arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۲

تاثیرات مخرب دوپینگ با PED بر سلامتی انسان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : داروهای PED که جزو مواد دوپینگ محسوب می‌شوند و توسط ورزشکاران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند عوارض مخربی دارند که در طول زمان خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تحقیقات جدیدی که در جامعه غدد انجام شده است، اطلاعاتی در رابطه با تاثیر مصرف و شیوع داروهای بالا برنده کارایی ورزشی ارائه داده است.

این مطالعات تاثیرات منفی و عوارض جانبی داروهای PED را نشان می‌دهد که مشکلات زیادی را برای سلامت عمومی ایجاد می‌کنند. بسیاری از ورزشکاران از داروهای PED به صورت غیر قانونی برای بالا بردن کارایی خود استفاده می‌کنند. ورزشکاران حرفه‌ای تعداد کمی از این مصرف کنندگان را تشکیل می‌دهند. بیشتر کسانی که از این مواد استفاده می‌کنند، وزنه‌برداران یا ورزشکاران غیر حرفه‌ای هستند که بیشتر به ظاهر خود توجه می‌کنند. این افراد علاقه دارند تا بدنی عضلانی تر داشته باشند. طبق مطالعات انجام شده استفاده از داروهای PED تاثیرات مخربی بر سلامت افراد دارد.

بهاسین، مدیر تحقیقات در رابطه با سلامت مردان می‌گوید: این تصور غلط وجود دارد که استفاده از PED مشکلی ایجاد نمی‌کند و عوارض جانبی ندارد. حقیقت این است که PED خطر مرگ را افزایش می‌دهد و مشکلات قلبی – عروقی، روانی، متابولیک و عضلانی ایجاد می‌کند. انواع PED وجود دارند، اما پر مصرف‌ترین آنها داروهای آنابولیک هستند، ‌این داروها حجم عضلات را افزایش می‌دهند و میزان چربی‌ها را کاهش می‌دهند.

مصرف کنندگان PED که بیشتر از همه در خطر هستند، کسانی هستند که به این داروها اعتیاد و وابستگی پیدا می‌کنند و سال‌های زیادی مصرف کننده هستند. حدود یک سوم از مصرف کنندگان PED به این داروها معتاد می‌شوند. تاکنون حدود یک میلیون نفر این اعتیاد را تجربه کرده‌اند . PED باعث عقیم شدن، کاهش موی سر، آکنه و مشکلات و اختلالات جنسی می‌شود. کسانی که به PED معتاد می‌شوند ممکن است اعتیادهای دیگری از جمله اعتیاد به الکل و مواد دیگر پیدا کنند.

دکتر هریسون پوپ، از دانشگاه هاروارد می‌گوید: مصرف مواد بالا برنده کارایی ورزشی بسیار شیوع پیدا کرده و نیاز به بررسی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری دارد. محرومیت و تنبیه ورزشکارانی که از PED استفاده می‌کنند، این امید را بوجود آورده که مصرف PED کاهش یابد. استفاده از این مواد بیشتر در بین وزنه‌برداران مشاهده می‌شود.

دلایلی وجود دارد که باعث می‌شوند، نتوان به شدت کافی با مصرف PED مقابله کرد. این دلایل به شرح زیرند:

- به دلیل محدودیت‌های اخلاقی نمی‌توان از تمامی ورزشکاران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در همه زمان‌ها آزمایش به عمل آورد. بیشتر آزمایش‌ها در این زمینه بر روی حیوانات انجام می‌شود.

- هنوز تعداد زیادی ازمصرف کنندگان PED زیر 50 سال هستند. این افراد هنوز به سنی نرسیده‌اند که مصرف PED عوارض خود را نشان دهد.

- معمولا کسانی که از PED استفاده می‌کنند به استفاده از آن اعتراف نمی‌کنند و این مصرف را پنهان می‌کنند.
نظرات بینندگان