arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

زنجانی،65 یا 138 مین ثروتمند جهان؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بابک زنجانی، سوژه این روزهای رسانه های خبری، روز دوشنبه با اعلام دادستان کل کشور بازداشت شد. دادستان کل کشور از بیان اتهامات زنجانی امتناع کرد اما رئیس كميسيون اصل که این روزها جایگاه خود را در قامت روابط عمومی سورینت، شرکت تحت مالکیت بابک زنجانی تقلیل داده گفت : پرداخت نكردن ۸ هزار ميليارد تومان از درآمد‌هاي نفتي به بانك مركزي اعلام شد.

پور مختار افزود : بابک زنجانی اگر این بدهی را پرداخت کند، همین امروز هم می تواند آزاد شود. مقام های مسوول این پرونده به ما گفته اند برای آزادی آقای زنجانی مشکل خاصی وجود ندارد و او تنها باید چند میلیارد یورو پول نفتی که به ایران بدهکار است را به خزانه واریز کند.

زنجانی در گفتگوی با هفته نامه آسمان مجموع دارایی های خود را 25 هزار میلیارد تومان عنوان کرد. اما روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز میزان دارایی زنجانی را 13.5 میلیارد دلار عنوان کرده و می نویسد :  بابک زنجانی را با یک مرسدس بنز 500 اس ال و ساعتی 30 هزار دلاری در دست می‌بینید که میزان دارایی او 13.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در ابتدا فرض می‌کنیم که زنجانی در نقل میزان دارایی‌ها خود صادق بوده است، با نرخ کنونی دلار سه هزار تومانی، هم اکنون بابک زنجانی 8 میلیارد و 248 میلیون و 400 هزار دلار ثروت دارد. از طرف دیگر بنا بر ادعای روزنامه نیویورک تایمز، میزان دارایی زنجانی 13.5 میلیارد دلار است.

حال برای اینکه به ابعاد ثروت بابک زنجانی که از راه‌های رانت و دور زدن تحریم‌ها به دست آورده برسیم نگاهی به لیست ثروتمندان دنیا در مجلس فوربس می‌اندازیم :  
هم اکنون در لیست ثروتمندان مجله فوربس شیخ محمدحسین علی العمودی، فرد سرشناس سعودی – اتیوپیایی در زمینه کسب و کار، با ثروت 13.5 میلیارد دلار، دومین ثروتمند عربستان سعودی و 65 مین ثروتمند جهان قرار داد. العمودی ثروت خود را نه تنها از تجارت نفت، بلکه از صنایعی چون استخراج مواد کانی، کشاورزی، هتلداری، بیمارستان‌ها، مدیریت مالی و غیره به دست آورده است. گفته می‌شود العمودی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در سوئد و اتیوپی است.

طبق ادعای روزنامه نیویورک تایمز هم اکنون بابک زنجانی با 13.5 میلیارد دلار سرمایه، در مجله فوربس هم رده محمد عیسی العمودی است. اگر نقل این روزنامه آمریکایی را از میزان دارایی بابک زنجانی بپذیریم هم اکنون بابک زنجانی 65 مین ثروتمند جهان است.

حال به لیست ثروتمندترین افراد جهان می‌اندازیم اما این بار میزان دارایی زنجانی را به نقل از خودش 8.2 میلیارد دلار قلمداد می‌کنیم. هم اکنون در لیست مجله فوربس:
اریک اشمیت مدیر عامل و مدیر اجرایی شرکت گوگل که هم اکنون چهل و پنجمین فرد ثروتمند آمریکاست.  
آگوست ون فینک (August von Finck) دهمین ثروتمند آلمان و بنیان گذار غول بیمه آلیانز، ون فینک 83 ساله در زمینه معاملات املاک، رستوران داری، هتلداری، صنایع شیمیایی، بانک و بیمه فعال است.  
سرگئی گالیتسکی (Sergei Galitsky) 46 ساله و هفدهمین ثروتمند روسیه که بزرگ‌ترین شبکه خرده فروشی و فروش لوازم آرایشی را در روسیه دارد.

مایکل هارتونو و رابرت بودی هارتونو برادران میلیاردر اندونزیایی، که هر کدام با ثروت 8.2 میلیارد دلار از سوی مجله فوربس به طور همزمان در جایگاه صد و سی و هشت ثروتمندان جهان قرار گرفتند. این دو برادر که وارث کسب‌وکار خانوادگی‌شان هستند، ثروت خود را از صنعت توتون و تنباکو به دست آورده‌اند. برادران هارتونو در حال حاضر دومین ثروتمندان در اندونزی به شمار می‌روند.

الکسی کوزمیچو (Alexei Kuzmichev ) هفدهمین ثروتمند روسیه که زمینه نفت، بانکداری و مخابرات فعال است با 8.2 میلیارد دلار در رده 138 ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند.

 اگر بابک زنجانی را در نقل میزان ثروتش صادق بدانیم وی هم اکنون 138 مین ثروتمند جهان است. اما نکته قابل تأمل در راههای بدست آوردن ثروت این افراد است ، نگاهی مختصر به زندگی نامه این افراد نشان می دهد که ثروت آنها خودساخته یا ارثی است و با کارآفرینی و در سالیان دراز این ثروت هنگفت را بدست اورده اند نه دور زدن تحریم ها و نگه داشتن پول نفت در حساب خود . 
هادی شریفی

نظرات بینندگان