arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۶۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

گزارش «المانیتور» از محبوبیت «فیس بوک» در بین طلاب حوزه های علمیه ایران

شبکه اجتماعی فیس‌بوک از آغاز پیدایش در سال 2004 با بی‌اعتمادی مسؤولان ایران مواجه گشت. این سایت تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوم احمدی نژاد به طور متوالی فیلتر و رفع فیلتر شد تا آن که بعد از مدتی به طور کامل فیلتر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور نوشت: شبکه اجتماعی فیس‌بوک از آغاز پیدایش در سال 2004 با بی‌اعتمادی مسؤولان ایران مواجه گشت. این سایت تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوم احمدی نژاد به طور متوالی فیلتر و رفع فیلتر شد تا آن که بعد از مدتی به طور کامل فیلتر شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»،‌ با به قدرت رسیدن دولت میانه‌روی جدید و ورود برخی از چهره‌های آن مانند وزیر امور خارجه کنونی، محمدجواد ظریف به فیسبوک، امید به رفع فیلتر از سایت فیس‌بوک در بین ایرانیان فزونی یافت.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در نوامبر گذشته گفته بود: "من خودم عضو فیس‌بوک هستم. فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است و من آن را جزو مصادیق مجرمانه نمی دانم."

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران نیز در ستامبر همین سال از امکان رفع فیلتر فیس‌بوک در صورت نفی فعالیتهای مجرمانه در آن خبر داده بود. علاوه بر این اظهارات، تعدادی از شخصیت‌های سیاسی ایران دارای صفحه رسمی در فیس‌بوک هستند. اکبر هاشمی رفسنجانی، بیژن نامدار زنگنه و محمد جواد ظریف از معروفترین آنها هستند.

فیس‌بوک در حال گسترش روزافزون در بین طلاب حوزه است. تعداد وسیعی از طلاب از این شبکه اجتماعی برای نشر افکار و دیدگاه‌های دینی و اجتماعی و سیاسی خود استفاده می‌کنند. در بین صفحات فیس‌بوک طلاب می‌توان به طیف وسیعی از اختلاف آراء و دیدگاه‌ها برخورد.

سید اکبر موسوی، دانش‌آموخته حوزه قم در یادداشتی درباره گسترش استفاده از فیس‌بوک نوشت: "توسعه اینترنت و پیشرفت گوشی های همراه همه را با فیس‌بوک آشنا کرده است. فیس بوک فارسی پنج شش سال پیش را می توان فیس بوکی فرهیخته دانست، اما فیس بوک الان فیس بوک یک جامعه است."

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۲۱
غیر قابل انتشار: ۴
خشایار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
7
86
تلویزیون خونت فیلتر نشه بلند صلوات
رامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
4
39
از هر وسیله و علمی، هم میشه اتفاده خوب کرد و هم استفاده بد
ساده ترین مثال انرژی اتمی
یا چاقو
یه پزشک با یه چاقو جان افراد رو نجات میده
ولی یه نفر دیگه با چاقو جان مردم رو میگیره
وقتی یه جامعه فرهنگ استفاده از یه شبکه اجتماعی رو نداشته باشه، مثل اون آدمیه که با چاقوش جون آدما رو میگیره
فیلتر کردن فقط پاک کردن صورت مسٌله س
علی حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
2
29
شبکه اجتماعیfacebook پیشرفت بشر در اطلاع رسانی و بروز بودن باید از آن به درستی استفاده کرد اینکه اون را از ترس فساد اجتماعی و سیاسی امنیتی فیلتر کنند کار بسیار غلطیه اتفاقا حضور علما و روشنفکران و ....موجب میشه این شبکه به اصول اخلاقی پایبند باشه........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
5
34
با ورود ip server 6 ديگه فيلترينگ معني پيدا نميكنه، به قول بيل گيتس جهان به سوي روشني و رفع سانسور حركت ميكنه...
وقتي نشه فيلتر كرد چي؟ حتماً برق رو قطع ميكنند. تا كي بايد مثل يه بزرگتر چشم و گوش ما رو كنترل كنند؟ فيلتر و پارازيت بخداي محمد قسم توهين به ماست، يعني صلاح خودتون رو خودتون نميدونيد ما ميدونيم!
حامد قزوینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
5
18
بیشتر طلاب و مداحان از طرفداران فیسبوک و وی چت هستند من خودم یک دوست طلبه دارم که در تمامی شبکه های اجتماعی عضو هستند
وحید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
16
11
سلام
به نظر میاد بهتره فرهیختگان حوزوی و غیر حوزوی که آشنایی به اینترنت و مسایل مربوط به آن دارند خودشان به راه اندازی چنین شبکه های اقدام کنند؛ نه تنها راه اندازی شبکه های اجتماعی برای جوان شیعی آسان و کاری شدنی است، حتما اگر به دور از مطالب و امور دون اخلاق و مستهجن باشد مورد استقبال تمام مردم دنیا واقع می شود. امیدوارم دولت به این جمع بندی برسد که به جای تبلیغ فیس بوک توسط وزراء؛ می تواند با تدبیر لازم اقدام به راه اندازی شبکه ای پاک و امید بخش نماید. انشاءالله
آينده نگر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
5
29
بنده هم طلبه هست و هم دانشجوي ارشد. كاملا موافقم كه فيس بوك رفع فيلتر شود چون به نظر من فيس بوك كاملا يك شبكه اجتماعي سالم است. اين كه افرادي هم بيشتر به دنبال دوست يابي و غيره هستند دليل نمي شود ما نام اين را جرم بگذاريم. خوب آقاياني كه مخالفند خودشان و بچه هايشان استفاده نكنند. مرده و قشر فرهيخته و دانشگاهي و غيره و غيره چه گناهي دارند كه از اين چديده مبارك محروم باشند؟
نظرات بینندگان