arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

تشریح اقدامات نیروهای عملیاتی در بستک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گذشت دو روز از وقوع زمین لرزه ۵٫۵ ریشتری در منطقه بستک واقع در مرز استان های فارس و هرمزگان، عملیات امدادرسانی و اسکان اضطراری در این منطقه پایان یافته و با تلاش شبانه روزی امدادگران جمعیت هلال احمر و مسئولان دستگاه های متولی در مدیریت بحران کشور، مردم در آرامش کامل به سر می برند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان امداد و نجات در تشریح اقدامات صورت گرفته در منطقه بستک، گفت: بعد از وقوع حادثه خیلی زود تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند و گزارش های اولیه آنها حاکی از این بود که ۱ نفر در این حادثه فوت کرده است و ۳۰ نفر نیز مجروح شده اند.

کولیوند با اشاره به انتقال تمامی مجروحان به مرکز درمانی‏، افزود: مصدومان این زمین لرزه در لحظات ابتدایی از سوی امدادگران تحت اقدامات درمانی اولیه قرار گرفتند و سپس  ۱۶ نفر از آنها برای تکمیل مداوا به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

وی با بیان اینکه این زمین لرزه  بیش از ۱۹ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده بود‏، گفت: با تدابیر اندیشیده شده، همه حادثه دیدگان این زلزله صبحگاهی تا نمیه های شب در اردوگاه های بر پا شده و چادرهای توزیعی اسکان داده شدند.

توزیع چادر امدادی در میان خانواده های نگران

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به تخریب ۱۰۰ درصدی ۴۰ خانه در شهر بستک، گفت: با ارزیابی های انجام شده مشخص شد ۴۰ خانه دچار تخریب  ۱۰۰ درصدی شده و و ۱۰۰ خانه نیز در حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد دچار تخریب شده است.

وی افزود: با توجه به این موضوع نیروهای امدادی در کمترین زمان ممکن دست به کار شدند و با وجود اینکه بعضی از خانه ها حتی ترک هم بر نداشته بود، ساکنان آن را در اردوگاه ها اسکان داده و یا برای رفاه حال آنها، به هر خانواده یک چادر امدادی تحویل دادند.

کولیوند در ادامه خاطر نشان کرد: ارزیابی امدادگران اعزامی نشان می داد هیچ یک از روستاهای اطراف کانون حادثه دچار کوچکترین خسارتی نشده و تنها مردم یک روستا به نام ده تل  که شدت لرزش ها را بیشتر احساس کرده بودند، تا حدودی در ترس از بروز زلزله مجدد به سر می بردند.

وی تصریح کرد: همین موضوع باعث شد با وجود اینکه خانه های این روستا دچار خسارت نشده بود و امکان زندگی در آن وجود داشت، امدادگران بخاطر دلهره مردم برای ماندن در محل سکونت، میان آنها چادر توزیع کنند.

هراس همیشگی مردم نزدیک به کانون زلزله

رئیس سازمان امداد و نجات به برپایی ۳ هزار و ۹۵۸ چادر امدادی در قالب ۲۸ اردوگاه در منطقه بستک و روستای ده تل، اشاره کرد و گفت: بر اساس رسالت اصلی جمعیت هلال احمر، در هر حادثه طبیعی مردم آسیب دیده با اولویت تحت پوشش امدادی قرار می گیرند و این در حالی است که ما در همه زمین لرزه ها از جمله، لرزه اخیر بستک حتی مردمی که دچار ترس و وحشت شده بودند را نیز تحت پوشش قرار دادیم و برای هر خانواده یک چادر امدادی در نظر گرفتیم.

پیرحسین کولیوند با بیان اینکه در هر زمین لرزه مردم زیادی دچار ترس از حادثه می شوند، افزود: وظیفه نیروهای امدادی در این است که ابتدا مردم آسیب دیده و مردم در معرض خطر را تحت پوشش امدادی قرار دهند و سپس به سایر افراد تحت تاثیر حادثه خدمت رسانی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در مواقعی پیش آمده است که مردم روستاها و شهرهای دورتر از محل قوع حادثه نیز دچار ترس از زلزله احتمالی در منطقه خودشان شده اند، اما این موضوع دلیل بر این نمی شود که امدادگران ماموریت اصلی و تعریف شده خود را کنار گذاشته و همزمان با مردم تحت تاثیر حادثه، برنامه ای برای پوشش امدادی این دسته افراد نیز داشته باشند.

ایجاد آرامش کامل در منطقه

رئیس سازمان امداد و نجات همچنین به توزیع اقلام امدادی در میان خانواده های حادثه دیده اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و ریزش باران در منطقه، اقلام مورد نیاز از جمله بسته های غذایی یک ماهه‏، پتو ، موکت و … به تعداد افراد تحت پوشش توزیع شده و مردم این مناطق در حال حاضر در امنیت و آرامش کامل به سر می برند.
نظرات بینندگان