arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود | گزارش «انتخاب» (29/ / العربیه: مبارک، اینبار واقعا فرار کرد

کناره گیری مبارک و واگذاری اختیاراتش به ارتش / به زودی؛ برکناری دولت موقت از سوی ارتش / البرادعی : کشورم آزاد شد، با ارتش کاملاً همکاري می کنیم

دوبالگرد از کاخ رياست جمهوري مصر پرواز کردند/در بيانيه رياست جمهوري کناره گيري مبارک از قدرت اعلام خواهد شد / شبکه تلویزیونی دولتی المصریه، خروج حسنی مبارک به همراه خانواده اش از قاهره را تایید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لحظاتی پیش عمر سلیمان اعلام کرد که مبارک از قدرت کناره گیری کرده است.

وی گفت: مبارک از قدرت کناره گیری کرده و اختیاراتش را به ارتش واگذار کرده است.

دبيركل حزب حاكم مصر استعفا كرد

حسام البدراوي، دبيركل حزب حاكم (حزب ملي دموكراتيك) مصر استعفا كرد.

وي كه به تازگي در اين پست منصوب شده بود، امروز (جمعه) اعلام كرده بود كه قصد كناره‌گيري از اين پست را دارد.

فرار مبارک

شبكه العربيه در خبري فوري اعلام كرد كه مبارك و خانواده‌اش وارد شرم‌الشيخ شدند. اين در حالي است كه تظاهرات در اكثر شهرهاي مصر ادامه دارد و تظاهركنندگان وارد محوطه كاخ رياست جمهوري در منطقه العروبه شدند. 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir) ؛ این درحالی است که مبارک دیشب در یک سخنرانی به ظاهر زنده گفت همانگونه که در مصر به دنیا آمده در مصر نیز خواهدمرد.

سامح سيف، يك افسر بلندپايه نيز در گفت‌وگو با بي.بي.سي عربي تاييد كرد كه حسني مبارك، رئيس جمهور مصر و خانواده‌اش به شرم الشيخ رفته‌اند.

خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از يك مقام دولت علام كرد كه مبارك و خانواده‌اش قاهره را ترك كرده‌اند.

براساس ابن گزارش مبارک از فرودگاه الماظه برای آزمایشهای پزشکی به یک کشور خارجی سفر کرد. این شبکه به جزئیات بیشتری اشاره نکرد .

در همین حال سردبیر مجله الاسبوع مصر تاکید کرد حسنی مبارک، مصر را ترک کرده است و سخنرانی که شب گذشته پخش شد، ضبط شده بود.

العربیه همچنین از درگیری در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر در شرق قاهره خبر داد.

از سوی دیگر، خبرگزاری شین هوا به نقل از یک منبع فرودگاهی اعلام کرد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر به همراه خانواده اش و حافظ سامی عنان رئیس ستاد ارتش این کشور به شرم الشیخ سفر کرده است.

ورود معترضان به کاخ ریاست جمهوری

تظاهركنندگان مصري كه از پنجشنبه شب كاخ رياست جمهوري در منطقه العروبه را به محاصره درآورده بودند، وارد محوطه اين كاخ شدند.


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir) ؛ در شهرهاي كفرالشيخ، المنيا و همچنين نزديك به 50 هزار تن در استان قنا، 20 هزار در العريش، 10 هزار در سوهاج، 10 هزار در المنوفيه و هزاران تن ديگر در بورسعيد تظاهرات كرده و عليه مبارك و سليمان شعر مي‌دهند.

الجزيره همچنين گزارش داد كه نزديك به 30 هزار تظاهركننده در استان بني سويف ساختمان استانداري اين شهر را به محاصره درآورده‌اند.

اين شبكه همچنين به نقل از كانال 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد كه مبارك قاهره را به سمت شرم‌الشيخ ترك كرده است.

فتحي سرور رييس پارلمان مصر نيز اعلام كرده است كه براي اجراي اصلاحات قانون اساسي حضور مبارك ضروري است.

3 میلیون تظاهرکننده

شمار شرکت کنندگان در تظاهرات در مناطق مختلف قاهره به سه میلیون نفر رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ علاوه بر دو میلیون نفری که در میدان التحریر قاهره حضور دارند، صدها هزار مصری هم ساختمان رادیو و تلویزیون و نیز کاخ ریاست جمهوری مصر را در قاهره محاصره کرده اند.

گفتگوهای مردمی را درباره واکنشها در میدان التحریر قاهره به سخنرانی شب گذشته حسنی مبارک پخش کرد.

یک شهروند مصری گفت، همه ما متحد و خواهان سرنگونی نظام به طور کامل هستیم.

یک جوان مصری هم اظهار داشت، شعار ما این است، نه مبارک را می خواهیم و نه سلیمان را، هر دوی آنان مزدور آمریکا هستند. این شعاری است که ما از همان روز اول اعلام کردیم. ما مخالف هر حاکمی هستیم که وابسته به دستگاه امنیتی باشد. عمر سلیمان زمانی که حماس در فلسطین به قدرت رسید باعث به هم ریختن اوضاع فلسطین شد.

یک جوان مصری دیگر هم گفت، ما عمر سلیمان را به هیچ وجه قبول نداریم.

یک زن مصری هم تصریح کرد، ما حسنی مبارک را نمی خواهیم و ملت مصر او را رد کرد. مبارک یک خائن است.

یک جوان دیگر هم گفت، در سخنرانی مبارک چیز جدیدی وجود نداشت. مردم از همان روز اول خواهان سرنگونی رژیم بودند. انقلاب هر چیزی را که متعلق به قبل از آن است از بین می برد. به همین علت گفتگو با عمر سلیمان هم که بخشی از رژیم است، معنایی ندارد.


بيانيه شماره 2 ارتش مصر

ارتش مصر در دومين بيانيه خود اعلام كرد كه اجراي تعهدات مبارك را تضمين مي‌كند.

شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر امروز (جمعه) در دومين بيانيه خود كه از تلويزيون رسمي اين كشور پخش شد، اعلام كرد: با توجه به تحولات اخير مصر كه سرنوشت اين كشور را رقم مي‌زند و با توجه به اين كه حسني مبارك، رئيس جمهور مصر اختيارات خود را به عمر سليمان، معاون خود واگذار كرده و از آنجا كه نيروهاي مسلح به حفاظت از سلامت ميهن و شهروندان مصري ايمان دارند، نيروهاي مسلح مصر بر اجراي لغو وضعيت فوق‌العاده پس از پايان يافتن شرايط كنوني، بررسي شكايت‌هاي وارده نسبت به انتخابات پارلمان، اجراي اصلاحات قانوني لازم و همچنين اجراي انتخابات رياست جمهوري آزاد و سالم تاكيد مي‌كند.


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir) ؛  در اين بيانيه آمده است: نيروهاي مسلح از طريق پيگيري اقدامات لازم تا زمان انتقال مسالمت آميز قدرت و دستيابي به يك جامعه دموكراتيك و آزاد كه ملت خواهان آن است، خواسته‌هاي قانوني ملت مصر را دنبال و تعهد مي‌كنند كه براي اجراي آنها تلاش كنند.

نيروهاي مسلح طي اين بيانيه اعلام كردند: همه شرافتمنداني كه فساد را قبول نكرده و خواستار اصلاحات شدند، تحت پيگرد قانوني قرار نخواهند گرفت. نيروهاي مسلح نسبت به لطمه زدن به امنيت ميهن و سلامت شهروندان هشدار مي‌دهند و بر ضرورت ازسرگيري فعاليت موسسات دولتي و بازگشت زندگي عادي جهت حفظ منافع و دارايي‌هاي ملت بزرگ مصر تاكيد مي‌كنند.
درخواست اخوان المسلمين و البرادعي از مصري ها

اخوان المسلمین و محمد البرادعی یکی از رهبران مخالفان در مصر روز جمعه از مردم این کشور خواستند تا برکناری حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، به اعتراضات خود ادامه دهند. اخوان المسلمین که بزرگ ترین گروه مخالف در مصر است، در بیانیه ای اعلام کرد quotation mark به انقلاب خود ادامه دهید، مهم نیست چقدر طول می کشد و چه فداکاریهایی باید بکنید .

این گروه با انتشار بیانیه ای افزود همچنان آماده گفتگو با دولت است ولی تا زمانی که مبارک در خصوص اصلاحات جدی نباشد، مذاکرات نمی‌تواند موفق باشد.

البرادعی نیز از معترضان مصری خواست به اعتصاب خود در خیابانها ادامه دهند. وی افزود کل کشور در خیابانهاست.تنها راه این است که رژیم برود. قدرت مردم را نمی‌توان شکست داد.ما باید پیروز شویم.همچنان امیدوار هستم ارتش (به مردم) بپیوندد .
 
البرادعی : کشورم آزاد شد
 
محمد البرادعی پس از اعلام کناره گیری ضمن استقبال از این خبر گفت : کشورم آزاد شد .

البرادعی رئیس و بنیانگذار جمعیت ملی برای تغییر گفت با کناره گیری حسنی مبارک از قدرت به آنچه آرزو داشتم رسیدم و برایم مهم نیست که چه کسی در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر نامزد خواهد شد.

وی همچنین بر همکاری کردن با ارتش مصر تاکید کرد. البرادعی در گفتگوی زنده تلفنی با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در پاسخ به این سئوال که آیا آن گونه که رسانه ها اعلام کرده اند شما قصد ندارید در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر نامزد شوید؟ گفت:  نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری هیچ گاه جزء تمنیات من نبوده است. من آرزو داشتم شاهد روزی باشم که مصر و مردم مصر آزاد شوند و حرکت به سوی دموکراسی و عدالت اجتماعی را آغاز کنیم. این آرزوی من بود.این که چه کسی نامزد ریاست جمهوری شود موضوعی ثانوی است که در شرایط کنونی به آن توجهی ندارم .

البرادعی در پاسخ به این سئوال که آیا نگران نیستید ارتش مصر در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، ماهیت غیرنظامی حکومت را حفظ نکند؟ گفت: به من اطمینان خاطر داده شده است که ارتش مصر برای نجات دادن این کشور از اوضاع فاجعه باری که در ان به سر می بریم مداخله کرده است.من فکر می کنم در دوره انتقالی که احتمالا حدود یک سال خواهد بود و من نیز معتقدم باید یک سال باشد، باید نهادهایی تشکیل شود که امکان برگزاری انتخابات آزاد و سالم را برای تعیین رئیس جمهور و نمایندگان پارلمان فراهم کند.

وی افزود: من فکر می کنم ارتش با همه قشرهای مردم مصر وارد گفتگو خواهد شد تا انها در قدرت مشارکت داشته باشند و ما همگی اعم از نظامی و غیرنظامی تلاش می کنیم تا دوره انتقالی، دوره ای باثبات باشد و مصر بار دیگر امنیت خود را بازیابد و گردشگران بازگردند و اقتصاد بار دیگر رونق بگیرد .

البرادعی در پاسخ به این سئوال که آیا شما قصد دارید وارد گفتگو با ارتش شوید؟ گفت: بله، ارتش مصر از نظر مردم مصر که من هم جزء آن هستم اعتبار دارد و من آماده گفتگو با ارتش هستم و آماده ام تجربیات خودم را در اختیار ارتش قرار دهم.ما باید برای حرکت در مسیر صحیح با یکدیگر همکاری کنیم من همه امکانات و تواناییهایم را در اختیار مردم مصر و ارتش مصر قرار می دهم .

البرادعی در پاسخ به این سئوال که ایا اگر مردم مصر بخواهند شما نامزد ریاست جمهوری خواهید شد؟ بدون آن که به صراحت از شرکت نکردن خود در انتخابات ریاست جمهوری حرفی بزند گفت: همانطور که گفتم این مسئله اکنون برای من مطرح نیست.آزادی مصر و مردم مصر بسیار فراتر از هرگونه خواسته های شخصی است.برای تصمیم گرفتن در آینده منتظر می مانیم تا ببینیم چه روی خواهد داد .

البرادعی در این باره که آیا فکر می کنید با رفتن حسنی مبارک کار رژیم او هم پایان یافته است؟ گفت: بله، رژیم حسنی مبارک مبتنی بر شخص مبارک بود.با رفتن مبارک، رژیم او هم به طور کامل پایان یافت و امیدواریم که اکنون شاهد تشکیل مصر جدید و آنطور که گفته می شود شاهد تاسیس جمهوری دوم در مصر با اشخاص جدید و نهادهای جدید باشیم.همه چیز باید از نو ساخته شود .

البرادعی درباره مسئله محاکمه حسنی مبارک گفت: مردم مصر در دوره حسنی مبارک متحمل رنجهای فراوانی شدند ولی مسئله تحقیقات و محاکمه ها را باید به آینده موکول کرد.در شرایط کنونی من فکر می کنم باید این مسئله را فراموش کنیم و بر مسائلی مانند آزادی و عدالت اجتماعی و پیشرفت اقتصادی متمرکز شویم


کاخ سفید : اوباما تا ساعاتی دیگر سخنرانی می کند
 
باراک اوباما که به گفته منابع آمریکایی بطور مستقیم جریان استعفای مبارک را پیگیری می کرد ، قرار است تا ساعاتی دیگر در اینخصوص سخنرانی کند.

شوراي عالي نظامي مصر مجالس خلق و شورا را منحل خواهد کرد

یک منبع نظامی در مصر اعلام کرد شورای عالی نظامی مصر در ساعات آینده با انتشار بیانیه ای دولت موقت و مجالس خلق و شورای این کشور را منحل خواهد کرد . حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر پس از سی سال امروز برکنار شد و پیش بینی می شود شورای عالی نظامی که قدرت را در این کشور بدست گرفته است ، در بیانیه خود دو مجلس خلق و شورا را منحل کند و رئیس دادگاه عالی مصر در قدرت جدید مشارکت خواهد داشت.
نظرات بینندگان