arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

“گوستاو” بزرگترین اسلحه تاریخ+تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیاز هیتلر به سلاحی قدرتمند که بتواند از راه دور دیوار دفاعی فرانسه را در هم بشکند موجب شد تا بزرگترین سلاح تاریخ با نام "گوستاو” در سال۱۹۴۱ ساخته شود.

گوستاو سلاحی برای پرتاب گلوله های توپ سنگین به فواصل دور بود که می توانست یک بمب ۷ هزار کیلویی را تا فاصله ۴۷ کیلومتر پرتاب کند. قدرت بمبهای طراحی شده برای "گوستاو” به اندازه ای بود که می توانست هر زره فلزی را پاره کند و تا هشت متر بتن را در هم بشکند.

برای حمل این سلاح عظیم با ۴۷متر طول و ۷ متر عرض و تجهیزات همراه آن به ۶ لوکوموتیو نیاز بود و این سلاح ۱۳۵۰ تنی به تنهایی بر روی دو لوکوموتیو قرار می گرفت که بر دو ریل موازی حرکت می کردند. نیروهای نگهداری و آماده سازی "گوستاو” بیش از ۲۵۰۰ نفر بودند که از نظافت چی ساده تا چند ژنرال بلند مرتبه را شامل می شدند.

گلوله های توپ این جنگ افزار عظیم ۸۰ سانتیمتر قطر داشت و انفجار حاصل از آن به اندازه ای بود که تا چندین کیلومتر از نقطه اصابت گلوله زمین لرزه خفیفی احساس می شد و از شدت ضربه حاصل از شلیک ریل هایی که گوستاو بر آنها قرار داشت تا ۵ سانتیمتر جابجا می شدند.

این غول آهنی در زمان ساخت خود شاهکار مهندسی آلمانی به حساب می آمد که البته هیچ گاه برای هدف اصلی خود مورد استفاده قرار نگرفت و سر انجام به دست آمریکایی ها افتاد و قطعه قطعه شد.

نمونه دیگر این سلاح که "دورا” نام داشت نیز در اواخر جنگ جهانی دوم توسط آلمانی ها نابود شد تا به دست ارتش سرخ شوروی نیفتد. ساخت نمونه با کالیبر کمتر این سلاح نیز نیمه کاره رها شد. سرانجام امروز از این سلاح غول پیکر تنها تعداد محدودی عکس و چند دقیقه فیلم و قطعاتی پراکنده در موزه های جنگ دنیا باقی مانده است.

13910403000046_PhotoL

  13910403000051_PhotoL

نظرات بینندگان