arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

رضایی: دولت از من برای همکاری دعوت نکرده است/ یارانه نقدی شیرینی خود را از دست داده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مهر نوشت:

محسن رضایی در دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری که صبح دوشنبه در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به رابطه سیاست و قانونگذاری گفت: در بازنگری قانون اساسی، تجربه 10 ساله اداره کشور، نخبگان و پیشگامان جمهوری اسلامی ایران را به این نتیجه رساند که باید در اداره کشور سیاست هایی حاکم باشد که هم انسجام بخشی را در قوای سه گانه به وجود آورده و هم مسیر هدفمند در راستای منافع نظام را هموار کند.

وی افزود: از این رو در تجدیدنظر قانون اساسی تدوین قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن از وظایف رهبری به شمار آمد که البته این نظارت از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می شود.

اهم سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می آید:

* استقلال به معنای جدایی یا به معنای برتری قوا نسبت به هم نیست، ما در نظامی هستیم که در راس آن ولی فقیه قرار دارد از این رو استقلال در ایران برخلاف کشورهای دیگر تاثیر متفاوتی دارد؛ استقلال قوا در کشور ما از نوع مکملی است.

* قوای سه گانه در کشور ما یک کار را انجام می دهند، اگر چه از نظر اختیارات، کارکرد و ساختار مجزا هستند اما برایند عملکرد آنها یک نتیجه دارد آن هم امنیت کشور، هویت ملی و برقراری ارزش های حیاتی کشور است.

* باید رابطه سیاست های کلی با قانون مشخص شود، مهمترین بخش وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام انطباق قوانین با سیاست های کلی نظام است.

* مهمترین حوادث در 10 سال گذشته در کشور افغانستان، عراق، ایران و سوریه رخ داده و این 4 کشور بر روی نقشه منطقه کمربند طلایی را تشکیل می دهند که در نقشه ژئوپلیتیک با این نام شناخته می شوند.

* متوسط ثروت سرانه جهان 86 هزار دلار است و ثروت سرانه کشور ما 28 هزار دلار است اما کشورهایی که سهم منابع انسانی آنها بالاست از سرانه بهره وری بیشتری برخوردارند همچون ژاپن که 565 هزار دلار و آلمان که 399 هزار دلار ثروت سرانه دارد.

* عدم توازن بین سیاست با زندگی، رابطه دولت با مردم، آینده و کادر سازی برای کشور ما چالش های اساسی به شمار می روند. مشکل ما اینجاست که از منابع، قابلیت ها و ظرفیت های خود به خوبی نمی توانیم استفاده کنیم از این رو در این زمینه سرریز ظرفیت ها و منابع را داریم.

* نمایندگان از سیاست های کلان کشور استقبال خوبی کردند اما بین سیاست های کلی و قوانین موجود فاصله و شکاف جدی وجود دارد؛ هنوز قانون جامع چشم انداز ایران اسلامی نداریم. این نکته ای است که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید به آن توجه کند.

هچنین رضایی پس از سخنرانی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا از شما برای کمک به دولت یازدهم درخواست شده است گفت: چه دولت درخواست کند یا نکند وظیفه خود می دانم که به دولت و مجلس کمک کنم چرا که کمک به آنها کمک به ملت ایران است. دیگر بحث انتخابات تمام شده و باید بعد از انتخابات همکاری وجود داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا دولت جدید از شما برای همکاری دعوت کرده است گفت: چیزی از من نخواستند اما حتماً به آنها کمک خواهم کرد.

وی در خصوص اولویت های سیاست داخلی و خارجی دولت اظهار داشت: فعلاً مهمترین اولویت بحث مذاکرات هسته ای است. از آنجا که وارد مرحله سختی شده ایم باید مراقبت بیشتری داشته باشیم.

رضایی افزود: بخش آسان مذاکرات هسته ای تمام شده و از این به بعد وارد فرآیند و دوره بسیار سختی می شویم لذا مراقبت و استفاده از نظرات کارشناسان کشور برای اینکه بخواهند این پروژه ملی را به خوبی پیش ببرند مساله مهمی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه 93 می تواند مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند گفت: ما باید به آینده و اداره کشور خوشبین باشیم ولی اقتصاد، تحولی بیش از این که در بودجه آمده است می خواهد و نیاز به ابتکارات جدید در شرایط تحریم دارد که امیدواریم دولت به این نتیجه برسد.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا می شوید گفت: اکنون جای بحث های سیاسی نیست و باید به کشور کمک کرد.

وی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: ما باید در این خصوص از تجارب گذشته استفاده کنیم. این نوع پرداخت یارانه ها تورم را بالا برده و در حقیقت آن شیرینی اول خود را از دست داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من معتقدم باید به مردم پول نقد داده شود اما پولی که برای آنها اشتغال به وجود آورد و ثروت ایجاد کند.
نظرات بینندگان