arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

این دارو فقط برای بیماری فعلی شما تجویز شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، از خوردن آن در موارد مشابه یا توصیه مصرف آن به دیگران، اکیداً خودداری کنید.

به گزارش ایسنا، این جمله را می‌توان در همه‌ی بروشورهای اطلاع‌رسانی داروهای مختلف، دید، اگرچه در اغلب موارد، داروها چون خارج از بسته اصلی به بیماران عرضه می‌شود، حاوی بروشورها نیست یا اگر بروشوری همراه داشته باشد، نوشته‌های آن آنقدر ریز و ناخواناست، که بیمار یا همراهان بیمار، از خواندنش صرف نظر می‌کنند.

این در حالی است که تجویز خودسرانه دارو توسط افراد مختلف، یکی از معضلات جامعه ایران است، معضلی که در برخی موارد به بروز عوارضی سخت در مصرف‌کنندگان منجر شده است.

دکتر «فیروزه استخری»، کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه‌ی غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این‌باره به ایسنا گفت: هیچ فردی جز پزشک اجازه تجویز دارو برای افراد بیمار را ندارد.

وی با بیان اینکه روال نادرست اما متداول در اغلب خانواده‌ها، پیشنهاد مصرف انواع آنتی‌بیوتیک، برای افراد بیمار است، گفت: اگر فردی مبتلا به بیماری‌های ویروسی از قبیل سرماخوردگی است، نباید بدون مشورت با پزشک، آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه‌ی غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه برخی بیماران در زمان مراجعه به پزشک، تجویز آنتی‌بیوتیک را خواستار می‌شوند، گفت: دوره‌ی درمان بیماری را حتی در صورت بهبود علایم باید کامل کرد و داروهای آنتی‌بیوتیک را مطابق دستور پزشک و سر ساعت معین شده مصرف کنند، چون آنتی‌بیوتیک تجویز شده زمانی مؤثر است که به‌طور صحیح مصرف شود.

استخری ادامه داد: داروهای آنتی بیوتیک خود را برای بیماری دیگران پیشنهاد نکنید حتی اگر علائم شما یکسان باشد.

وی با تاکید بر ضرورت خودداری از نگهداری داروهای آنتی‌بیوتیک باقی‌مانده و جلوگیری از مصرف خودسرانه آنها گفت: آنتی‌بیوتیک تجویز شده روی همان عفونت به‌خصوص، مؤثر است و صرفاً برای همان بیمار و با علائم مشخص، تجویز می‌شود و نباید تحت هیچ شرایطی توسط افراد عادی برای بیماران دیگر، حتی با علائم مشابه، پیشنهاد کنیم.

کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه‌ی غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نحوه‌ی صحیح مصرف آنتی‌بیوتیک نیز اغلب از سوی پزشک تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: در هر بیماری ممکن است میزان و شکل مصرف دارو متفاوت باشد، بنابراین، مصرف نادرست هر دارو، ممکن است در جذب و تاثیر آن اثر گذاشته و در بهبود علائم یا تشدید آ‌ن موثر باشد.

این کارشناس تاکید کرد که اگر یک بیمار در حین مصرف آنتی‌بیوتیک، یک دوز را فراموش یا دوزی را اشتباهی مصرف کرد باید با پزشک تجویزکننده، مشورت کند، گفت: اگر یک بیمار بعد از اتمام دوره کامل درمان با آنتی‌بیوتیک، هنوز با علائم بیماری مواجه است، باید مجددا به پزشک مراجعه کند نه اینکه خودسرانه دوره جدیدی از درمان را با همان داروها آغاز کرده و ادامه دهد.

کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: اگر فردی سابقه مصرف آنتی بیوتیکی را هنگام مراجعه به پزشک دارد، باید اطلاعات دقیق را به پزشک منتقل کند.
نظرات بینندگان