arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

نبايد صحبت‌هاي من فرزند انقلاب اينگونه مورد انتقاد قرار گيرد

نشست نقد و بررسي فيلم «يك حبه قند» جديدترين ساخته‌ي رضا ميركريمي شامگاه ـ 20 بهمن ماه ـ در برج ميلاد برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست نقد و بررسي فيلم «يك حبه قند» جديدترين ساخته‌ي رضا ميركريمي شامگاه ـ 20 بهمن ماه ـ در برج ميلاد برگزار شد.

رضا ميركريمي درباره‌ي صحبت‌هايش مبني داوري جشنواره‌ي فيلم فجر و حاشيه‌هاي بوجود آمده گفت: من گفت‌وگويي داشتم و در آن گفت‌وگو برخي مطالبي كه درباره داوري مطرح كردم، باعث سوءتفاهم و انتقاد شده است. بحث من اصلا اين نيست كه فيلم من داوري شود يا نشود، اصلا بحثم را در سطح داوري پايين نمي‌آورم، بلكه صحبت من درباره شكل برگزاري جشنواره‌ي فيلم فجر است.

وي ادامه داد:صحبت‌هاي من باعث شد به برخي‌ از دست‌اندركاران جشنواره بر بخورد، درحاليكه وقتي در ايام پيروزي انقلاب هستيم نبايد صحبت‌هاي من كه فرزند انقلاب هستم، اينگونه مورد انتقاد قرار گيرد. دوستان بايد كمي ظرفيت نقد را بالا ببرند و در شرايطي كه جشن ماست همه خوشحال باشيم.

ميركريمي متذكر شد: وقتي امشب به برج ميلاد آمدم در لابي سالن از من خواستند حرفم را پس بگيرم و مرا تهديد كردند كه فيلم را نمايش نمي‌دهند تا من عذرخواهي نكنم و حرفم را پس بگيريم اما من همچنان بر روي حرف خودم هستم و انتقاد من به نحوه‌ي برگزاري جشنواره‌ي فيلم فجر به اين دوره هم محدود نمي‌شود.

وي افزود: من گفتم جشنواره به يك مراسم تبديل شده به جايي اينكه بايد موتور محرك سينما باشد و استعدادها و نخبه‌ها را كشف كند.

ميركريمي معتقد است: در برگزاري جشنواره در سال‌هاي اخير سينما به عنوان يك هنر و هدف كمتر مورد توجه قرار گرفته و مسئولان بيشتر در فكر بيلان كاري خودشان هستند.

كارگردان «يك حبه قند» با اشاره به حاشيه‌هاي بوجود آمده است،تصريح كرد: آنقدر مي‌فهم كه ممكن اين صحبت‌ها و حاشيه‌ها، به ضرر فيلمم تمام شود، ولي ترجيح دادم منافع شخص‌ام را به نفع منافع عمومي در نظر نگيريم.

در ادامه‌ي جلسه‌ي نقد و بررسي، رضا ميركريمي اولين اكران فيلمش را بسيار هيجان انگيز دانست و از آن به عنوان شب خوبي ياد كرد و با اشاره به شكل‌گيري كار توضيح داد: ايده كار وقتي شكل گرفت كه براي فرش ايراني اپيزودي را مي‌ساختيم و به اردكان رفته بوديم و مي‌خواستيم خاطرات كودكي را در قالب قصه‌اي شكل دهيم و همان موقع اين داستان را نوشتيم.

وي افزود: با وجود اينكه مجوز ساخت هم گرفته بوديم اما جريان ساخت داستان‌هاي شاهنامه پيش آمد و اين كار به تعويق افتاد تا در نهايت سال گذشته تصميم گرفتيم «يه حبه قند» را بسازيم.

ميركريمي گفت:براي اين كار با دكور، فضاي واقعي طراحي شد و كارهاي زيادي كرديم و براي اولين بار از دوربين سوپر16 كه براي اولين بار امكان تبديلش در ايران فراهم شده، استفاده كرديم، سبكي اين دوربين كه حدود 3 كيلوگرم است، از ويژگي‌هاي آن است.

وي افزود: در بخش لهجه كار، دشواري داشتيم و معمولا وقتي كه سراغ لهجه مي‌روي بازي را از دست مي‌دهي اما ما خوشبختانه هم بازي خوبي داشتيم و هم لهجه و با كمك افشين هاشمي گروه خوبي كه تئاتري بودند براي اين فيلم جمع كرديم.

ميركريمي، ويژگي‌ تئاتري‌ها را تن دادن به تمرين دانست و اظهار كرد: از بازيگر حرفه‌اي گرفته تا غير حرفه‌اي همه تمرين مي كردند و با آمادگي كامل به سر صحنه رفتيم.

رضا كيانيان يكي از بازيگران «يك حبه قند» گفت: وقتي سناريو را از رضا ميركريمي شنيدم نگران تعداد زياد بازيگران آن بودم، سناريو به اين شلوغي يك گروهان بازيگر مي‌خواهد و تعحب كردم ميركريمي چطور مي‌خواهد اين‌ها را جمع كند اما تئاتري بودن وجه مشترك و مهم همه بود. ويژگي‌ كه باعث مي‌شود بچه‌هاي تئاتر يكي دو ماه تمرين كنند و بعد به روي صحنه بروند و خوشبختانه تمرين‌هاي خوبي براي فيلم انجام شد.

وي افزود: در ابتدا نقش من در اين فيلم يك تاجر خرده‌پا بود كه در نهايت به يك بناي مشهدي تبديل شد و در پي آن بازنويسي مجددي صورت گرفت و ظرايف ديگري هم در نقش پيش آمد.

رضا كيانيان گفت:دوست دارم هر دفعه يك نقش جديدي بازي كنم و خوشبختانه در اين فيلم در نقشي ظاهر شدم كه ديگر روشنفكر نيست و خالص خالص بود.

وي با اشاره به نحوه كار با رضا ميركريمي توضيح داد: رضا ميركريمي از بازي‌هايي كه نمايشي است، پرهيز مي‌كند و به طور مرتب مواظب همه بازي‌ها هست و يك دستي بازي‌ها به اين‌ ويژگي بر مي‌گردد.

ميركريمي در بخش ديگري از اين نشست، درباره‌ي بداهه كار كردن بازيگران در «يك حبه قند» گفت: به جز آن صحنه بازي بچه‌ها با قورباغه هيچ پلان بداهه‌ي وجود ندارد و اگر اين گونه بود كار غير قابل كنترل مي‌شد و براي همه صحنه‌ها از شخصيت‌هاي اصلي گرفته تا فرعي همه به يك اندازه تمرين كرديم و خوشبختانه بازيگران و استعدادهاي خيلي خوبي داشتيم و از رضا كيانيان گرفته تا بازيگري كه براي اولين‌بار مقابل دوربين مي‌رفت، تركيب خوبي به وجود آمد و گروه آنقدر باهوش در سر كار حاضر بود كه مشكلي پيش نيامد.

ميركريمي درباره‌ي تاثيرگرفتن از فيلم «مسافران» در ساخت اين فيلم گفت: براي اينكه خيالتان را راحت كنم مي‌گويم «يه حبه قند» با نگاه به همه فيلم‌هايي كه مرگ و زندگي دارد از جمله «مسافران» ساخته شده است.

رضا كيانيان در بخش ديگري از اين نشست، گفت: اين فيلم اصلا قصه ندارد و نكته‌اش اين است كه با ضرايب و جزئياتي كه بازيگران به كار مي‌گيرند، شما را به تماشا دعوت مي‌كند.

حاشيه‌ها:

در اين نشست كه اجراي آن را حسين معززي‌نيا برعهده داشت عكاسان در اعتراض به صحبت‌هاي كيانيان مبني بر اينكه هنگام صحبت او عكاسان مقابلش نباشند، سالن را ترك كردند، رضا كيانيان هم گفت: خوشحالم كه اعتراضم به عكاسان به يك اتحاد جمعي بين آنها انجاميد و اميدوارم اين اتحاد را جاهاي ديگر هم داشته باشند.

فيلم‌سينمايي «يه حبه قند» در ميان استقبال اهالي رسانه به نمايش درآمد.

براي نمايش فيلم «يه حبه قند» براي اولين بار ظرفيت سالن نمايش «برج ميلاد» و بالكن‌ آن پر شد.
نظرات بینندگان