arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

وکیل خانواده ستار بهشتی:برکنار نشده ام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حدود ده روز پیش خبرگزاری ایرنا در گفت و گویی با وکیل خانواده ستار بهشتی ازارسال نامه اولیای دم  ستار به دادستان تهران و انصراف آنان از پیگیری اتهام قتل شبه عمد فرزندشان خبر داد. 
 
رسانه ها نیز از این مسئله به عنوان اتمام بعد حقوقی پرونده قتل ستار بهشتی برای خانواده او یاد کردند. اما این موضوع در دیدار اخیر برخی از فعالان سیاسی با مادر ستار بهشتی مطرح و مادر وی در این ملاقات اعلام کرد که همچنان خواستار پیگیری پرونده قتل فرزند خود است و انصراف از شکایت را نظراحتمالی وکیل پرونده اعلام کرد. 
 
اما وکیل خانواده ستار بهشتی  درگفت و گو با خبرنگار تدبیر بر این گمان است  که در انعکاس نظرش درباره نحوی مواجهه خانواده ستاربهشتی پس از تغییرعنوان اتهام متهم پرونده ،دقت کافی نشده است . 
 
"گیتی پورفاضل"،از ارتباط مداوم خود با خانواده بهشتی خبر می دهد و و می گوید از طریق قانونی پیگیر حقوق موکلان خود است. او پایان همکاریش با خانواده ستار بهشتی را هم شایعه اعلام می کند. 
 
  
 
-         آیا شما هنوز وکیل خانواده ستار بهشتی هستید؟ 
 
بله! من هر گونه خبر درباره پایان همکاریم با خانواده ستار بهشتی را تکذیب می کنم. 
 
  
 
-         برخی از قول خانواده ستار بهشتی مدعی شده اند که شما اطلاعات غلطی به آنها داده اید تا پرونده را به مسیر دیگری ببرید؟ 
 
کاملا این موضوع را رد می کنم. من از طرف خانواده ستار بهشتی نامه ای به دادستان تهران نوشته ام که در این نامه خانواده بهشتی کشته شدن فرزند خود پس از بازداشتش توسط پلیس فتا تهران را قتل عمد عنوان کرده اند.  خانواده ستار به قتل عمد بودن فرزندشان تاکید دارند و مستندات این موضوع در پرونده موجود است هر چند که پرونده در دست دادگاه است و ممکن است هرگونه تغییر و تفسیری در آن ایجاد شود. 
 
  
 
-         برخی این اتهام را به شما زدند که بعد از تغییر عنوان اتهام متهم پرونده ستار بهشتی ،اطلاعات دقیقی در اختیار خانواده او برای تصمیم  در رابطه با سرنوشت و چگونگی پی گیری این پرونده قرار ندادید؟ 
 
این افراد دلیلی برای این اتهام ها ندارند.من وکیل هستم و به عنوان یک وکیل بر پایه مستندات  و با ادبیات حقوقی صحبت می کنم.من همچنان وکیل مورد اطمینان خانواده ستار بهشتی هستم و علی رغم جوسازی برخی، این خانواده و خصوصا مادر ستار بهشتی به من اطمینان کاملی برای پی گیری وضعیت پرونده فرزندشان دارند.من تا آخر با این خانواده می مانم.حق طبیعی خانواده ستار بهشتی است که خواستار قصاص مقصر ریخته شدن خون پسرشان باشند و به این موضوع کاملا در نامه ارسالی به دادستانی تهران تاکید شده است. 
 
طبق مستندات پرونده، قتل ستار بهشتی بر اثر ضربات وارده به مقتول بوده است و تمام اعضای داخلی بدن مثل کلیه، کبد و ... از کار افتاده و منجر به خونریزی داخلی شده است. خونریزی داخلی نیز به مرور زمان باعث کم شدن اکسیژن در سلول های مغزی شده  و در نهایت مرگ ستار بهشتی را رقم زده است. بر این موضوع در گزارش پزشک بهداری زندان اوین هم تاکید شده که فوت ستار بر اثر ضرباتی بوده که به او وارد شده است. همه زندانیان هم بند با او نیز این موضوع را می دانند و درد کشیدن آن مرحوم را به چشم دیده و حاضر هستند در این مورد در دادگاه شهادت دهند. 
 
  
 
-         آیا تا الان از آنان به عنوان شاهد در دادگاه دعوت شد؟ 
 
زندانیان بند 350 بازداشتگاه اوین آمادگی خود را برای ادای شهادت اعلام کردند اما متاسفانه بازپرس پرونده تا الان از آنان دعوت نکرده است. 
 
  
 
-         چندی پیش رسانه ها از احضار و بازداشت پزشکی که در بهداری زندان اوین ستار بهشتی را معاینه کرد  خبر دادند. آیا از علت بازداشت این پزشک اطلاعی دارید؟ 
 
  
 
براساس آخرین اطلاعاتی که دارم او پس از بازداشت به بند 209 زندان اوین منتقل شد. دلیل این بازداشت هم گزارش در مورد علت مرگ ستار بهشتی بوده که عنوان کرده است مرگ براثر خونریزی داخلی حاصل شده و وجود کبودی در بدن وی محرز است. البته من از آزاد شدن یا نشدن او اطلاعی ندارم. 
 
  
 
-         آخرین اقدام حقوقی که  در رابطه با این پرونده انجام داده اید چیست؟ 
 
  
 
بعد از انکه شعبه یک بازپرسی دادسرای جنایی در روند تحقیقات به این نتیجه رسید که اتهام پرونده قتل شبه عمد است، ما به این نظر بازپرس اعتراض و پرونده برای بررسی این اختلاف به شعبه 1057 دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع و در نهایت نظر بازپرس شعبه یک تائید شد. با توجه به اینکه پرونده در مرحله مقدماتی است و دادگاه رفع اختلاف نیز نظر به قتل شبه عمد داده و این حکم قطعی است، نمی توان اقدام حقوقی دیگری کرد.       
 
  
 
-         گفته می شود که غیر از اتهام قتل عمد، اتهام توهین، شکنجه و ضرب وشتم نیز به ضارب ستار بهشتی تفهیم شده است. آیا قصد پیگیری این اتهام ها دارید؟ 
 
با توجه به اینکه دادگاه حکم به قتل شبه عمد داده عملا نمی توان آن اتهامات را نیز پیگیری کرد چرا که این مسئله زمانی قابل پیگیری بود که دادگاه همان اتهام قتل عمد را می پذیرفت. بازپرس پرونده معتقد است وقتی این قتل از نوع شبه عمد است طبیعتا ضرب و شتم و شکنجه نیز به صورت عمد نبوده است. 
نظرات بینندگان