arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۲

درخواست وزیر نیرو از روحانی: حقایق دریاچه ارومیه را به مردم بگوییم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير نيرو با اعلام اینکه نجات دریاچه ارومیه 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد و هرگونه وعده سیاسی غیرواقعی خیانت به دریاچه و مردم است گفت: از رئیس جمهور خواسته ام فرد مشخصی را مدیر پیگیری احیای دریاچه ارومیه قرار دهد.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان در ديدار با نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در مورد درياچه اروميه بايد حقايق را به مردم بگویيم و توقع بي مورد ايجاد نكنيم گفت: ما به 10 تا 15 سال زمان نياز داريم تا بتوانيم درياچه اروميه را به وضع سابق برگردانيم و هرگونه شعار و وعده تبليغاتي و سياسي كه به دور از حقيقت باشد، خيانت به دریاچه اروميه و مردم است.

وزیر نیرو اظهارداشت: براي نجات درياچه اروميه تمام توانمان را به كار مي گيريم و اگر نتوانيم مديريت مصرف را در آب كشاورزي اعمال كنيم، درياچه اروميه هرگز زنده نخواهد شد. چیت چیان افزود: این وزارتخانه تمام توان خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار خواهد گرفت.

وي مهم ترين علت خشک شدن درياچه اروميه را توسعه بي رويه زمين هاي زيركشت در چند سال اخير ذكر كرد و بیان داشت: در اطراف درياچه اروميه حدود 150 هزار هكتار زمین زیركشت وجود داشت كه پس از مدتي اين ميزان به 480 هزار هكتار رسيد؛ يعني در منطقه 330 هزار هكتار افزايش زمين هاي زير كشت را شاهد هستیم.

به گفته چیت چیان، اين زمين ها در مجموع سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نیاز دارند و اين ميزان دقيقا مقدار آبي است كه مي تواند درياچه را احيا كند؛ در حقيقت ما براي احياي درياچه اروميه سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نياز داريم.

وزیر نیرو ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه موجب خشکی درياچه اروميه شده تغيير اقليم است كه در كل جهان و از جمله در كشور ما و در اروميه نيز اتفاق افتاده است به گونه ای که با افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا، میزان تبخير آب دریاچه افزایش یافته و از سوي ديگر حجم بارش های سالانه کم و مصارف آب شهري و روستايي اضافه شده است.

وی تاكيد كرد: ما براي نجات درياچه اروميه آنچه از دستمان برمی آید، انجام می دهیم که بخشی از اقدام ها شامل فراهم كردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هايي همچون ارس و ... به درياچه اروميه است و در اين راستا از مشاوره كارشناسان داخلي و خارجي مانند كارشناسان فرانسوي و چيني سود برديم.

چیت چیان خاطرنشان کرد: در بحث انتقال آب به درياچه اروميه موضوع محيط زيست بسيار حایز اهميت است و نبايد نجات درياچه اروميه، موجب بروز پیامدهای بدتري در  محيط زيست شود.
وزير نيرو تصريح كرد: اگر نتوانيم مديريت مصرف را در آب كشاورزي اعمال كنيم، درياچه اروميه هرگز زنده نخواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه به نقش جهادكشاورزي به عنوان يک سازمان موثر در اين راه اشاره كرد و افزود: جهادكشاورزي موظف است با آموزش كشاورزان و آگاه سازي آنان براي تغيير در الگوي كشت، ضمن بالا بردن بازده كشاورزي و كاهش مصرف آب در اين بخش،‌ مازاد آب باقيمانده را به درياچه اروميه هدايت كند.

وي از ديگر راهكارهاي موثر در اين زمينه به جلوگيري از تبخير آب هاي سطحي اشاره کرد و اظهارداشت: نبايد در منطقه به دنبال افزايش سطح زيركشت باشيم و پساب تصفيه خانه فاضلاب را به سمت درياچه اروميه هدايت كنيم.

چیت چیان با بيان اينكه در ديدار با رياست جمهوري از دکتر روحانی درخواست كرده است تا فرد مشخصي به عنوان مدير پيگيري براي احياي درياچه ارومیه مشخص شود گفت: هم اکنون كارها با يک سازماندهي منسجم به سرعت در حال انجام است.

وزیر نیرو يادآور شد: نجات درياچه اروميه نيازمند همت ملي و همه جانبه مردم، نمايندگان و دولت است تا بتوان درياچه را از اين بحران خطرناک رهايي بخشيد.

پیش از سخنان وزير نيرو، نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي در خصوص مسائل مربوط به درياچه اروميه و حوضه آبريز آن، افت فشار برق در منطقه و فرسودگي شبكه برق استان و مسائل مربوط به انتقال آب از رودخانه ارس به استان آذربايجان شرقي و درياچه اروميه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نظرات بینندگان