواه) بیانیه‌هایی را در توضیح مواضعشان منتشر کردند. چهار سناتور جمهوریخواه (مارک کرک از ایلینویز ، مارکو روبیو از فلوریدا، جان کورنین از تگزاس و کلی آیوت از نیوهمپشایر) نامه‌ای به اوباما نوشتند و نگرانی عمیق خود را درباره‌ی مذاکرات ابراز کردند و به گزارشاتی اشاره کردند که بر اساس آن ایران 20 میلیارد دلار لغو دارایی دریافت می‌کند، ملزم به تعطیلی سانتریفیوژها نمی‌شود و علاوه بر آن مجبور نیست تاسیساتش را تعطیل کند یا از شر اورانیوم غنی شده خلاص شود. 
 
در نامه‌ای که روز جمعه به دست رویترز رسید آنها نگرانی‌هایشان را ابراز کردند و گفتند که تحریم‌های جدید شدید باید برای افزایش فشار به ایران اعمال شود. 
 
این چهار سناتور گفتند: ما به جای کنار گذاشتن اهرم دیپلماتیکمان باید با تشدید تحریم‌ها تا زمانی که ایران برنامه‌ی هسته‌یی و موشک بالستیکش را مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به حالت تعلیق درنیاورده است، افزایش دهیم. 
 
اما دایان فاینستاین ، سناتور دموکرات عالی رتبه از کالیفرنیا که رئیس کمیته اطلاعاتی سنا است، گفت که قویا با هر گونه تلاشی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران در زمانی که مذاکرات تهران و 1+5 ادامه دارد، مخالف است. 
 
وی در بیانیه‌ای گفت: اضافه کردن تحریم‌های جدید به لایحه دفاعی یا هر قانون دیگری موجب تحقق یک توافق بهتر نخواهد شد. در واقع منجر به هیچ توافقی نخواهد شد. 
 
این سناتور آمریکایی افزود: اصرار برخی از سناتورها برای ایجاد اختلال در مذاکرات 1+5 برای من عجیب است. من تا زمانی که در حال پیشرفت به سمت یک راه حل واقعی هستیم به حمایت از این مذاکرات و مخالفت با هر گونه تحریم‌های جدید ادامه خواهم داد. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
1
2
مجلس ایران نیز باید این هشدار را به غرب بدهد که در صورت تصویب تحریم های جدید، دولت را موظف به افزایش سطح غنی سازی خواهد نمود.
نظرات بینندگان