arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۲

نجات هامون در دستور کار دولت قرار گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محور قراردادن استان و تغییر نگاه به آن می‌تواند تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی باشد گفت: با توجه ویژه مسئولان طرح نجات دریاچه هامون و سند جامع آب سیستان و بلوچستان در دستور کار جدی دولت قرار گرفت.

علی اوسط هاشمی در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به معنی دار بودن شاخص های توسعه ای استان با شاخص های میانگین کشوری در اکثر بخش ها و همچنین وجود نابرابری در توزیع امکانات رویکرد سفر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و همچنین وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با هدف توسعه و توجه به زیر ساخت ها در استان انجام گرفت.

وی ابراز داشت: در همین راستا به منظور کاهش این فاصله معنی دار به رغم اینکه ساز و کار قانونی آن در قوانین بالا دستی نیز طراحی شده است و نظر به رویکرد سفر جناب آقای دکتر نوبخت مقرر شد در سه بازه زمانی در سال 1392 و دو سال آینده و از طرفی تدوین برنامه ششم توسعه کشور تدابیری به منظور کاهش و رفع برخی مشکلات اندیشیده شود.

وی در تشریح ره آورد سفر این مسئولان عالی رتبه در طی ماه گذشته به استان افزود: ابلاغ 100 در صدی تخصیص اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای سال جاری و تامین منابع مالی مورد نیاز در بخش اعتبارات هزینه ای برای تعداد 870 نفر که طی سال های 1390 و 91 مراحل استخدام و گزینش آنها در دستگاه های اجرایی استان انجام گرفته است و تعیین ردیف بودجه برای پرداخت حقوق این افراد از مصوبات سفر معاون رئیس جمهور به استان بود

مساعدت های بودجه سال 93

هاشمی ادامه داد: در سفر معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به استان مقرر شد تا در بودجه سال 1393  اعتبار تمامی طرح های عمرانی سطح  استان با پیشرفت فیزیکی بیش از 80 در صد تامین شود.

وی همچنین اختصاص رقم 3 هزار میلیارد تومانی ردیف بودجه ای متمرکز در کنار سایر اعتباراتی که به استان ها تعلق می گیرد به منظور اختصاص 450 میلیارد تومان بابت آب و راه روستایی، مبلغ 500 میلیارد تومان برای بهسازی جاده ها و همچنین اختصاص یک هزار و 500 میلیارد تومانی برای احداث راه آهن را بخشی از ره آورد سفر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به استان عنوان کرد.

 استاندار افزود: با توجه به وجود اعتبار 20 میلیارد دلاری به صورت ارزی و 10 هزار میلیارد تومانی به صورت ریالی که در اختیار معاونت برنامه ریزی در صندوق توسعه ملی است مقرر شد تا از این رقم برای تقویت بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری های زیر ساختی اختصاص یابد.

هاشمی ادامه داد: برخورداری از 35 میلیارد دلار فاینانس که بخشی از اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل پروژه راه آهن نیز از همین محل در سال 93 خواهد بود.

وی ابراز داشت: همچنین در سال 1393 از مبلغ 20 میلیارد دلار اعتبار در اختیار معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی جهت خط انتقال راه آهن، بزرگراه ها، آبرسانی و مهار آب های مرزی به استان اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین از تخصیص 80 درصدی اعتبارات امسال در ماه‌های باقی مانده به پایان سال خبر داد و افزود: این اعتبار در مقایسه با هشت ماه گذشته به چهار برابر افزایش یافته است.

حمایت از واحد های صنعتی

استاندار سیستان و بلوچستان اذعان داشت: با توجه به اینکه تعدادی از کارخانجات صنعتی استان به دلیل عدم برخورداری از گاز طبیعی از مازوت استفاده می کنند لذا درراستای عدالت بخشی و کمک به واحد های تولیدی و صنعتی تامین اعتبار سالانه مبلغ 52 میلیارد تومان به منظور جبران ما به تفاوت نرخ مازوت و گاز طبیعی در قالب یارانه صنعتی به سرمایه‌گذاران بخش صنعت تعلق خواهد گرفت.

وی تامین اعتبار کامل قطعه نخست بزرگراه زاهدان-زابل تا پایان سال جاری مشروط بر اینکه با مبلغ 28 میلیارد تومان به اتمام برسد را نیز از دیگر ره آورد سفر معاون برنامه ریزی رییس جمهورعنوان کرد.

اوسط هاشمی اضافه کرد: با توجه به اظهارات معاون محترم برنامه ریزی ریاست جمهوری در برنامه ششم توسعه کشور به منظور ایجاد توازن منطقه ای، توزیع اعتبارات بر اساس شاخص های توسعه ای هر استان تدوین خواهد شد تا نابرابری ها جبران و فاصله زیاد شاخص های استان در بخش های مختلف با متوسط کشوری کاهش یابد.

استمهال تسهیلات بهره برداران بخش کشاورزی

استاندار همچنین از استمهال تسهیلات بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد و افزود: با پیگیری های بعمل آمده مقرر شد تا وام بهره برداران بخش کشاورزی که مانده بدهی تسهیلات آنها تا تاریخ 31 شهریور 91 کمتر از 100 میلیون ریال باشد برای مدت یک ماه تا پایان دی ماه سال جاری تمدید شود.

اوسط هاشمی خاطرنشان ساخت با اجرای این مصوبه تعداد 49 هزار و 426 بهره بردار مشمول استفاده از مزایای این مصوبه خواهند شد.

وی اذعان داشت: مجموع مانده بدهی این افراد به بانک کشاورزی تا تاریخ فوق بالغ بر یک هزار و 410 میلیارد ریال می باشد که این مبلغ توسط بانک کشاورزی به مدت 5 سال تقسیط می شود.

وی مجموع سود و کارمزد دوره استمهال مانده تسهیلات این افراد را بالغ بر 560 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این رقم از طرف دولت تامین می شود.

نجات تالاب هامون

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به سفر همزمان وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان اظهار داشت: احیای تالاب هامون، استفاده از انرژی‌های نو در استان و مدیریت صحیح آب‌های موجود در منطقه از جمله دلایل مهم برای حضور این دو مقام عالی رتبه به استان بود.

علی اوسط هاشمی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه احیای تالاب هامون اظهار داشت: سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دستاوردها و مصوبات قابل توجهی از جمله برررسی راهکار های نجات هامون در ابعاد بین المللی داشت.

وی افزود: در جلسه ای که با عنوان نجات هامون در شهرستان زابل برگزار شد مقرر شد تا در این خصوص از نظرات سایر کشور ها به ویژه کارشناسان کشور افغانستان استفاده شود.

وی ادامه داد: تشکیل کارگروه در 4 سطح بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی در راستای نجات تالاب هامون از جمله تصمیملات اتخاذ شده با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور در این جلسه بود.

استاندار اعلام کرد: به همین منظور در کارگروه ملی که ذیل شورای عالی محیط زیست و شورای عالی آب تشکیل می شود از ظرفیت های دستگاه های حاکمیتی کشور در لاین راستا استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در همین راستا به منظور نجات هامون اختصاص حق آبه به میزان 600 میلیون متر مکعب در سال در راستای احیای هامون کوچک در فاز های مختلف با پهنه های 700 هکتار و 300 هکتار و همچنین بازگشایی برخی از انهار و لایروبی آنها در سطح بین المللی، منطقه ای و استانی مورد تاکید و در دستور کار قرار گرفته است.

هاشمی حضور رییس سازمان حفاظت از محیطزیست را در راستای بهبود شرایط شغلی محیط بانان و همچنین بهبود وضعیت اعتبارات اداره کل محیط زیست استان را نیز موثر و کارآمد خواند.

تهیه سند جامع آب استان

استاندار همچنین  از تهیه سند جامع آب استان توسط وزارت نیرو و با هماهنگی استانداری، طرح افزایش ارتفاع سد پیشین، اجرای مطالعات آب های ژرف دشت سیستان توسط وزارت نیرو، طرح آبیاری لوله ای به اراضی کشاورزی دشت سیستان به میزان 46 هزار هکتار و تعیین استان به عنوان منطقه ویژه انرژی های نو با معافیت و تسهیلات ویژه جذاب برای اجرای یک نمونه نیروگاه بادی را از جمله مصوبات مهم و ره آورد حضور وزیر محترم نیرو به استان نام برد.

اوسط هاشمی همچنین اصلاح شبکه و احداث شبکه در نقاط فاقد شبکه شهر های زاهدان و زابل، شروع عملیات انتقال آب شرب از سد ماشکید علیا به شهر های سوران، مهرستان و هیدوچ، آغاز اجرای سد ماشکید سفلی و تعیین حق آبه کشاورزان پایین دست، آغاز طرح نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 324 مگا وات از محل اعتبارات وزارت نیرو و نیز افتتاح نیروگاه گازی ایرانشهر تا پایان سال را نیز به عنوان دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این سفرعنوان کرد.

وی برق رسانی به 26 روستای بالای 20 خانوار تا پایان سال جاری، احداث نیروگاه 500 مگا واتی توسط بخش خصوصی و برق رسانی به روستاهای جنوب استان را نیز از جمله اقدامات پیش رو عنوان کرد.

استاندار لایروبی رودخانه ها و مخازن چاه نیمه از محل اعتبارات آب های مرزی و اجرای 4 کیلومتر خط انتقال لوله تحت فشار سد چاه نیمه 4 به مزارع را ازدیگر طرح های در دستور کار و تصمیمات اتخاذ شده به منظور توسعه و آبادانی و تامین آب شرب و کشاورزی مردم منطقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سه سد در حال احداث و 14 سد نیز در استان در حال مطالعه است.

وی اذعان داشت: در سفر وزیر نیرو همچنین طرح های پست 400 کیلو ولت زاهدان و خط زاهدان-بیرجند با هزینه ای بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال، فاز دوم آب شیرین کن شهر زاهدان با هزینه ای معادل 300 میلیارد ریال، تصفیه خانه شهر های سیستان با هزینه یک هزار و 350 میلیارد ریال، سد ماشکید علیا با هزینه ای بالغ بر 650 میلیارد ریال و همچنین طرح آبرسانی به نوک آباد و دلگان با هزینه 150 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.
نظرات بینندگان