arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

جوان ترین کشور جهان در آستانه جنگ داخلی قرار دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا:‌خشونت ها و درگیری های پراکنده درسودان جنوبی همچنان قربانی می گیرد و ادامه این بحران می تواند این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار دهد.

بگزارش شبکه خبری یورونیوز،سودان جنوبی که جوان ترین کشور جهان محسوب می شود،درآستانه جنگ داخلی قراردارد چرا که دامنه خشونت ها در این کشور هر روز شدت بیشتری به خود می گیرد.

بیش ازسه هفته است که درگیری های خونین درسودان جنوبی ادامه دارد و ارتش نوپای این کشور تلاش می کندکنترل شهرˈبورˈدر200 کیلومتری شمال پایتخت را به دست گیرد.درنتیجه این درگیری ها تاکنون بیش از 200 هزار نفر آواره شده اند و تنها تعدادکمی از آنها توانسته اند در پایگاه های سازمان ملل در بور پناه بگیرند.

هزاران نفر از آوارگان سودان جنوبی،خطر تمساح های رود نیل را به شورشیان ترجیح می دهندوتلاش می کنند خود را به آن سوی رود برسانند تا سرپناهی برای خود پیدا کنند.

سازمان ملل ازگروههای شورشی خواسته است که به غیرنظامیان کاری نداشته باشند اما این درحالیست که تاکنون بیشتر شمار جان باختگان این خشونت ها را، غیر نظامیان تشکیل می دهند.

درگیری ها و خشونت های سودان جنوبی درحالی ادامه دارد که چندی پیشˈتوبی لانزرˈ هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد که نیروهای دولتی و شورشیان این کشور باید همه همت خود را برای حفظ جان غیرنظامیان و نیروهای امداد و نیز حفظ نظم و آرامش به کار بندند،در غیر این صورت خطر تشدید درگیری ها قطعی است.

سودان جنوبی که از 19 خرداد 1390 دریک همه پرسی عمومی از سودان شمالی به مرکزیت خارطوم جدا شد،اولین کودتای نظامی را بامداد دوشنبه 25 آذر به رهبریˈریک ماچارˈمعاون رییس جمهوری این کشور تجربه کرد.

این کودتا بگونه ای شکل گرفت که ابتدا صدای تیراندازی در اطراف پایگاه ارتش سودان جنوبی موسوم به ˈارتش مردمی برای آزادسازی سودان ˈ به گوش ساکنان جوبا رسید و پس از آن درگیری های شدیدی با نیروهای دیگر واحدهای گارد ریاست جمهوری آغاز شد و رفته رفته با سایر مناطق گسترش یافت.
نظرات بینندگان