arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

نيويورک تايمز: اخوان مصر بار ديگر براي حفظ بقاي خود به ميدان مبارزه بازگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز نوشت اخوان المسلمین برای بقای خود تلاش می کند اما برنامه مشخصی ندارد.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم کریم فهیم نوشت رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر که اکنون غیرقانونی اعلام شده است فعالیت های زیرزمینی خود را آغاز کرده اند.

حتی با وجودی که صدها نفر از اعضای این جنبش از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور این کشور و رهبر این جنبش به دست ارتش دستگیر شده اند و دولت مصر آن را یک جنبش تروریستی اعلام کرد، آنها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

اعضای این جنبش می گویند این گروه به جای تجزیه و متلاشی شدن بار دیگر به شرایط سال های گذشته خود که طی آن دهها سال به صورت یک جنبش غیرقانونی، مخفیانه فعالیت می کرد بازگشته است. این جنبش هنوز منسجم و استوار است و در حالی که اعضای آن فعالیت هایی مانند موعظه گری و فعالیت های اجتماعی خود را متوقف کرده اند، توجه خود را به یک هدف متمرکز کرده اند و آن هم مقاومت در مقابل دولت تحت حمایت ارتش است.

بسیاری از اعضای اخوان المسلمین می گویند بر یک نبرد طولانی و مخرب تمرکز کرده اند.
یکی از اعضای ارشد این حزب که یک مهندس 33 ساله است گفت: «یک رویارویی سیاسی پیش آمده است که ممکن است سال ها به طول بیانجامد.»
وی افزود: «اکنون مرحله مقاومت است و ما سعی می کنیم تا جایی که می توانیم ایستادگی کنیم.»
اعضای اخوان المسلمین می گویند در حال حاضر در حال بازسازی خود هستند، نیروهای جدید استخدام می کنند و سعی می کنند اعضای قدیمی تر را به بخش های فعال تر منتقل کنند.
اعضای این جنبش گفتند تلاش ها برای زنده نگه داشتن این جنبش پس از برکناری مرسی در ماه ژوئیه آغاز شد. با افزایش سرکوب ها و برای اطمینان از ادامه رهبری این جنبش، سران این گروه معاونانی برای خود برگزیدند و آن معاون ها نیز به نوبه خود معاونانی برای خود انتخاب کردند. در عین حال هزاران نفر از اسلام خواهان از سراسر کشور برای بازگشت مرسی در قاهره تظاهرات، و گردهمایی هایی در مکان های عمومی برگزار می کردند.
اما با حمله روز چهاردهم اوت به این گردهمایی ها و کشته شدن صدها معترض، اخوان المسلمین با بزرگترین بحران خود روبرو شد.
یکی از اعضای این جنبش گفت: «حدود پانزده روز طول کشید تا اخوان المسلمین از این شوک خارج شود و به اصل خود بازگردد. این جنبش اکنون در حال گسترش است.»
اکنون جلسات در خانه های خصوصی و برخی از اعتراضات به صورت پراکنده برگزاری می شود و تظاهرکنندگان نیز برای جلوگیری از واکنش های امنیتی به سرعت متفرق می شوند.
در خاتمه این مقاله آمده است با وجود تلاش های این جنبش برای بقا، صحبت زیادی در مورد راه طولانی این گروه یا اشتباهاتی که مرسی در زمان قدرت مرتکب شد به میان نمی آید. اعضای اخوان المسلمین در مورد تعداد اندکی از اشتباهات صحبت می کنند و بیشتر، از آن چه که توطئه بر ضد حاکمیت خود می خوانند شکایت می کنند.
اخوان المسلمین آینده ای برای خود تبیین نکرده است به جز اعتراضات و نوع نامشخصی از مقاومت و تنها خواسته ای که از ماه ژوئیه همچنان بر آن پافشاری می کنند این است که حاکمیت کشور از دست ارتش خارج شود.
نظرات بینندگان