arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۲

آيت‌الله محقق‌داماد: اقرار و اعتراف در محكمه كيفري قاطع دعوي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 استاد برجسته حوزه و دانشگاه با تاكيد بر اينكه «اقرار و اعتراف، در محكمه كيفري، قاطع دعوي نيست» گفت: براي مثال اگر كسي متهم به قتل باشد و اعتراف كند، اين اعتراف در محكمه حقوقي معتبر است و نه در محكمه كيفري.

به گزارش ايلنا، آيت‌الله مصطفي محقق‌داماد، عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران، در ادامه سخنانش با بيان اينكه دروس وسيع دانش اسلامي در مكتب قم وجود دارد، گفت: علم روز دنيا به نظر بنده الهيات است و از اين رو تخصص در الهيات بسيار مهم‌تر از تخصص در رشته‌هاي علوم تجربي است.

عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، گفت: در خارج از مرزهاي ايران، درباره اسلام، سوالاتي از ما داشته و توقع دارند پاسخ دهيم كه براي پاسخگويي به اين سوالات بايد علم الهيات يا علومي كه در حوزه تدريس مي‌شود را بدانيم.

وي گفت: امروز دنياي بشريت به اين امر رسيده است كه اگر كسي به حكمي كيفري محكوم شد و درخواست تجديد نظر داد، دوباره حكم شديدتري براي او صادر نمي‌شود؛ مثلا اگر كسي حكمش حبس ابد بود و درخواست تجديد نظر داد، به اين بهانه كه ما دوباره پرونده او را بررسي كرديم، نمي‌توان حكم اعدام براي او صادر كرد و اين موضوعي است كه امروز دنيا آن را نمي‌پسندد.

 آيت‌الله محقق داماد با تاكيد بر اينكه «اقرار و اعتراف، در محكمه كيفري، قاطع دعوي نيست»، و براي مثال اگر كسي متهم به قتل باشد و اعتراف كند، اين اعتراف در محكمه حقوقي معتبر است و نه در محكمه كيفري، گفت: همين 48 ساعت پيش، يك انساني بنابر اعترافاتي كه كرده بود، ممكن بود پاي چوبه‌دار كشته شود؛ او يك شاگرد تعويض روغني بود كه بعد از چهار سال به قتلي اعتراف كرده بود و حكم اعدام هم براي او صادر شده بود؛ 48 ساعت قبل از اجراي حكم اعدام، متهمي در گيلان دستگير مي‌شود و به اين قتل مذكور اعتراف مي‌كند؛ از اين شاگرد تعويض روغني سوال مي‌شود كه چرا به اين قتل اعتراف كردي؟ پاسخ داد كه، آنقدر مرا كتك مي‌زدند كه با خودم گفتم من زير اين شكنجه كشته خواهم شد، پس چه بهتر كه اعتراف كنم و با اعدام كشته شوم تا كتك كمتري بخورم؛ وقتي از او پرسيده شد كه چرا در دادگاه اعتراف كردي؟ پاسخ داد مي‌دانستم كه اگر در دادگاه اعتراف نكنم، به محض برگشت از دادگاه دوباره كتك مي‌خورم.

نظرات بینندگان