arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۲

«کوکو» به‌جای «وی‌چت»، «تانگو» به‌جای «کوکو»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر وب‌سایت پارلمان اروپا را فیلتر نمی‌کردیم و سرعت را پایین می‌آوردیم، خانم شخا بعد از انتظار کشیدن برای لود شدن سایت خسته می‌شد و بی‌خیال نشان دادن سخنرانی‌اش می‌شد و بعد هم جار نمی‌زد که در ایران فیلترینگ هست و چه و چه! ها؟

رضا ساکی در ستون طنز روز ایسنا نوشت:

متأسفانه مردم ما انسان‌های جدی‌ای نیستند و حرف گوش نمی‌کنند؛ مثلا به جای این‌که از بیلبوردهای «فرزند بیش‌تر زندگی شادتر» یاد بگیرند و بروند فرزند تولید کنند آن را مسخره می‌کنند. یا به جای آن‌که به حرف مسؤولان گوش بدهند و به نظر کمیته فیلتیرینگ احترام بگذارند، بعد از فیلتر شدن «وی‌چت» می‌روند «تانگو» و «کوکو» نصب می‌کنند! یا هر چه مسؤولان فریاد می‌زنند استفاده از فیلترشکن مصداق فک‌ پلمپ است و جرم است، به خرج مردم نمی‌رود و از صبح‌ تا شب توی فیس‌بوک هستند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد برگزاری جلسه برای فیلتر کردن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها جز بحث حق‌الجلسه‌اش سود دیگری نداشته باشد و اگر در را بر روی مردم ببندند از پنجره وارد می‌شوند و اگر پنجره را ببندند از نورگیر و اگر نورگیر را ببندند از کانال کولر و اگر کانال کولر را ببندند از خرپشته و اگر در خرپشته را هم ببندند مردم لجوج دوباره از پنجره امتحان می‌کنند و خسته نمی‌شوند.

اما فیلترینگ دوای درد نیست. به نظر من بهترین کار برای کنترل فضای مجازی کم کردن سرعت اینترنت است. از قدیم هم گفته‌اند: آخِرُالدواء اَلْکِی، یعنی آخرین مرهم داغ نهادن باشد و مراد آن است که در وقت ضرورت، می‌توان دست به کارهای بزرگ و خطرناک زد! همچون که حافظ فرموده: علاج کی کنمت؟ آخرالدواء الکی!

می‌دانم که کم کردن سرعت اینترنت می‌تواند صدای خیلی‌ها را دربیاورد اما به نظرم هزینه‌اش از بستن و فیلترکردن کم‌تر است و مردم هم کم‌کم به آن سرعت کم عادت می‌کنند و دیگر چیزی نمی‌گویند. بگذارید مثالی بزنم، خانم ماریچه شخا، نماینده پارلمان اروپا، که چند روز پیش به همراه هیأتی به ایران آمده بود، در مجلس خواسته سخنرانی خود در ضدیت با تحریم‌ها علیه ایران را برای نمایندگان مجلس پخش کند که متوجه شده است وب‌سایت پارلمان اروپا در مجلس فیلتر است! حالا این خانم هر جا می‌رود، می‌گوید وب‌سایت پارلمان اروپا در ایران فیلتر است. اما اگر وب‌سایت پارلمان اروپا را فیلتر نمی‌کردیم و سرعت را پایین می‌آوردیم، خانم شخا بعد از انتظار کشیدن برای لود شدن سایت خسته می‌شد و بی‌خیال نشان دادن سخنرانی‌اش می‌شد و بعد هم جار نمی‌زد که در ایران فیلترینگ هست و چه و چه! ها؟

دیگر عرضی ندارم، چون «کوکو» را دانلود کرده‌ام و باید بروم اکانت بسازم.

نظرات بینندگان