arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹

شجونی: به آیت الله بروجردی توهین نکردم

در حالیكه 50سال از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی بزرگترین مرجع جهان تشیع می گذرد جعفر شجونی اظهار كرد عبارتهای توهین امیز بكار رفته توسط وی درباره این روحانی عظیم الشان شیعه گله بوده است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالیكه 50سال از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی بزرگترین مرجع جهان تشیع می گذرد جعفر شجونی اظهار كرد عبارتهای توهین امیز بكار رفته توسط وی درباره این روحانی عظیم الشان شیعه گله بوده است!

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از دادنا، چند روز پیش بود كه مصاحبه ای از شیخ جعفر شجونی منتشر شد كه در آن عبارت های عجیبی در توصیف آیت الله العظمی بروجردی یكی از بزرگترین مراجع تاریخ تشیع و بیت ایشان وجود داشت، دیری نپایید كه عبارت های منتشر شده از قول شجونی در رسانه های دیگر باز نشر شد و دهان به دهان چرخید، بسیاری گفتند شجونی كه ید طولایی در صراحت لهجه و انتقاد خیلی تند از دیگران دارد، خاكریزهای توپخانه‌اش را جلوتر برده و به آیت الله العظمی بروجردی رسیده است. بر همین اساس خبرنگار دادنا برای پیگیری این مسئله و صحت و سقم مطالب منتشر شده، با خود وی تماس گرفت.

دبیر جامعه وعاظ تهران با اشاره به مسائل اخیر مطرح شده در ارتباط با مصاحبه اخیرش گفت: ببینید من از آیت الله بروجردی تقلید می كردم، به ایشان اعتقاد داشتم و دارم. اما ایشان به دنبال اهداف حوزه سازی مرحوم آیت الله شیخ عبدالكریم حائری یزدی بودند. اما از نظر ما در بیت ایشان انسانهای نابابی مثل حاج احمد و حاج ابوالحسن وجود داشتند. اینها هم ما طلاب را اذیت می كردند هم از نظر سیاسی عملكرد درستی نداشتند، مثلا همسر و مادر شهید نواب صفوی را به منزل حضرت آیت الله، راه نمی دادند.

وی افزود: حتی امام هم از این مسئله دلخور بود، دختر امام در خاطراتش به این مسئله اشاره كرده است، ایشان آورده كه یكبار امام از منزل آیت الله بروجردی آمد و عبا و عمامه را بر زمین زد گفت: من نتوانستم برای این بچه سیدها(فداییان اسلام) كاری بكنم.

شجونی با اشاره به مسئله شهید نواب صفوی و نحوه تعامل بیت آیت الله بروجردی با این مسئله، خاطرنشان كرد: من نسبت به این رفتار نادرست با خانواده نواب صفوی هنوز معترضم و تا قیامت هم بر این اعتراض خود پایبندم، ضمن اینكه شاید آیت الله بروجردی اصلا هیچ تقصیری هم در این ماجرا نداشته و آن اطرافیان كه عرض كردم، انسانهای نابابی بودند، این مسئله را تمام طلاب و روحانیون كه سرتاسر ایران هستند می دانند و بر آن صحه می گذارند. اما من باز هم می گویم كه مقلد ایشان بودم و به ایشان احترام گذاشتم و می گذارم.

وی با اشاره به این عبارت نقل شده از قول خودش-یعنی آیت الله بروجردی با اتفاقات روز آشنا نبودند- تاكید كرد: من همین مقدمه كه خدمت شما عرض كردم را در آن مصاحبه نیز گفتم، آنها از جیب خودشان گفته اند كه آیت الله بروجردی به اتفاقات آشنا نبود، اتفاقا ایشان به مسائل سیاسی كاملا آشنا بودند و گاهی اوقات توسط افرادی همچون صدر الشراف رئیس مجلس سنا به شاه پیغامهایی را نیز می فرستادند. شاه هم انصافاً از جبهه گیری آیت الله بروجردی می ترسید، او مترصد مرگ آیت الله بروجردی بود تا بتواند آن اصلاحات ارضی را انجام دهد، اتفاقی كه دقیقا پس از مرگ ایشان افتاد. من تاكید می كنم نسبت به آیت الله بروجردی اهانت یا جسارتی نداشتم، البته عرض كردم، من در مورد مسئله خانواده شهید نواب‌صفوی و اینكه چرا آن بیچاره ها را به بیت ایشان راه ندادند و گریان از آنجا بیرون كردند، گله داشتم.

دبیر كل جامعه وعاظ در پاسخ به این سوال كه آیا شما بحث ناآشنایی آیت الله بروجردی به مسائل سیاسی را تكذیب می كنید، اذعان داشت: این عبارت من نیست، عبارت من این است كه ایشان به دنبال حوزه سازی بود و در مسائل سیاسی دخالت نمی كرد. دلیل آن را هم نمی دانم، شاید خیال می كردند كه دستگاه نمی پذیرد، یا امكان آن وجود ندارد. اما همانطور كه اشاره كردم هر وقت مسائلی پیش می آید، ایشان پیغامهایی به شاه می فرستاد، گاهی آقای فلسفی را به حضور می طلبید و به شاه پیغام می داد، شاه هم معمولا ملاحظه شئون ایشان را می كرد و از ایشان وحشت داشت. اما اینكه آیت الله بروجردی همچون نواب صفوی قائل به ترور سران رژیم و مبارزه مسلحانه باشد، خیر، ایشان به هر دلیلی در این مباحث وارد نمی شد.

نظرات بینندگان