arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۳۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۲

يك بام، چند هوا دارد؟!

* رضا سلیمانی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اتفاقات سه، چهار ماه اخير مجلس شوراي اسلامي در قالب نطق‌هاي قبل از دستور نمايندگان و حساسيت بعضي‌ها نسبت به مطالب نطق‌ها، شكلي جديد از يك ضرب‌المثل قديمي ايجاد كرده كه واقعا يك بام ،چند هوا مي‌تواند داشته باشد؟!!مي‌گويند نمايندگان محترم مجلس در بيان ديدگاه‌هاي خود آزادند، نطق نمايندگان محترم نبايد حاوي توهين و تهمت باشد، توهين به روساي قوا و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام جرم است و مي‌گويند اگر از تريبون مجلس نسبت ناروايي به كسي وارد شود، بايد فرصت پاسخگويي براي آن شخص فراهم شود.

همه اين نكات از اصول مصرح در قانون اساسي و فراتر از آن اسلامي و انساني است، اما معلوم نيست چرا اين قوانين، با همه تصريحات روشن، فقط شامل برخي افراد، آن هم از طيفي خاص مي‌شود و تابع قانون همه يا هيچ است؟ به گونه‌يي كه توهين به بعضي از مسوولان نظام با توجه به نگاه سياسي آنها، حرام، مباح، مكروه و نهايتا حلال تلقي مي‌شود.

مگر در بندهاي منتشر نشده همان قوانين، «انظر بما قال» هم هست كه جرم و ناجرم بودن توهين، بستگي به افراد توهين شده دارد؟!!همين چند ماه پيش بود كه چند تن از نمايندگان مجلس در جريان راي اعتماد به وزراي دولت يازدهم، با استفاده از تريبون مجلس كه صوت و تصوير آن به صورت كامل از صدا و سيماي ملي!! پخش مي‌شد، به خاطر عصبانيت از نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري، سخناني عليه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفتند كه در بدترين فرهنگنامه‌ها هم «فحش و ناسزا خوانده مي‌شود» اما آن زمان گويا مقامات مسوول متوجه نشدند و جرمي هم اعلام نشد و حتي اعتراض يكي از فرزندان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به آن ناسزاها را توهين به مسوولان تلقي و عليه ايشان اعلام جرم كردند؟!اولا بيان هر جمله‌يي كه تخريب شخصيت يك انسان باشد، مخصوصا از تريبون مجلس شوراي اسلامي ناخوشايند است و ثانيا ناسزا از هر زبان كه خارج شود، نارواست.

كساني كه اين روزها در مقابل نطق انتقادي يك نماينده مجلس، معلم اخلاق مي‌شوند و با استناد به روايات متعدد جرم‌تراشي مي‌كنند، كجا بودند آن روزها كه يك نماينده مجلس آن هم ملبس به لباس روحانيت و به عنوان مبلغ اسلام، بي‌هيچ دليل منطقي يا موضوعي، به شخصيتي توهين مي‌كرد كه عالي‌ترين سخنان امام راحل و رهبري معظم انقلاب درباره ايشان است؟از مجلسي با اكثريت اصولگرايي، بعيد است كه اصول مسلم اسلام را در اجرا و دفاع، به فرعيات سياسي گره بزند و ببيند اولا چه كسي توهين كرد و ثانيا به چه كسي توهين كرد.

هرچند تفاوت محتوايي و زشتي كلام اين نماينده مجلس به رييس محترم قوه قضاييه و آن نماينده به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، از زمين تا آسمان است و شايد به خاطر همين فاصله‌هاست كه بر بام مجلس چندين نوع هوا حكمراني مي‌كند كه گاهي جمله‌يي جرم است و گاهي هيچ جمله‌يي جرم نيست.

متاسفانه در فضاي سياسي جامعه و محافل و اماكن سياسي نيز همين يك بام و چند هوا مصداق دارد و حاكم است. اگر در سخنراني يكي از هم طيف‌هاي اين گروه توسط جماعتي هر چند بزرگ اعتراضي انجام شود آن گروه، مشتي اراذل، فريب خورده بيگانگان و مزدور ناميده مي‌شوند ولي اگر گروهي ولو اندك نظم جمع كثيري از مردم را به هم زده و به شخصيتي مخالف اين طيف و جناح در اجتماعات و سخنراني‌ها اهانت كنند از آنان به عنوان مردم و قشرهاي دلسوز و ارزشي تجليل مي‌كنند و بر صدر مي‌نشانند و عزيز شمرده مي‌شوند.

حال بايد مردم خود قضاوت كنند كه: در فضاي سياسي كشور يك بام و چند هوا وجود دارد ؟!!«والسلام»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
2
71
ببم اینجاایران است مهد........
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
2
102
نويسنده محترم
نوشته اي كه "از مجلسي با اكثريت اصولگرايي، بعيد است كه اصول مسلم اسلام را در اجرا و دفاع، به فرعيات سياسي گره بزند و ..."
كجاش بعيده؟!
توي اون "هشت سال سياه" اين ها بدتر از اين كارها هم كردند .كاش با فرعيات سياسي گره مي زدند ،به هرچي كه دلشان مي خواست گره مي زدند،هرچيزي كه به سود خودشان باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
2
70
من هر وقت اسم وعمل مجلس و می بینم فاتحه برای میرزاده عشقی می خونم /خدا رحمتش کنه/به چنین مجلس و.....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
1
34
اصول گرا ها خود را نماینده خاص امام زمان (ع) می دانند پس هر حرفی بزنند ... .بنابراین به کسی پاسخگو نیستند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
1
24
ببخشید اشتباه نظر دادم
فرمایش جناب سلیمانی بسیار متین و حرف همه ملت است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
1
27
فرمایش جناب سلیمانی بسیار متین و حرف همه ملت است
زمستان خواهد رفت و روسیاهی به ذغال می ماند
مردم جواب اینها را در انتخابات مجلس انشااله خواهند داد
اینها میدونند که در دل مردم جا ندارند که اینجور با مردم ستیز می کنند
والا نماینده از مردم است مجلس مال نمایندگان مردم است و باید حرف مردم را بزند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
1
38
ايناوكيل الدوله احمدي نژادبودن
نظرات بینندگان