arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۲

توافق ژنو ، مهمترین رویداد جهان در سال 2013

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توافق آذر ماه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ژنو مهمترین رویداد بین المللی سال 2013 از دیدگاه خبرگزاری رسمی ویتنام شد.

به گزارش ایرنا ، خبرگزاری رسمی ویتنام (ونا) که روز جمعه به بررسی 10 رویداد بین المللی در سال 2013 پرداخت، نوشت: پس از چند دور مذاکره بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک شامل انگلستان، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان، قرارداد تاریخی در 24 نوامبر (سوم آذر) در مورد برنامه هسته ای تهران به ثبت رسید که راه را برای یک راه حل جامع و بلندمدت باز کرد.

تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای ایران سرانجام در ژنو 3 به ثمر نشست و طرفین پس از سال ها مناقشه در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به توافقی تاریخی دست یافتند.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه نیز پس از این توافق گفت: این گفت وگوها خیلی سخت و فشرده بود و چهار روز به طول انجامید و کاری بود که باید انجام می شد تا این مساله حل شود و اکنون در روند رو به جلویی هستیم و مذاکرات بر اساس احترام متقابل بود و این مهم است که همه ما بدانیم فرصتی ایجاد شده تا این بحران حل شود و این کار می تواند بر اساس احترام به حقوق ملت ایران انجام شود.

خبرگزاری ویتنام، توافق ماه سپتامبر برای از بین بردن سلاح های شیمیایی احتمالی در سوریه با میانجیگری روسیه را نیز از رویدادهای مهم سال 2013 در سطح بین المللی دانست که از وقوع یک جنگ جلوگیری کرد.

ایران از تلاش برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی در منطقه ابراز رضایت کرد

وزیر خارجه ایران در همان زمان با اشاره به آمادگی سوریه برای عضویت در پیمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، گفت: این اقدام باعث جلوگیری از جنگ شد و به اعتقاد من عضویت سوریه در این پیمان دستاورد مثبت به همراه داشت.

ˈما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد بازیگران غیر حکومتی یعنی گروههای تکفیری و افراطی در سوریه سلاح های شیمیایی در اختیار دارند و باید آنان نیز خلع سلاح شوند.ˈ

خبرگزاری ˈوناˈ ویتنام، تشدید تنش ها و اختلافات ارضی و دریایی بین چین، ژاپن و کره جنوبی پس از ایجاد منطقه شناسایی هوایی توسط پکن در 23 نوامبر (دوم آذر)، بی ثباتی سیاسی در چند کشور جنوب شرق آسیا از جمله در تایلند از اواخر اکتبر (آبان ماه) و کامبوج پس از انتخابات مردادماه را از دیگر رویدادهای مهم بین المللی سال دانست.

افشاگری ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار فنی و افشاگر اسناد محرمانه آمریکا و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان در ششم ژوئن (16 خرداد) و پیامد آن برای تنش در روابط واشنگتن با بسیاری از کشورهای جهان، فوت ˈهوگو چاوزˈ و ˈنلسون ماندلاˈ روسای جمهوری سابق ونزوئلا و آفریقای جنوبی از دیگر رویدادهای مهم بین المللی در سال جاری میلادی از نگاه خبرگزاری ویتنام بود.

رکود اقتصادی اروپا ، تعطیلی مراکز دولتی آمریکا به مدت دو هفته به دلیل اختلاف بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در مجلس سنا و توافق ماه دسامبر (آذر ماه) ˈبالیˈ اندونزی برای تسهیل مذاکرات سازمان تجارت جهانی که برای نخستین بار از زمان تاسیس آن در سال 1995 صورت گرفت دو خبر مهم جهانی است که ˈوناˈ به آن اشاره کرد.

وزش قدرتمندترین طوفان جهان با عنوان ˈهای یانˈ در فیلیپین در هشتم نوامبر (17 آبان) که بیش از شش هزار کشته برجای گذاشت و شبیه سازی موفقیت آمیز سلول های بنیادی انسان برای نخستین بار پس از 15 سال تحقیق دیگر خبرهای برجسته بین المللی بود که خبرگزاری رسمی ویتنام به عنوان رویدادهای برتر جهان به آن پرداخت.
نظرات بینندگان