arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۲

دوست و دشمن توافق نهایی ایران و آمریکا چه کسانی هستند؟

انتظارات پس از دیدار نمایندگان ایران 1+5 و دستیابی به توافق موقت، نسب به حل بحران هسته ای بالار رفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه حریت ترکیه نوشت: انتظارات پس از دیدار  نمایندگان ایران 1+5 و دستیابی به توافق موقت، نسب به حل بحران هسته ای بالار رفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»،‌امریکا، اروپا، اسرائیل و کشورهای عرب ادعا می کنند که ایران برخلاف ان پی تی در جهت برنامه هسته ای نظامی حرکت می کند. ایران تاکید می کند که مقاصدش صلح امیز است.

با توافق ژنو، پس از سال ها مذاکره و تحریم های شکست خورده، طرفین  نخستین گام را برای رفع نگرانی های یکدیگر برداشته اند. هدف نهایی، مذاکره بر سر توافق نهایی در جهت پایان دادن به بحران هسته ای است.

بدون شک، ایران از دستیابی به راه حل، بیشتر نفع می برد تا درگیری و مناقشه. لغو تحریم های آمریکا و اروپا فرصت نفسی تازه به اقتصاد ایران می دهد.

این توافق برای آمریکا نیز منافعی در بر دارد از جمله حل بحران هسته ای و جلوگیری از یک رویارویی نظامی که می توانست باعث بی ثباتی خاورمیانه شود.

توافق نیز می تواند راه را برای توافق های بیشتر بر سر مسائل مهم منطقه از جمله سوریه و جلوگیری از درگیری فرقه ای در عراق و مبارزه علیه القاعده هموار کند.

در این میان جایگاه ترکیه دچار تغییراتی می شود. این کشور برای مدتی، بازیگری منطقه ای بود که به شدت به حل مسئله هسته ای تمایل داشت. حتی تلاش هایی در این زمینه کرد اما موفق نبود.

در همین حال، جنگ داخلی در سوریه موجب شکاف بین ایران و ترکیه شده است. اما انکارا به هیچ وجه از بی ثباتی بیشتر در منطقه نفعی نمی برد.

توافق هسته ای ایران و امریکا حتی می تواند در مورد سوریه نقش مفیدی داشته ابشد. با این حال می تواند منجر به به حاشیه راندن ترکیه در مسائل مختلفی از سوریه گرفته تا عراق و مسئله ی فلسطین و اسرائیل شود.

حریت در ادامه نوشت: با این اوصاف، ترکیه نقشی مخرب در ماجرای توافق ایران و امریکا ایفا نخواهد کرد اما دیگر بازیگران منطقه از جمله عربستان و اسرائیل به گونه ای دیگر فکر می کنند.

اسرائیل نگران است که پرزیدنت اوباما که به دنبال موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی است به توافقی رضایت دهد که تضمین های اندک در مورد برنامه هسته ای ایران فراهم کند.

بعلاوه، دولت اسرائیل نگران است که توافق بتواند منجر به ایجاد روابط حسنه بین ایران و امریکا شود.

عربستان سعودی رقیب اصلی ایران در خلیج فارس به شدت در جهت انزوای ایران فعالیت کرده است.

این کشور در پشت پرده سیاستی تهاجمی علیه ایران در مورد تحریم و حمله ی نظامی اتحاذ کرده است.سعودی ها می ترسند که روابط سازنده ایران با امریکا منجر به ترجیح تهران به ریاض توسط واشنگتن شود.

جای تعجب ندارد که عربستان و اسرائیل نشانه های نگرانی و عصبانیت خود از این موضوع را بروز دهند.  این اظهارات پیامی به حامیان امریکایی اتحاد با عربستان و اسرائیل مبنی بر مخالفت با هرگونه توافقی است که منجر به تقویت ایران شود،‌ است.

اگر اوباما به دنبال فرصتی در جهت رها کردن متحدان منطقه ای امریکا و دستیابی به توافق است،  باید با مخالفان توافق به جنگ و مبارزه رود تا نشان دهد که استراتژی جدید او در خدمت منافع امریکا است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
1
14
من شنیدم مجلس هم پیشنهاد غنی سازی 60 درصد را داده! ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
26
14
البته فقط نظر و تحلیل شخصی من است و بیش تر یک حدس است تا واقعیت ولی به نظرمن ایران مدارکی دارد که تقلب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ثابت می کند و این نیز تنها دلیلی است که اوباما تا این حد از ایران حمایت می کند
يك ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
2
29
فكر مي كنم توافق هسته اي بيشترين ضرر را به غارتگران بيت المال مي زند و آنهايي كه با تشنج آفريني ، سود سرشاري به جيب مي زنند و انهايي كه با تغييرات قيمت مرغ ، سود سرشاري بدست مي آورند و آنهايي كه با تحريم موافقند
در ضمن آنهايي از توافق ضرر مي كنند كه در اين 8 سال نتوانستند براي كشور كاري بكنند و از كار و خدمت ديگران حسودي مي كنند
آنهايي ضرر مي كنند مسافرتهاي هفتگي به سرار كشور را از دست داده اند
آنهايي كه با تحريم زنده هستند و با گرفتن و دادن مجوزهاي طلايي با واردات گوشت و مرغهاي منجمد برزيلي و غيره ، سود سرشار بدست آوردند
البته آنهايي ضرر مي كنند كه ...
مختار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
2
19
به واقع آمریکا با توافق نهایی با ایران وبا کمک ایران می تواند صلحی پایدار در خاور میانه ایجاد کند .این یک مسئله بسیار ساده است.
یاسوج زیبا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
3
10
ما نه مشتاق امریکا هستیم ونه مشتاق اسراییل و عربستان
البته ملت ما وملت امریکا باهم مشکلی ندارند این دولت امریکاهست که سر ناسازگاری وقلدری دارد وخیلی از دانشمندان ناسای امریکا از ایرانیها هستند باید امریکا قدر ایران را بداند ودر مذاکرات بدونه که ایران کشوری تعیین کننده ومهم هست
ولی عربستان واسراییل عددی نیستند بذار از غصه بترکند
ما هم جنگ طلب نیستیم ولی اگه کسی به کشورمون تعرض کرد جواب کوبنده وقاطعانه خواهیم داد وطرف مقابل را برای همیشه میخکوب میکنیم
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
2
16
این عربستان اعصاب منو خرد می کنه
مردم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
1
20
ان شاالله که توافق حاصل خواهد شد و....
نظرات بینندگان