arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

"تاسیس موسسه مالی - اعتباری" راحت‌تر از دستفروشی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«به زودی در این مکان ... افتتاح می‌شود» همه ما با این عبارت آشناییم. در سیستم بانکی هم چنین گزاره‌ای وجود دارد. «موسسه ... در شرف تاسیس» اما بین این 2 گزاره یک تفاوت اصلی وجود دارد. در نمونه نخست که یک واحد صنفی است، پیش از دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه، امکان فعالیت وجود ندارد ولی در نمونه دوم که یک موسسه مالی و اعتباری است، امکان همه نوع فعالیت بانکی وجود دارد!»

به گزارش ایسنا، روزنامه کسب و کار با این مقدمه گزارش داد: «تعداد موسسات مالی و اعتباری، تعاونی‌های اعتباری و موسسات مالی در شرف تاسیس، این روزها به تعداد بانک‌های دارای مجوز تنه می‌زند. بعضی از این موسسات از عبارت «تحت نظارت بانک مرکزی» استفاده می‌کنند. اینها هم آن موسساتی هستند که بارها از بانک مرکزی اخطار گرفته‌اند و فعالیت برخی حتی غیرقانونی اعلام شده است.

در این میان اما صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای هم هستند که از هیچکدام از این عبارات استفاده نمی‌کنند و اتفاقا گردش مالی زیادی دارند اما چون تحت نظارت بانک مرکزی نیستند، طبیعتا از سیاست‌های آن هم پیروی نمی‌کنند.

از سوی دیگر، در حالی که بانک مرکزی در سیاست‌های کلی خود، بانک‌ها را از افزایش تعداد شعب مگر در موارد خاص منع کرده است، بعضی از موسسات مالی و اعتباری تازه‌تاسیس به طور فزاینده‌ای تعداد شعب خود را افزایش می‌دهند.

یکی از این موسسات که درست یک روز پس از تعطیلات نوروز 2 سال پیش توسط بانک مرکزی غیرقانونی اعلام و چند روز بعد به یک فرصت کوتاه برای رعایت ضوابط کلی بانک مرکزی ملزم شد، هنوز هم تعیین تکلیف نشده است.

تلاش برای جلب اعتماد

موسسه «ف» که قرار بود با 2 موسسه دیگر ادغام شود، هنوز هم به فعالیت خود با نام قبلی ادامه می‌دهد. کار این موسسه به جایی رسیده که اخیرا به عنوان حامی مالی یکی از سریال‌های تلویزیونی نام خود را در تیتراژ آن درج کرده است.

پرداخت سودهای کلان به سپرده‌های مردمی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بدون ضامن، از اقدامات معمول این موسسه مالی و اعتباری است که بانک مرکزی یک بار فعالیت آن را غیرقانونی اعلام کرده است.

هشدار بانک مرکزی به مردم

یک مقام مسئول در بانک مرکزی با رد هر گونه مجوز فعالیت این موسسه، تاکید کرد که به دلیل طی نشدن روال قانونی در تاسیس این موسسه، اقدامات آن از طرف بانک مرکزی تایید نمی‌شود.

وی افزود: هنوز اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل این موسسه به طور قانونی مشخص نشده‌اند و بانک مرکزی به مشتریان سیستم بانکی نسبت به سپرده‌گذاری به شکل بلندمدت یا برای دریافت تسهیلات از این موسسه هشدار می‌دهد.

نکته جالب دیگر در جستجوی اینترنتی نام این موسسه آن است که نشانی سایت موسسه با نام آن کاملا متفاوت است. از سوی دیگر نرخ سود سپرده‌های این موسسه در شعب با آنچه در سایت آن نوشته شده است، متناسب نیست.

فقط یک موسسه اعتباری مجوز دارد

بر اساس اطلاعاتی که در سایت بانک مرکزی وجود دارد، هم‌اکنون تنها یک موسسه اعتباری دارای مجوز با نام موسسه اعتباری توسعه در کشور فعال است. همچنین بانک مرکزی نام 6 موسسه اعتباری آرمان، ثامن، ثامن‌الحجج، عسگریه،کوثر ونور را با عنوان «در شرف تاسیس» ذکر کرده که هیچگونه مشخصاتی از آنها در سایت بانک مرکزی وجود ندارد.

در نزدیکی دفتر روزنامه ما، چند فضای خالی وجود دارد که دستفروش‌ها هر روز در آنجا بساط می‌کنند و ماموران شهرداری هم هر روز بساط آنها را جمع‌ می‌کنند. سوال مشتریان نظام بانکی کشور این است که وقتی یک دستفروش نمی‌تواند بدون مجوز در گوشه خیابان جنس بفروشد، چطور یک موسسه مالی می‌تواند به جمع‌آوری سپرده‌های مردمی و پرداخت تسهیلات بپردازد در حالی که نه تنها مشخصاتی از مسئولان آن در اختیار عموم نیست، بلکه حتی بانک مرکزی هم مردم را از همکاری با آن منع می‌کند؟»

نظرات بینندگان