arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

انتقال پایتخت 25 سال زمان نیاز دارد‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح و ساماندهی و انتقال پایتخت، گفت: انتقال پایتخت 25 سال زمان و 30 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

کمال علیپور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مخالفت خود با طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران، افزود: باید مشخص شود که ما خواستار حل مشکل دولت هستیم یا می‌خواهیم مشکل تهران را حل کنیم.

نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، گفت: حل مشکل دولت وظیفه مجلس نیست و از طرف دیگر کلان شهرهای دیگر کشور هم مانند تهران مشکلات مختلفی دارد.

*آلودگی تهران متولی ندارد

عضو شورای عالی شهرسازی کشور با تاکید بر اینکه باید به تهران توجه ویژه‌ای شود و بودجه‌های تصویب شده مختلف به آن اختصاص یابد، خاطر نشان کرد: در حل مشکل آلودگی تهران 17 دستگاه به صورت مستقیم و 22 دستگاه به صورت غیرمستقیم مسئولیت دارند اما کسی مسئولیت آلودگی این شهر را پذیرا نیست و آلودگی شهر تهران متولی ندارد.

عضو ناظر قوه مقننه در شورای عالی شهرسازی بر لزوم حل مشکلات مربوط به زیر ساخت‌های شهر تهران تاکید کرد و با بیان اینکه انتقال پایتخت کشور به دلیل آلودگی آن طرح علمی نیست، تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه و در طرح جامع تهران بر ساماندهی وضعیت پایتخت اشاره شده است که انتقال پادگان‌ها یکی از آن مصوبات است.

* تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت برخلاف قانون است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر توجه لازم بر مطالعات گذشته دستگاه‌های مختلف درباره شهر تهران و برنامه‌های بالادستی تاکید کرد و گفت: تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت بر خلاف اصل 75 قانون اساسی به دلیل بار مالی طرح است.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرهای دیگر کشور ظرفیت و گنجایش انتخاب به عنوان پایتخت را ندارند، افزود: برای برون‌‌رفت از مشکلات تهران باید به اختصاص بودجه‌های مصوب،تسهیلات به بانک مسکن برای بافت‌های فرسوده و مسکن مردم، تقویت و تکمیل زیر ساخت‌ها و اجرای طرح جامع تهران که با هدف تعادل بخشی پایتخت انجام شده است و تقویت مترو و حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

*انتقال پایتخت 25 سال زمان و 30 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

علیپور به برآورد زمان و هزینه انتقال پایتخت از تهران اشاره و خاطر نشان کرد: انتقال پایتخت 25 سال طول می‌کشد و حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شهرهایی مانند استانبول،دهلی نو و برازیلیا و پایتخت‌های منتقل شده دیگر با مشکلات اساسی زیادی مواجه هستند، تصریح کرد: تضمینی برای حل مشکلات مربوط به شهر تهران با انتقال پایتخت وجود ندارد.

*مدیریت متمرکز در کشور اجرایی شود

مخالف طرح ساماندهی و انتقال سیاسی و اداری پایتخت خواستار ارائه لایحه دولت یا طرح کمیسیون شوراهای مجلس برای اجرایی شدن مدیریت متمرکز در کشور شد و افزود: افزایش اختیارات استانداران و فرمانداران و توجه به آمایش سرزمینی و انتقال مراکز علمی و ایجاد شعبه‌های دانشگاه‌های معتبر در استان‌ها و ساماندهی شهرک اداری نیز از راهکارهای دیگر برای کاهش حجم و گنجایش پایتخت کشور است.

وی با اشاره به بار روانی انتقال پایتخت از تهران به تیترهایی با عنوان شمارش معکوس برای انتقال پایتخت در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: جو روانی جامعه به تشکیل شورای عالی انتقال برای بررسی دو ساله طرح و یا مرحله مطالعاتی بودن آن متمرکز نمی‌شود بلکه طرح کردن عمومی انتقال پایتخت بار روانی برای جامعه ایجاد کرده است.
نظرات بینندگان