arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

استيضاح وزير راه اعلام وصول شد/ نمایندگان: عقب نمی نشینیم

نامه 22 نماينده مجلس شوراي اسلامي براي استيضاح بهبهاني وزير راه و ترابري در جلسه علني امروز - يكشنبه - مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامه 22 نماينده مجلس شوراي اسلامي براي استيضاح بهبهاني وزير راه و ترابري در جلسه علني امروز - يكشنبه - مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد.

22 نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه‌اي تقاضاي استيضاح بهبهاني وزير راه و ترابري را مطرح كردند كه مطابق اصل 89 قانون اساسي و بر مبناي مواد 219 و 220 آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي اين استيضاح توسط اميدوار رضايي عضو هيات رييسه مجلس اعلام وصول شد.

ذاکر: عقب نمی نشینیم

یکی از طراحان طرح استیضاح وزر راه و ترابری، استیضاح این وزیر کابینه دولت دهم را قطعی دانست و اعلام کرد: طراحان استیضاح حمید بهبهانی به خاطر حفظ حقوق مردم از تقاضای خود کوتاه نخواهند آمد.

سیدسلمان ذاکر در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و ترابری در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح به این دلیل اعلام وصول شد که نمایندگان برابر قانون اساسی و طبق سوگندی که خورده اند برای دفاع از حقوق مردم مسئول هستند.

نماینده ارومیه با اشاره به سقوط هواپیماها در کشور خاطرنشان کرد: حقوق مردم ایران با سقوط پی در پی هواپیماها در کشور ضایع می شود که در این راستا وظیفه نمایندگان است که از حقوق مردم دفاع کنند.

ذاکر با اعلام این که طبق قانون اساسی استیضاح حق نمایندگان است به موضوع طرح استیضاح وزیر راه و ترابری اشاره کرد و گفت: نمایندگان با طرح این استیضاح به دنبال این هستند که دولت را مجبور کنند کوتاهی های خود در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی کشور را جبران کند.

ذاکر درباره جو عمومی مجلس درخصوص طرح استیضاح وزیر راه گفت: جو عمومی مجلس با رای نمایندگان در روز بررسی طرح استیضاح مشخص می شود و بنابراین نمایندگان در روز استیضاح پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف هر نظری بدهند، قابل قبول است.

دلایل استیضاح

نماينده مردم اروميه در خانه ملت، تغييرات متعدد وزارت راه را يكي از دلايل استيضاح وزير راه برشمرد و تصريح كرد: دولتي كه تا اين حد در كشور زحمت مي‌كشد نبايد معطل يك وزارتخانه شود.

به گزارش ايسنا، جواد جهانگيرزاده با اشاره به اعلام وصول استيضاح وزير راه و ترابري با بيش از 20 امضاء و برخي مخالفت‌ها براي به تاخير افتادن اين استيضاح، اظهار داشت: برخي مخالفان تاكيد داشتند كه اعلام وصول عقب بيفتد كه عملا با اين كار استيضاح به پس از تعطيلات مجلس كشيده مي‌شد، اما با اصرار نمايندگان استيضاح‌كننده اين امر محقق شد و بر اين اساس روز سه شنبه هفته آينده اين استيضاح مطرح مي‌شود.

وي تاكيد كرد: نمايندگان استيضاح‌كننده عموما متعهد شده‌اند كه براي حفظ شأن مجلس تا آخر پاي اين استيضاح باشند.

جهانگيرزاده موضوع سوانح هوايي و جاده‌اي كه هر ساله كشتار زيادي دارد را از ديگر محورهاي استيضاح وزير راه خواند و افزود: موضوع عدم اجراي دقيق مسووليت‌هاي وزارت راه در برنامه چهارم توسعه و بودجه‌هاي سنواتي و نيز پيشخور كردن اعتباري معادل 60 هزار ميليارد تومان در سفرهاي استاني از جمله ديگر موارد استيضاح وزير راه است.

اين نماينده درخواست‌كننده استيضاح‌، ناهماهنگي در جداول بودجه‌اي نظير راه‌هاي روستايي را از محورهاي ديگر اين استيضاح برشمرد و با انتقاد از تغييرات متعدد در اين وزارتخانه، گفت: اين تغييرات به ويژه در سازمان هواپيمايي مشهود است و اين سوال مطرح است كه آيا اين تغييرات براي مصون ماندن وزير راه است يا خير؟

نماينده مردم اروميه در خانه ملت، تاكيد كرد: دولتي كه تا اين حد زحمت مي‌كشد نبايد در جايي مانند وزارت راه معطل شود و بر اين اساس ما سعي كرديم متن استيضاحي كه آماده كرديم كلي نباشد و به صورت دقيق موارد را مطرح نمايد.
نظرات بینندگان