arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۲

ظریف: پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو ۲ نمی‌پذیریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیصل مقداد، قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه صبح سه‌شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد ظریف در این دیدار با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی در خصوص حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و سوری سوری و با اشاره به حساسیت و اهمیت روند تحولات جاری در منطقه، بر ضرورت همکاری و تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها بین دو کشور و دیگر کشورهای موثر و مهم در منطقه تاکید کرد.

او خاطرنشان کرد: آن چه امروز در سوریه در حال وقوع است یک آزمون بزرگ و سرنوشت‌سازی برای ثبات و امنیت در کل منطقه است و مقابله با موج تروریسم و افراط‌گرایی نیازمند همکاری و هم‌گرایی همه کشورهاست.

وی از این که برخی کشورها که زمانی خود مدعی تشکیل جبهه اعتدال در منطقه بودند، امروز به حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی اقدام می‌کنند و آتش تندروی و افراط‌گرایی را شعله‌ور می‌سازند ابراز تاسف کرد.

ظریف با اشاره به موضع ثابت و قاطع ایران در مخالفت و بی‌معنی دانستن اعلام هرگونه پیش شرط برای حضور ایران در نشست "ژنو 2" تاکید کرد:‌ نقش و نفوذ ایران به عنوان بخش مهم و تاثیرگذار در روند حل و فصل مسائل و مشکلات در منطقه از جمله موضوع سوریه بر همگان روشن است و ایران بر اساس موضع اصولی خود از هیچ تلاشی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه دریغ نخواهد کرد.

او افزود:‌ در عین حال بار دیگر تاکید می‌کنیم ایران هیچ‌گونه پیش شرطی را برای حضور در نشست "ژنو 2" نمی‌پذیرد و در صورت دعوت رسمی برای کمک به حل بحران آمادگی حضور رسمی و کامل در این نشست را داریم.

فیصل مقداد، قائم وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم ولید معلم، وزیر خارجه کشورش به ظریف، بر اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه در راستای تثبیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار کشور مقتدر و صاحب نفوذ ایران و هم‌چنین مواضع اصولی کشورمان درباره بحران سوریه، ضرورت و اهمیت حضور ایران در هرگونه تلاش بین‌المللی از جمله نشست "ژنو 2" را یادآور شد و از برخی مانع‌تراشی‌های غیرقابل قبول و غیرمنطقی از سوی طرف‌های غربی در مورد حضور موثر ایران در این نشست به شدت انتقاد کرد و افزود: دولت سوریه معتقد است حضور کشورهای موثر منطقه به خصوص ایران در این نشست و همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی موجب تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه هم‌چنین با ارج نهادن و تقدیر از سیاست حکیمانه دولت جدید ایران و دستاوردهای ارزشمند آن در عرصه منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله حصول توافق ژنو، بر حمایت دولت و مردم سوریه از ایران تاکید کرد و ابراز اطمینان کرد به طور قطع با تداوم این مسیر شاهد دستاوردهای بسیار بزرگ‌تر برای دولت و مردم ایران در آینده و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت ایران و منطقه خواهیم بود.

او هم‌چنین با ارائه گزارشی از اوضاع داخلی سوریه بر دستاوردهای ارزشمند ارتش مقتدر سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی و تثبیت ثبات و امنیت در برخی مناطق این کشور تاکید کرد و از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

ظریف هم‌چنین در این دیدار از ابراز هم‌دردی و پیام تسلیت همتای سوری خود به مناسبت فوت مادرش تشکر کرد.

نظرات بینندگان