arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

درمان سرطان دهان با لیزر و نانوفناوری در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پژوهشگران ایرانی با استفاده از ویژگی‌های سلول‌های سرطانی به کمک لیزر و نانو فناوری روشی را برای درمان سرطان دهان ارائه کردند.

خبرگزاری مهر نوشت:

پژوهشگران دانشگاه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از ویژگی‌های سلول‌های سرطانی به کمک لیزر و نانو فناوری روشی را برای درمان سرطان دهان ارائه کردند که با اجرای فاز دوم تحقیقات امیدوارند گام‌های موثری در جهت درمان این بیماری در کشور بردارند.

دکتر رضا فکرآزاد - مجری طرح در گفتگو با خبرنگاران گفت: در این مطالعات با استفاده از فناوری نانو و لیزر روشی را برای مهار و از بین بردن سلول‌های سرطان دهانی ارائه کردیم.

وی با اشاره به جزئیات این طرح اظهار داشت: در سطح سلول‌های سرطانی یکسری مولکول‌هایی چسبنده است که تعداد این مولکول‌ها نسبت به تعداد مولکول‌های چسبیده به سلول‌های طبیعی بیشتر است. با توجه به این شرایط آنتی بادی را طراحی کردیم.

فکرآزاد با بیان اینکه این آنتی بادی‌ها به یکسری از نانو ذرات چسبانده شد، ادامه داد: آنتی بادی‌های تولید شده در مجاورت این مولکول‌ها قرار داده شدند و پس از آن اقدام به تابش لیزر بر روی این آنتی بادی کردیم.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با تاکید بر اینکه نانو ذرات استفاده شده شامل توپک‌های سیلیسی هستند که به دور آنها 10 لایه نانو ذرات طلا کد شده است، خاطر نشان کرد: تعداد مولکول‌های چسبیده به سلول سرطان دهانی که با نام HER-2 شناخته می‌شوند 50 مولکول است که این تعداد در سلول‌های طبیعی به 10 مولکول می‌رسد.

وی اضافه کرد: نانو ذرات همراه با آنتی بادی به دور سلول‌های سرطانی چسبید و زمانی که لیزر به این نانو ذرات که گوی های سیلیسی هستند تابانده می‌شود این گوی‌ها شروع به گرم شدن می‌کنند.

فکرآزاد یادآور شد: زمانی که پرتو لیزر به سلول‌های سرطانی تابانده می‌شود تعداد 50 گوی داغ می‌شوند ولی در سلول‌های طبیعی 10 گوی داغ خواهد شد که این امر باعث می‌شود که به صورت انتخابی سلول‌های سرطانی به دلیل اینکه درجه حرارت آنها بالاتر است و در آستانه دمای غیر طبیعی قرار می‌گیرند، از بین بروند.

مجری طرح با بیان اینکه این طرح در فاز آزمایشگاهی اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: در فاز بعد قرار است بر روی حیواناتی که سیستم ایمنی آنها ضعیف شده این روش به کار برده شود و در صورت تایید نتایج در آینده می‌توانیم گامی موثر در جهت درمان سرطان دهان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور برداریم.

وی با بیان اینکه فاز دوم این مطالعات بر روی موش‌های "رت مایس" در حال اجرا است، اظهار داشت: سیستم ایمنی این موش‌ها ضعیف شده است و امیدواریم به زودی نتایج آن بر روی انسان قابل اجرا باشد.
نظرات بینندگان