arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۲

نشان عقاب ایرانی بر سینه قاتل سوئدی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالیکه تنها یک ماه به پایان مهلت پلیس به اسکانیا برای اصلاح نواقص فنی مانده، مدیرعامل شرکت عقاب افشان که تولیدکننده این خودرو در ایران است به پلیس حمله تندی می‌کند اما غافل از اینکه مسافران همچنان در اسکانیا طعمه حریق می‌شوند.

به گزارش فارس، اواسط شهریور امسال 44 نفر از هموطنانمان طوری در آتش سوختند که کار شناسایی آنها چند هفته‌ای طول کشید.

ترکیدگی لاستیک یک دستگاه اسکانیا در اتوبان تهران – قم سبب شد که این اتوبوس از مسیر خود منحرف شده و به لاین مخالف وارد شود.

اتوبوس منحرف شده در لاین روبرو با یک دستگاه اسکانیای دیگر برخورد کرد و آتش گرفت. فارغ از این مسئله که چطور می‌شود گاردریل‌های پر رفت و آمدترین جاده کشور توانایی کنترل یک اتوبوس را نداشته باشد، آنچه آن زمان برای مردم سوال ایجاد کرد این بود که چرا این 2 اتوبوس آتش گرفته‌اند.

این حادثه به قدری مشکوک بود که حتی یکی از سایت‌های خبری احتمال قاچاق سوخت توسط راننده یکی از اتوبوس‌ها را مطرح کرد؛ احتمالی که خیلی زود با تکرار شدن حادثه آتش گرفتن اتوبوس‌های اسکانیا رنگ باخت.

حالا تقریبا تمامی مردم می‌دانند که یک مدل از اتوبوس‌های اسکانیا بعد از تصادف آتش می‌گیرد و مسافرانش را زنده زنده می‌سوزاند.

آخرین حادثه؛ آتش اسکانیا در رشت

چهارم دیماه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در جاده رشت ‌ـ تهران حوالی دانشگاه گیلان دچار آتش‌سوزی شد. این اتوبوس مسافر نداشت و راننده نیز با کمک نیروی آتش‌نشانی رشت نجات یافت.

مهرماه سال گذشته 26 دانش آموز دختر دبیرستانی در تصادف اتوبوس‌ کشته شدند. این اتوبوس اسکانیا به همراه مسافران دانش‌آموز خود از اهواز به سمت بروجن حرکت می‌کرد که در کیلومتر 185 لردگان به دهدز، ناگهان دچار حادثه شد. در این حادثه علاوه بر تعداد کشته شدگان 23 نفر نیز مجروح شدند. این اتوبوس به دلیل تخطی از سرعت مجاز از مسیر خارج و واژگون شده بود.

17 نفر نیز در حادثه‌ای دیگر، زمانی که سوار بر اسکانیا بودند کشته شدند. در محور اهواز به هفتکل میان یک دستگاه اتوبوس اسکانیا و یک دستگاه کامیون تصادفی رخ داد که در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند.

از میان مسافران، 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از چنگال عقاب افشان فرار کرده و از مرگ نجات پیدا کنند.

31 تیرماه واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در کیلومتر 25 جاده خرم‌آباد به بروجرد در استان لرستان به کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن 7 نفر انجامید.

چندی پیش نیز اتوبوس حامل زائران عتبات عالیات تهرانی بر اثر اتصال سیستم برق‌رسانی در مهران طعمه حریق شد. این آتش‌سوزی زمانی رخ داد که هیچ یک از مسافران تهرانی و زوار عتبات عالیات درون اتوبوس نبوده و خوشبختانه کسی آسیبی ندید. در این حادثه کمک راننده اتوبوس بر اثر آتش سوزی زخمی شد که برای مداوا به مراکز درمانی شهر ایلام منتقل شد.

دوازدهم اردیبهشت ماه امسال هم، یک دستگاه اتوبوس VIP اسکانیا از ترمینال سه‌راه تپه به مقصد اصفهان حرکت کرده بود که در کیلومتر 40 محور اهواز - هفتکل در لاین مخالف پس از برخورد با یک دستگاه کامیون باری به دلایل نامعلومی آتش گرفت و آتش آن به کامیون نیز سرایت کرد و در نتیجه 14 تن کشته و چهار تن دیگر نیز در بیمارستان بستری شدند.

پس از وقوع این حادثه بود که سردار مهماندار از تشکیل تیم ویژه بررسی علت حادثه آتش‌سوزی اتوبوس اهواز-اصفهان و تعطیلی شرکت مسافربری خبر داد و گفت: شرکت مسافربری «رویال سفر اهواز»، تا زمان رسیدگی به پرونده این حادثه و بررسی تخلف احتمالی با هماهنگی سازمان راهداری، این شرکت مسافربری تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

چه کسی مسئول تایید خودروهاست؟

طی چند سال اخیر شاهد واردات خودروهای بی کیفیتی به کشور بودیم. خودروهایی که بی کیفیتی‌شان اثبات نشد مگر با فرستادن چندین نفر به کام مرگ.

خودروهای بی کیفیتی که هیچ دقتی در تایید آنها نشد و بخاطر قیمت پایین خیلی زود مشتریان فراوانی یافت. از جمله این خودروها می‌توان به هوو اشاره کرد.

اولین بار در سال 86 ورود تریلر چینی با نام هوو تبدیل به کابوس مرگبار جاده‌های کشور شد. خودرویی بی کیفیت که به علت نقص فنی در سیستم ترمز، تعلیق و فرمان هر روز تعداد زیادی از رانندگان و مسافران را به کام مرگ می‌فرستاد.

در آن زمان این سوال مطرح شد که چه کسی اجازه ورود تریلر چینی را داده است؟ اما به مانند همیشه کسی زیر بار قبول مسئولیت نرفت و مشخص نشد که چه کسی مسئول جان این همه انسان بیگناه بوده است.

برای اصلاح خودرو هم که خودروساز قبول مسئولیت نمی‌کرد و حاضر نبود نقص فنی را برطرف کند. درست مانند اتفاقی که در مورد پژو 405 و ایران‌خودرو رخ داد. کارخانه به هیچ وجه حاضر به قبول اشتباه خود نبود.

اکنون نیز مدلی از اتوبوس اسکانیا وارد کشور شد و مورد تایید افرادی قرار گرفت که در زمان رخ داد حادثه نشانی از آنها یافت نمی‌شود. این خودرو بنا بر اعلام کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی دارای نقص فنی در سیستم برق رسانی و بدنه خودرو هستند.

گزارش نهایی در مورد نقص فنی اسکانیا

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پس از بررسی علت حادثه تصادف و آتش گرفتن دو دستگاه خودروی اسکانیا در محور تهران قم اعلام کرد: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره یک به علت بروز نقص فنی (دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده است.

این گزارش می‌افزاید: در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن درهای اتوبوس‌ها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

فرافکنی‌های آقای مدیرعامل و مشاور

پس از ارائه گزارش نهایی مجلس و تعیین مهلت برای رفع نواقص اسکانیا از سوی راهنمایی و رانندگی مدیرعامل شرکت عقاب افشان تولید کننده این خودرو در ایران و مشاورش حملات تندی به راهنمایی و رانندگی کردند.

عباس هنربخش رئوف، مشاور مدیرعامل شرکت عقاب افشان با اشاره به تصادف اتوبان قم- تهران گفت: روز دوم حادثه فرمانده راهور اظهارنظرهای متناقضی را مطرح کرد، علاوه بر این همکار محترم راهور نیز چند ساعت پس از حادثه در اظهارنظری شرکت سازنده اتوبوس را 50 درصد مقصر دانست.

وی افزود: این در حالی است که کارشناسان دادگستری روزها و هفته ها به نتیجه‌ای نرسیدند. اشکال در سیستم سوخت رسانی، اشکال در سیستم برق رسانی، گاز کولر و ضعف سازه از جمله ادعاهای غیر علمی و غیر آکادمیکی بود که در رابطه با دلیل بروز تصادف اتوبان قم مطرح می‌شد.

مشاور مدیرعامل عقاب افشان ادامه داد: از سردار مهماندار انتظار داریم وقتی می‌گویند سازه (اتوبوس) ضعیف است، بگویند این به چه معناست. چه چیز را با هم مقایسه می کنند؟ دقیقا بگویند کجای استاندارد گفته استاندارد استحکام باید چقدر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که ادعا دارم اسکانیا توانایی رعایت استانداردها را دارد، اظهار کرد: اگر پلیس چکش داخل اتوبوس و لاستیک‌ها را بررسی می‌کرد اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. این اظهارات پلیس فرار به جلو است، انتظار از فرماندهی راهور این است که از خود شجاعت و شهامت نشان دهد و به جای اصرار بر چیزی که از پایه اشتباه است بگوید اشتباه شده است. تقاضای استعفای آنها را نداریم، اما آزاده باشند. با آن که کارشناسان نظر داده اند اما اینها همچنان دنبال حرف خودشان هستند.

محمود براتی، مدیرعامل نیز در سخنانی با تاکید بر این که تمام استانداردهای 36 گانه در تولید اتوبوس را رعایت می‌کنند، گفت: اداره استاندارد از خط تولید ما به صورت رندوم نمونه برداری کرد و موارد را در مورد اشتعال تست کردند و استاندارد این موارد تایید شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون 7 هزار اتوبوس اسکانیا در حال تردد هستند، گفت: شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا همچنان متوقف است، البته هم اکنون در حال طی مراحل دریافت مجوز راهور برای شماره گذاری هستیم.

وی ادامه داد: راهور به ما نامه زده که تا بهمن ماه برای رفع مشکلات اتوبوس های اسکانیا فرصت دارید، اما موضوع این است که چارچوب مشکل مشخص نیست. هنوز به ما اعلام نشده اتوبوس های اسکانیا چه مشکلی دارد و خواهش می کنیم پلیس اعلام کند مشکلات چیست.

آزادی آقای مدیرعامل با وثیقه 8 میلیاردی

مدتی قبل از این صحبت‌های آقای مدیرعامل و مشاورش، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده حادثه اتوبان تهران ـ قم دو بعد دارد، گفت: بعد اول رسیدگی به این است که حادثه مذکور چگونه رخ داده و مقصران چه کسانی هستند که باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، نکته بعد آسیب‌شناسی این حادثه است و دادستانی پیگیرهای خود را در جهت پیشگیری از تکرار حوادث مشابه انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه تاکید کرد: تاکنون دو هیئت کارشناسی کار را دنبال کرده‌اند و هر دو هیئت به این نتیجه رسیدند که دو اتوبوس از لحاظ فنی معیوب بودند که در این زمینه باید با وزارت صنایع، سازمان استاندارد و خریداران اتوبوس‌ بحث‌هایی شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: خود سازنده اتوبوس احضار شد و از او تحقیقاتی صورت گرفت و در حال حاضر وی با قرار 8 میلیارد تومانی آزاد است.

یک ماه تا پایان شماره‌گذاری اسکانیا

دو ماه پیش بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مهلتی 3 ماهه را برای رفع نواقص اسکانیا تعیین کرد. مهلتی که بهمن‌ماه به پایان می‌رسد اما با توجه به صحبت‌های مدیرعامل عقاب افشان و فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به نظر نمی رسد که این نواقص در حال رفع باشند.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از فرافکنی‌های خودروساز گله می‌کند و سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم از بی‌میلی ناجا برای بیکار کردن کارگران عقاب افشان می‌گوید.

احمدی مقدم با بیان اینکه دوست ندارد مسبب تعطیلی یک کارخانه و بیکار شدن کارگران آن شود می‌گوید: تنها یک مدل از خودروی اسکانیا دارای نقص فنی است و خودروساز باید نسبت به رفع آن اقدام کند و ما دوست نداریم که کارگرانی بیکار شوند.

وی همچنین در مورد شماره‌گذاری اسکانیا، گفت: زمانی برای رفع عیوب این خودرو تعیین شده است، اما اگر این عیوب رفع نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم و من توصیه می‌کنم خودروسازان به جای مقاومت و تکذیب عیب خودرو، آنرا قبول کنند، چرا که در گذشته آتش‌سوزی و عیب پژو نیز تکذیب می‌شد اما نهایتا آنرا قبول کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کارگرانی بیکار می‌شوند، یا قاتل سوئدی همچنان قربانی می‌گیرد و یا اینکه پلیس حرف خود را به کرسی می‌نشاند و مانع تردد قاتلی می‌شود که اکنون با نشان عقاب در حال تردد در جاده‌های کشور است.
نظرات بینندگان