arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۲

پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات در ماه‌های آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: از آنجایی که شرکت‌های تولید کننده فولاد با حاشیه سود پایینی کار می‌کنند و تولیدکنندگان کوچکتر به دلیل هزینه‌های بالای تولید در آستانه زیان قرار دارند، به منظور جلوگیری از توقف تولید الزاما باید قیمت محصولات فولادی افزایش یابد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بهرام سبحانی افزود: در شش ماهه دوم سال جاری نه فقط هیچ یک از اجزای قیمت تمام شده محصولات فولادی که عمده‌ترین آنها سنگ آهن، گاز، برق و هزینه‌های نیروی انسانی است کاهش نیافته که منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی گردد بلکه از آنجایی که انرژی مصرفی در واحدهای احیا مستقیم که بیش از سه چهارم فولاد کشور را تولید می‌کنند به دلیل فصل سرما محدود شده است، هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است و از این رو نباید در بازار آهن آلات و محصولات فولادی انتظار کاهش قیمت داشت.
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، زمزمه افزایش قیمت سنگ آهن به دلیل اخذ بهره مالکانه در این مقطع را ضربه مهلک به صنعت فولاد کشور دانست و افزود: امیدوارم مسؤلان در دولت و مجلس این موضوع را با تدبیر، مدیریت کنند تا صنعت فولاد بتواند به مسیر تولید و توسعه ادامه دهد.
سبحانی درباره اثر کاهش قیمت ارز در قیمت تمام شده محصولات فولادی، گفت: در واحدهای بزرگ فولادی که از سنگ آهن داخلی استفاده می‌کنند قیمت ارز تأثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده فولاد ندارد، ولی در واحدهای کوچک نوردی که مواد اولیه خود را از خارج تأمین می‌کنند قطعا کاهش قیمت ارز اثر مثبت بر کار آنان خواهد داشت.
وی با اشاره به سهم 52 درصدی تولید فولاد خام کشور طی 9 ماهه سال جاری، گفت: تولید در نواحی مختلف این شرکت با رشد 5 تا 10 درصدی همراه بوده است به طوری که کارکنان ناحیه آهن سازی با تولید 5 میلیون و 583 هزار و 950 تن گندله به میزان 5 درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی شده و 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌اند.
سبحانی، تولید گندله طی 9 ماهه سال گذشته را به میزان 4 میلیون و 746 هزار و 286 تن اعلام کرد و افزود: واحد احیاء مستقیم نیز با تولید 5 میلیون و 945 هزار و 162 تن آهن اسفنجی به میزان 10 درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی شده و 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته، ضمن اینکه تولید 9 ماهه سال 91 این واحد معادل 5 میلیون و 93 هزار و 474 تن بوده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: مجموع تولید تختال در طی 9 ماهه سال جاری معادل 5 میلیون و 632 هزار و 21 تن بوده که نسبت به برنامه پیش‌بینی شده 6 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است.
وی، تولید 9 ماهه سال 91 این محصول را معادل 5 میلیون و 52 هزار و 945 تن تختال اعلام کرد و افزود: ناحیه نوردگرم این شرکت با تولید 4 میلیون و 542 هزار و 575 تن کلاف گرم به میزان 9 درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی شده و 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته، ضمن اینکه تولید این واحد در 9 ماهه سال گذشته معادل 4 میلیون و 479 هزار و 82 تن بوده است.
سبحانی، تولید ناحیه نوردسرد را مطابق برنامه پیش‌بینی شده و به میزان یک میلیون و 21 هزار و 92 تن دانست و افزود: تولید محصولات پوشش‌دار شامل گالوانیزه، رنگی و قلع اندود نسبت به برنامه پیش‌بینی شده 9.5 درصد رشد داشته است.
نظرات بینندگان