arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

تمام روستاییان بالای 18 سال بیمه می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه 150 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که این نهاد موظف به پرداخت حق بیمه‌ آنها به صندوق بیمه روستاییان و عشایر است اظهار کرد: از سال 86 که این قرارداد فیمابین کمیته امداد و صندوق بیمه روستایی و عشایر امضا شده، کمیته امداد در سال 90 به مدت پنج ماه و در سالهای 91 و 92 به مدت دو سال حق بیمه افراد تحت پوشش را پرداخت نکرده است.

به گزارش ایسنا، سیدحمید کلانتری در نشست خبری خود که صبح امروز در ساختمان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برگزار شد با تاکید بر اینکه هر میزان که پرداخت حق بیمه بیمه شدگان به صندوق بیمه روستایی و عشایری با دیرکرد پرداخت شود، اجرای این تعهدات با مشکل مواجه خواهد شد گفت: در حالی که 150 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد که هم اکنون دو سال و پنج ماه است حق بیمه‌شان توسط این نهاد پرداخت نشده است، 40 هزار نفر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که این سازمان پرداخت‌های خود به این صندوق را به موقع انجام داده است.

وی به اصل 29 قانون اساسی در مورد تاکید بر تحت پوشش قرار گرفتن روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: این قانون با تصویب قانون نظام جامع تامین اجتماعی در جامعه گسترش یافت و موجب شد که بیمه‌های اجتماعی در کنار بیمه‌های درمان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه موضوع قانون بیمه‌های اجتماعی در سال 83 به تصویب و در سال 84 به مرحله اجرا درآمد اظهار کرد: از این طریق روستاییان بالای 18 سال می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها در سه زمینه بیمه فوت، از کار افتادگی و بازنشستگی استفاده کنند.

کلانتری افزود: تمام روستاییان فارغ از هر نوع شغلی که دارند می‌توانند بیمه اجتماعی شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که باید خاطر نشان کرد تعداد حرفه‌های مختلف روستاییان بین 300 تا 400 شغل همانند کشاورزی، زنبورداری و غیره است.

به گفته وی کسانی که می‌خواهند تحت پوشش بیمه روستایی قرار گیرند می‌توانند بر اساس سطح درآمدی در هشت تا 10 سطح درآمدی بین 150 تا 400 هزار تومان در ماه پرداخت کنند که پنج درصد این مبلغ را روستاییان و دو برابر آن را دولت پرداخت می‌کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مورد بیمه از کار افتادگی خاطر نشان کرد: چنانچه کسی از کار افتاده شده می‌تواند با مراجعه به کمیته‌های مربوطه از این نوع بیمه استفاده کند.

کلانتری همچنین در اشاره به بیمه بازنشستگی توضیح داد: کسانی که 15 سال حق بیمه پرداخت کرده و به سن 65 سالگی می‌رسند می‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

وی افزود: سقف سنی بیمه بازنشستگی در گذشته برای مردان 55 و برای زنان 50 سال بود که می‌توانستند از این طریق به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ورود کنند اما به دلیل مغایرت قانونی این موضوع، سقف سنی برداشته شد و تمامی روستاییان بالای 18 سال می‌توانند از بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند و تحت پوشش این نوع بیمه اجتماعی در کشور درآیند.

به گزارش ایسنا، کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 میلیون نفر در روستاها وجود دارند که از شرایط تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتن برخوردارند گفت: 70 درصد جمعیت روستاییان بالای 18 سال است، اما از این 14 میلیون نفر تنها یک میلیون و 80 هزار نفر تحت پوشش بیمه روستایی و عشایر قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: از این یک میلیون و 80 هزار نفر که تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند، 17 هزار خانوار از مستمری بازنشستگی و از کار افتادگی استفاده می‌کنند.

کلانتری به برنامه‌های آتی این سازمان در مورد روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم با تحت پوشش قرار دادن افراد سرپرست خانوار تعداد افراد تحت پوشش را حداقل به چهار میلیون نفر برسانیم.

وی با بیان اینکه افراد متقاضی تحت پوشش قرار گرفتن بیمه روستاییان و عشایر ابتدا برای ثبت نام می‌بایست به کارگزاری‌های مربوطه مراجعه کنند اظهار کرد: پس از آن روستاییان می‌توانند به صورت آنلاین با وارد کردن کد ملی خود به 300027 از وضعیت بیمه‌ای خود مطلع شده و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

وی گفت: با ایجاد بیمه‌های اجتماعی در کشور کرامت و منزلت افراد حفظ شده و از منابع بیمه‌ای پرداخت شده می‌توانند به عنوان حق خود استفاده کنند.

وی افزود: حدود 10 درصد از جامعه 14 میلیون نفری روستاییان، تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند که این سازمان قصد دارد با انجام برنامه‌ریزی‌های بهتر نسبت به گذشته روند مطلوب تری را در مورد ارائه خدمت به آنها طی کند.

کلانتری همچنین از امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص ارائه خدمات درمانی بهتر به بیمه شدگان روستایی و عشایر خبر داد و گفت: هم اکنون روستاییان به صورت رایگان از بیمه درمان استفاده می‌کنند اما خدمت ارائه شده به آنها تنها خدمات درمانی پایه است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: قصد داریم با امضای این تفاهم نامه با اخذ درصد بیشتری از روستاییان، کیفیت ارائه خدمات درمانی را بالا برده تا بتوانیم بسته درمانی مطلوب‌تری را به آنها ارائه کنیم.

کلانتری با اشاره به اینکه بیمه تامین اجتماعی و کارکنان دولت اجباری بوده اما در مورد روستاییان و عشایر این موضوع اختیاری است توصیه کرد: بهتر است روستاییان از اختیار ایجاد شده برای آنها استفاده کنند و امیدواریم در دولت یازدهم بخش مهمی از جمعیت روستاییان و عشایر را تحت پوشش قرار دهیم.

وی در پاسخ به عملکرد دولت گذشته در خصوص روستاییان و عشایر و کیفیت ارائه بیمه‌های اجتماعی به این افراد گفت: شعار دولت گذشته عدالت محور بود اما با توجه به شعارهای داده شده در این زمینه می‌بایست عملکرد بسیار بهتری از آنچه هم اکنون شاهد آن هستیم به این افراد ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: در دولت گذشته باید از یک برنامه منظم و اصولی در مورد روستاییان و عشایر استفاده می‌شد اما روشهای غیر برنامه‌ای را در مورد آنها به کار بردند این در حالی است که دولت سهم خود را در خصوص بیمه شدگان روستایی و عشایر پرداخت کرده و باید امکانات صندوق بسیار بیشتر از امکانات حال حاضر این صندوق می‌بود.

کلانتری در پایان جمعیت عشایر تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را 500 هزار نفر اعلام کرد. 

نظرات بینندگان