arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۶۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

نقش کلیدی تهران در حل بحران سوریه/ لزوم مشارکت ایران در کنفرانس صلح ژنو۲

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: بالاخره بعد از تغییرات و بالا و پایین های بسیار تاریخ برگزاری کنفرانس صلح ژنو2 مشخص شد؛ البته همچنان درباره لیست مهمانانی که باید در این نشست حضور داشته باشند اختلاف نظر وجود دارد. آیا ایران هم باید در این کنفرانس حضور داشته باشد؟ برخی دلایل برای ضرورت این امر وجود دارد.

این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: ماه های طولانی است که روسیه و آمریکا برای تدارک برگزاری کنفرانس صلح سوریه کار می کنند و چندین بار تاریخ برگزاری این کنفرانس به دلیل اینکه یا دولت بشار اسد و یا مخالفان سوری با شرایط آن موافق نبودند به تعویق می افتاد.

حالا بالاخره قرار شده که این نشست صلح در 22 ژانویه در ژنو سوئیس برگزار شود. هدف این کنفرانس این است که به درگیری های شهروندی در سوریه که بیش از 120 هزار قربانی به بار آورده است خاتمه دهد. اما روی لیست شرکت کنندگان در این نشست که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل سوریه ارائه داده است هیچ نماینده ای از طرف ایران وجود ندارد؛ چرا که چند کشور مخالف با این مشارکت هستند.

نویسنده در ادامه به نقش کلیدی ایران در حل بحران سوریه اشاره کرده و به نقل از "فولکر پرتز"، کارشناس خاورمیانه و رئیس موسسه علم و سیاست برلین نوشت: این مسئله مهم است که یک نماینده از ایران در کنفرانس صلح در ژنو شرکت کند. اگر ما می خواهیم از کسی که قسمتی از مسئله سوریه است قسمتی از راه حل این بحران را بسازیم بنابراین باید ایران را هم در این نشست شرکت دهیم. شرکت ایران برای موفقیت یک چنین کنفرانسی مهم است.

درهمین راستا وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرده است که اگر همه طرفها به یک راه حل عملی درگیری های سوریه علاقمندند باید ایران هم در کنفرانس صلح ژنو 2 شرکت کند.

دولت بشار اسد نیز درخواست کرده است که نمایندگان ایرانی هم در کنفرانس صلح سوریه شرکت کنند. وزیر امور خارجه سوریه در این باره اظهار داشته است که این غیر منطقی است که ایران در این کنفرانس حضور نداشته باشد.

دویچه وله در ادامه نوشت: در این میان بخصوص آمریکا و عربستان سعودی از مخالفان شرکت ایران در کنفرانس صلح ژنو 2 هستند.

"فولکر پرتز" در این باره اظهار داشته است که عربستان سعودی کاملا مصمم به براندازی رژیم بشار اسد است.

"گونتر مایر" رئیس مرکز تحقیقات جهان عرب دانشگاه ماینز آلمان هم در این باره اظهار داشته است که به همین دلیل در درگیری های سوریه، عربستان سعودی بزرگترین حامی مخالفان سوری است.

آمریکا نیز تا به حال مخالف شرکت ایران در کنفرانس صلح سوریه بوده است. البته فولکر پرتز احتمال می دهد که آمریکا اساسا مخالف این موضوع نباشد و هنوز ظرف کافی برای مذاکرات وجود دارد.

دویچه وله در بخش پایانی این مطلب نوشت: ایران در بحث ها درباره شرکت در کنفرانس صلح ژنو 2 یک حامی قدرتمند دارد و آن دبیر کلل سازمان ملل است.

"بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل شخصا از این مسئله حمایت کرده و اظهار داشته ست که ایران می تواند نقش مهمی را در این راستا ایفا کند و یک قدرت منطقه ای مهم است. به همین دلیل مشارکت ایران در این کنفرانس منطقی،عملی و واقع بینانه است.

"گونتر مایر" و "فولکر پرتز" هر دو بر این عقیده اند که با وجود همه تفاوت هایی که بین ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده در کنفرانس صلح ژنو 2 وجود دارد اما یک علاقه مشترک بین آن ها وجود دارد و آن این است که هیچ کس نمی خواهد گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه قدرت را در دست گیرند. این مسئله می تواند شانس شرکت ایران در کنفرانس صلح سوریه را افزایش دهد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
0
3
البته با این نگاه منفی ابرقدرت های غربی ، اگه ایران به این کنفرانس بره، الان دیگه فایده ای نخواهد داشت چون با این شرایط ایران در موضع ضعف قرار میگیره پس باید برای حضور در این کنفرانس دستپاچه نشیم که فکر کنن خیلی ذوق کردیم.
نظرات بینندگان